05.05.2020 Wtorek: Moja okolica mnie zachwyca.

utworzone przez | 5 maja, 2020

TYGODNIA: Moja miejscowość, mój region.

TEMAT DNIA:  Moja okolica mnie zachwyca.

DATA: 05.05.2020

1. Tarnowskie Góry – moje miasto. Oglądanie filmu edukacyjnego oraz ilustracji przedstawiających najważniejsze miejsca w Tarnowskich Górach.

Proszę o włącznie dzieciom filmu, a następnie pokazanie ilustracji umieszczonych poniżej. Następnie pytamy, czy znają te miejsca, potrafią nazwać  i czy już kiedyś je zwiedzali.

2. Moja miejscowość – zabawa konstrukcyjna.

Dzieci budują z klocków (różnego rodzaju i różnej wielkości) budowle przypominające te, które znajdują się w najbliższej okolicy.

3. ,,Łazienki” słuchanie opowiadania A. Widzowskiej.

Doskonalenie umiejętności aktywnego i uważnego słuchania. Czytamy dzieciom tekst opowiadania, następnie rozmawiamy o jego treści wykorzystując pytania umieszczone poniżej oraz ilustracje.

Olek bardzo lubi chodzić do przedszkola. Najbardziej cieszy go zabawa w ogródku oraz wycieczki. Jednak, kiedy pani wspomniała, że planuje wyjście do Łazienek, Olek posmutniał. – Do łazienek? Mnie się wcale nie chce siusiu… – Łazienki Królewskie to znany warszawski park położony wokół pięknego pałacu – wyjaśniła pani. – A ja już tam byłem… – jęknął Maciuś. Pogoda była słoneczna, a park okazał się pełen niespodzianek. Dzieci odwiedziły Amfiteatr, gdzie w dawnych czasach odbywały się przedstawienia dla króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Pani powiedziała, że wciąż można tu podziwiać sztuki teatralne i koncerty. – Ten król miał na imię tak jak ja – ucieszył się Staś. – Ciekawe, czy lubił frytki… – Wtedy nie znano frytek – wyjaśniła pani. W południowej części Łazienek znajdowała się wielka misa, a nad nią rzeźba lwa wypluwającego wodę. – Zobaczcie, jakie źródełko! – pisnęła Zosia. – Możemy umyć ręce? – Oczywiście. – A ten lew gryzie? – Nie, to tylko fontanna w kształcie lwiej głowy – uspokoiła ją pani. – Ja już tu byłem – jęknął po raz drugi, Maciuś. – Ale marudzisz – zdenerwował się Olek. W stawie pływały ogromne pomarańczowe karpie. Podczas, gdy pani pokazywała dzieciom sikorki, Zuzia z Kubą postanowili nakarmić karpie resztkami bułki, którą Zuzia zabrała na wycieczkę. Gdy tylko pani to zauważyła, powiedziała dzieciom, że w każdym parku obowiązuje regulamin. W Łazienkach Królewskich zgodnie z regulaminem nie wolno karmić zwierząt i rozsypywać im pokarmu. Nie wolno także dotykać zwierząt w szczególności wiewiórek i pawi. – Ja już tu byłem – znów odezwał się Maciuś. Nawet wiewiórki nie wywołały uśmiechu na jego buzi. Jednak przy wyjściu z parku, Maciuś zaskoczył wszystkich. – Tutaj nie byłem! Co to za pan pod żelaznym drzewem? – zapytał, wyraźnie ożywiony. – To jest pomnik Fryderyka Chopina, polskiego kompozytora i pianisty. A drzewo, pod którym siedzi, to wierzba, symbol Polski. Maciuś po raz pierwszy uśmiechnął się od ucha do ucha i powiedział: – Też bym chciał taki pomnik w mojej łazience… Kolejnym punktem wycieczki była stadnina koni znajdująca się nieopodal Warszawy. – Konie! – zawołał nagle rozradowany Olek. Rzeczywiście, za ogrodzeniem spokojnie pasły się konie: brązowe, czarne, nakrapiane i nawet jeden biały. Dzieci mogły je pogłaskać po mięciutkich chrapkach. Były tam nawet dwa kucyki z warkoczykami zaplecionymi na grzywach. – Może zamiast psa rodzice zgodzą się na konia? – pomyślał Olek. – Tylko gdzie on by mieszkał? Muszę to jeszcze przemyśleć. • Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

− Dokąd dzieci wybrały się na wycieczkę?

− Co znajdowało się w parku w Łazienkach Królewskich?

 − Jaki kształt miała fontanna, którą zobaczyły dzieci w parku?

 − Jakie zwierzęta dzieci wydziały w parku?

− Jak się nazywa słynny polski muzyk, którego pomnik znajduje się w warszawskich Łazienkach?

− Gdzie dzieci udały się po zwiedzeniu Łazienek?

4. Moja miejscowość – zabawa ruchowa.

Doskonalenie umiejętności reakcji na sygnał. Włączamy nagranie umieszczone w linku poniżej jako tło zabawy, dzieci maszerują po dywanie. Rodzic wypowiada nazwy różnych miejscowości, kiedy klaśnie i wypowie nazwę Tarnowskie Góry – dzieci stają nieruchomo, kiedy wypowie nazwy innych miejscowości – dzieci kucają.

5. Najważniejsze miejsca w mojej miejscowości – praca plastyczna.

Prezentujemy jeszcze raz ilustracje ukazujące najważniejsze miejsca w Tarnowskich Górach. Zadaniem dzieci jest stworzenie prostej mapy swojej okolicy, rysując proste rysunki, przedstawiające ważne miejsca w Tarnowskich Górach.

Skip to content