03.04 PIĄTEK

kwi 3, 2020

TEMAT:  PTASIE PIÓRA.                  ( książka niebieska str. 58, 59)

1. Pokaż dziecku zdjęcia przedstawiające różne ptaki

(można wykorzystać zieloną książkę str.58-59)

Zapytaj:

– Jak jednym słowem możemy nazwać przedstawione na zdjęciach zwierzęta?

– Jakie są charakterystyczne cechy ptaków?

–  Czym różnią się ptaki między sobą?

–  Dlaczego ptaki mają różne ubarwienie? Uzupełnij wypowiedź dziecka.

2. Zabawa z piórkiem.

Jeżeli masz w domu jakieś piórko – daj je dziecku. (jeśli nie- możecie zrobić papierowe). Dziecko podrzuca piórka do góry i za pomocą wydychanego powietrza próbuje utrzymać je jak najdłużej w górze. Następnie kładzie się na dywanie na brzuchu, umieszcza piórko przed sobą i stara się dmuchać na nie jak najmocniej.

3. Poznawanie znaczenia piór.

Zapytaj:

– Po co ptakom są potrzebne pióra? Uzupełnij wypowiedź dziecka (np. do lotu, zabezpieczają

przed zimnem, pomagają utrzymać się na wodzie, zabezpieczają przed drapieżnikami,

utrzymują stałą temperaturę ciała).

4. Poznawanie wpływu zanieczyszczeń wód na ptasie pióra.

Zróbcie eksperyment.

Pokaż dziecku obrazek przedstawiający zbiornik wodny zanieczyszczony np. ropą naftową.

Zapytaj:

– Co się stanie z ptakiem, który będzie pływał po takiej wodzie?

Zaproś dziecko do wykonania doświadczenia. Na stole ustaw szklankę z wodą, do której dziecko wlewa dwie łyżki oleju. Następnie obserwujcie, co dzieje się z olejem. Włóżcie piórko do wody w taki sposób, aby cała jego powierzchnia była zanurzona. Po wyjęciu z wody dziecko przygląda się, jak wygląda piórko (jest posklejane). Dziecko stara się odpowiedzieć na zadane przez rodzica pytanie. Uzupełnij wypowiedzi dzieci.

Powiedz, że pióra ptaka po zetknięciu z zanieczyszczoną wodą stają się ciężkie. Ptak nie może wtedy latać i gnie. Dlatego tak ważne jest, abyśmy dbali o czystość naszych wód.

• Układanie i rozwiązywanie zagadek o ptakach.

  Możecie pobawić się w samodzielne układanie zagadek o ptakach.

ZABAWY:

  • Ćwiczenia słownikowe – układanie zdań. Liczenie słów w zdaniach.

Zdjęcia ptaków (dowolne- można wykorzystać książkę zieloną str. 58-59)

Dziecko wybiera jedno zdjęcie, które najbardziej mu się podoba. Uzasadnia swój wybór.

Następnie układa zdanie z nazwą ptaka, którego zdjęcie wybrało. Liczy słowa w zdaniu i je wyklaskuje.

  • Odgłosy dzięcioła – rozwijanie percepcji słuchowej.

Potrzebne będą: drewniana deseczka, drewniany patyczek, kartoniki z zapisanym graficznie rytmem.

Ułóż na stole kartoniki z zapisanym graficznie rytmem (kreskami lub kropkami), lub narysuj taki rytm.

np: *** * *** * *** *

 Dziecko patrzy na kartoniki i wystukuje rytm, uderzając patyczkiem o deseczkę.

  • Układanie i rozwiązywanie zagadek o ptakach.

              Możecie pobawić się w samodzielne układanie zagadek o ptakach.

I jeszcze propozycja pracy plastycznej:

  1. Ptasie pióro.

Potrzebne będą: biała kartka papieru z bloku technicznego, farbki, nożyczki


MIŁEGO DNIA 🙂

Skip to content