TEMAT TYGODNIA: Wielkanoc.
TEMAT DNIA: Wielkanocny koszyczek.
DATA: 06.04.2020
1. Króliczek – zabawa ruchowa.
Postępujemy zgodnie z instruktażem zawartym w materiale.
2. Koszyczek wielkanocny – poznanie symboliki oraz zawartości. Bardzo proszę pokazać dzieciom ilustracje umieszczone poniżej oraz przeczytać teksty umieszczone pod każdą z ilustracji.

Symbolika Koszyczka Wielkanocnego:
Zgodnie z polską tradycją w Wielką Sobotę udajemy się do kościoła z wiklinowymi koszykami w rękach, by poświęcić pokarmy na świąteczny stół. Obrzęd święcenia potraw odbywa się w kościołach albo przed nimi, na wystawionych stołach. Do koszyka wkładano zawsze pokarmy, które w pierwszy dzień świąt podawane były „bez dymu”, bo przygotowywano je wcześniej i nie wymagały gotowania. W Wielkanoc nie rozpalano bowiem ognia pod kuchnią. Wnętrze koszyka wykładamy więc białą serwetką, a sam koszyk przystrajamy gałązkami bukszpanu, których zieleń wyraża nadzieję Zmartwychwstania. Do środka wkładamy: baranka – z masła, ciasta albo z cukru – z zatkniętą chorągiewką, chleb, jaja gotowane na twardo, sól kuchenną, wędlinę, chrzan oraz ciasto. Koszyk przykrywamy białą serwetką i zanosimy do poświęcenia. Przed śniadaniem wielkanocnym dzielimy się święconym jajem, składając sobie życzenia, z nadzieją na błogosławieństwo, dostatek i zdrowie dla całej rodziny.






3. Eksperyment ,,Czy jajko jest świeże?” – bardzo proszę o włączenie dzieciom materiału. Zachęcam do samodzielnego wykonania eksperymentu.
4. Wielkanoc – słuchanie i analiza wiersza A. Widzowskiej. Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania.
Bardzo proszę o przeczytanie tekstu dzieciom oraz porozmawianie na jego temat.
– Kurko, proszę, znieś jajeczka,
śnieżnobiałe lub brązowe,
ja z nich zrobię na Wielkanoc
cud-pisanki kolorowe.
Do koszyczka je powkładam,
z chlebkiem, babką lukrowaną,
potem pójdę je poświęcić
z bratem, siostrą, tatą, mamą.
Przy śniadaniu wielkanocnym
podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi,
zajączkowi i kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoł,
tatę wodą popryskamy,
mama będzie zmokłą kurką,
bo to poniedziałek lany!
Pytania do tekstu:
- Z czego robi się pisanki?
- Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
- Co robimy w lany poniedziałek?
- Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?
Po rozmowie na temat wiersza, proszę pokazać dzieciom ilustracje przedstawiające pisanki.
Pisanka – ogólna nazwa dla jaja, które jest ozdobione w różny sposób.


5. Koszyczek wielkanocny – kolorowanka. Doskonalenie małej motoryki poprzez kolorowanie kredkami.
Dziś w ramach ćwiczenia rączek i pracy plastycznej proponuję pokolorowanie Koszyczka Wielkanocnego. Bardzo proszę o pokolorowanie kolorowanki zgodnie z instrukcją.

Miłego i spokojnego dnia,
Wasza Pani Ola