TEMAT: MÓJ WYMARZONY PLAC ZABAW
Cele ogólne:
rozwijanie sprawności manualnej; zwracanie uwagi na niebezpieczeństwa grożące na placu zabaw.
Dziecko:
– maluje swój wymarzony plac zabaw; bezpiecznie bawi się na placu zabaw.
Zadanie 1
Zadaj dziecku zagadkę: Plac zabaw
Są na nich huśtawki
ławki i drabinki.
Latem się tu bawią,
chłopcy i dziewczynki.
Zagadki – Co znajduje się na placu zabaw?
Rodzic (a później dziecko) omawia wygląd urządzeń z placu zabaw, nie podając ich nazw. Pozostałe osoby odgadują, o czym jest mowa. Np:
Obraca się dookoła, poruszana co jakiś czas przez kogoś. (karuzela)
Porusza się do przodu i do tyłu – przez osobę albo ruchami nóg. (huśtawka)
Można na niej zjeżdżać z góry na dół. (zjeżdżalnia)
Zadanie 2
Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – Coraz szybciej, coraz wolniej.
Dziecko uważnie słucha w jaki sposób rodzic gra na bębenku, i porusza się zgodnie z tym tempem. Jeśli rodzic gra coraz szybciej – porusza się coraz szybciej, a kiedy gra coraz wolniej – stopniowo zwalnia ruchy.
Zadanie 3
Zapytaj dziecko:
– na czym najbardziej lubicie się bawić na placu zabaw?
Plac zabaw –super zabawa
Zadanie 4
Poproś dziecko aby namalowało lub narysowało wymarzony plac zabaw
Wykonanie pracy – malowanie, rysowanie swojego wymarzonego placu zabaw.
Omówienie pracy, nazywanie urządzeń znajdujących się na obrazkach
• Zwróć dziecku uwagę na sytuacje, które mogą grozić bezpieczeństwu dziecka (np. przepychanie się na zjeżdżalni, podchodzenie z przodu do dziecka huśtającej się na huśtawce, schodzenie z poruszającej się karuzeli…).
Plac zabaw – propozycja
Zadanie 5
Propozycje zabaw dla dzieci na placu zabaw w okresie wiosenno-letnim
– Bez wody nie ma zabawy! W prosty sposób możemy wspólnie z dzieckiem przygotować ściankę wodną – z kilku materiałów, z użyciem surowców wtórnych. Takie miejsce zapewni dzieciom wiele godzin dobrej zabawy.
– placki, ciasto, lody, tunele, lepienie zamków… pomysły na błotne zabawy nigdy się nie kończą. Chodzi o to, by się ubrudzić i pozwolić wszystkim zmysłom doświadczać natury. Na plac zabaw wystarczy zabrać butelkę z wodą i wlać ją do piaskownicy. Na podwórku sprawdzi się miska z wodą i piasek lub ziemia. Taka zabawka kosztuje 0 zł, pozwala na zabawę nawet podczas deszczu, lubią ją dzieci w każdym wieku, rozwija wiele zmysłów jednocześnie i za każdym razem jest inna i twórcza.
– dzieci uwielbiają wspinaczkę! Chcą zdobywać małe pagórki i całkiem wysokie szczyty, np. drzew, trzepaków, konstrukcji na placu zabaw.
– hamak, huśtawka, kawałek liny przyczepiony do drzewa. Prosta konstrukcja, która daje wiele radości
– swobodny dostęp do patyków, desek, małych narzędzi (np. młotka, gwoździków, metrówki), kawałków materiałów – wszystkiego, z czego można coś zbudować.
Zadanie 6
Posłuchajcie piosenek o placu zabaw: Plac zabaw
Miłej zabawy
Pani Janka