TEMAT TYGODNIA: WAKACYJNE PODRÓŻE
TEMAT DNIA: WAKACJE TUŻ-TUŻ
Cele ogólne
– wnioskowanie na temat wakacyjnych podróży na podstawie przedstawionych elementów,
– kształtowanie logicznego myślenia,
– utrwalanie poznanych liter,
– rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej, wyrażanie w pracy plastycznej własnych spostrzeżeń i wyobrażeń związanych z latem i wakacjami.
Dziecko:
– wnioskuje na temat wakacyjnych podróży,
– podaje rozwiązanie zagadki, tworzy mapę skojarzeń do słowa wakacje,
– wybiera litery składające się na podany wyraz, odczytuje krótkie teksty,
– eksperymentuje, tworzy nowe kolory, planuje i rozmieszcza elementy na całej powierzchni kartonu.
Zadanie 1
Posłuchajcie piosenki – Lato w kawiarence (sł. i muz. B. Gowik)
1. Za rogiem czeka lato w malutkiej kawiarence.
Popija słodki soczek, balonik trzyma w ręce.
I zaprasza na wakacje teraz, już!
Ref.: Lato, ach, lato, zaczaruj wszystkich nas!
Byśmy za tobą pobiegli w ciepły las.
Na mchu i ciepłej trawce przy tobie poleżeli.
Na ptaki popatrzyli i wracać stąd nie chcieli.
Zaczaruj dla nas morze, powędruj z nami w góry.
Popluskaj się w jeziorze, popatrz w chmury.
2. Już woła do nas lato, kapelusz ma na głowie.
I niesie dla nas lody w polewie malinowej!
,,Przyjeżdżajcie na wakacje teraz, już!”
Ref.: Lato, ach, lato…
3. I letnia dyskoteka wesoło też zaprasza.
Z uśmiechem lato czeka, wakacje wita nasze!
Bo wakacje to atrakcje – teraz, już!
Ref.: Lato, ach, lato…
Po wysłuchaniu piosenki, zapytaj dziecko:
– o czym jest ta piosenka?
– z czym kojarzą się nam wakacje?
– gdzie zaprasza nas lato, o którym jest mowa w piosence?
– gdzie jeszcze możemy spędzać wakacyjny czas?
Zapraszam do nauki piosenki
Zadanie 2
Przeczytaj dziecku wiersz L. Łącz- „Letnie wakacje”.
Kiedy są wakacje
I nie pada deszcz,
Możesz gdzieś wyjechać,
Jeśli tylko chcesz.
Kiedy są wakacje –
Morze, góry, las,
Gdzie tylko się znajdziesz,
Miło spędzisz czas.
Latem
Złociste promienie
Słońca
Padają na ziemię
Popatrz –
Rozwiały się chmury,
Baw się
I nie bądź ponury!
Morze –
Muszelki i piasek,
Góry
Lub łąka za lasem,
Warmia –
Czekają jeziora,
Lato –
Już wyjechać pora!
Zapytaj dziecko
– o jakiej porze roku wyjeżdża się na wakacje?
– co można robić, kiedy są wakacje?
Zadanie 3
Przygotuj dla dziecka:
– duży karton, rozsypankę literową, klej, mazak, małe karteczki, ołówek, kredki.
Poproś dziecko, aby w ciszy zastanowiło się, co dla niego znaczy słowo wakacje.
Poproś o ułożenie z rozsypanki literowej wyrazu wakacje i naklejenie go na środku kartonu. Daj dziecku małe karteczki, ołówek, kredki i poproś o narysowanie obrazków – skojarzenia ze słowem wakacje.
Przykłady skojarzeń: plecak, las, jagody, grzyby, kajak, Bałtyk, muszla, palma, maliny, ryby, plaża, Tatry, ciupaga, wioska.
Następnie poproś dziecko o podawanie skojarzeń do słowa wakacje które narysowało. Dziecko pokazuje karteczki i nazywa swoje obrazki, dzieli słowa na sylaby, głoski, opowiada o swoich skojarzeniach, a następnie nakleja karteczki wokół napisu.
Zadanie 4
Porozmawiaj z dzieckiem na temat planów wakacyjnych
Zapytaj dziecko:
– gdzie można spędzić wakacje?
Dzieci wypowiadają się swobodnie. Zaproponuj dziecku, aby dowiedziało się, dokąd wybiorą się na wakacje Olek i Ada oraz inne dzieci.
Karta pracy, cz. 5, nr 74 (Mrówki) |
Dzieci: odczytują tekst, wskazują na mapie miasta, do których jadą dzieci. rysują szlaczki po śladach, a potem – samodzielnie. Zadanie 5 |
Przygotuj mapę Polski
Porozmawiaj z dzieckiem
Na temat swoich wakacyjnych planów wypowiada się także rodzic. Mówi, że chciałaby z rodziną odbyć podróż po Polsce, aby jeszcze lepiej poznać kraj, w którym mieszka.
Pokaż dziecku mapę Polski –ukształtowanie terenu
– Przypomnij dziecku, że jest to mapa naszego kraju. Pokaż na mapie Tarnowskie Góry- miejscowość, w której znajduje się przedszkole. Poinformuj dziecko, że na mapie oprócz miejscowości odnaleźć można także inne informacje, np. za pomocą różnych kolorów przedstawia się ukształtowanie terenu.
– kolorem niebieskim zaznaczone są rzeki, jeziora i morze,
– zielonym – niziny,
– a żółtym – wyżyny.
(wyjaśniaj dziecku te pojęcia).
Najwyższe góry są zaznaczone na brązowo. Proś dziecko, aby przyjrzało się mapie i powiedziało, jakiego koloru jest na niej najwięcej.
Wyjaśnij, co to oznacza (w krajobrazie naszego kraju dominują niziny.
Przygotuj napisy: wieś, Podhale, jezioro, morze,
Pokaż dziecku na mapie wybrane miejsca letniego wypoczynku, poproś dziecko o odczytanie wyrazów: wieś, Podhale, jezioro, morze (6-cio latki)
Zapytaj dziecko:
– Co ciekawego można robić podczas wakacji na wsi?
Przykłady spędzania czasu na wsi: zbieranie jagód w lesie, spacery po łące, wycieczki rowerowe, doglądanie zwierząt gospodarskich itd.
-Co ciekawego można robić podczas wakacji w górach ?
Przykłady spędzania czasu w górach: piesze wędrówki po szlakach, zdobywanie szczytów górskich, zwiedzanie zamków, podziwianie widoków itd.
Co ciekawego można robić na wakacjach nad jeziorem?
Przykłady spędzania czasu nad jeziorem: pływanie łódką lub rowerem wodnym, spacerowanie, odbywanie pieszych wędrówek itd.
Co ciekawego można robić na wakacjach nad morzem?
Przykłady spędzania czasu nad morzem: opalanie się, zabawy na plaży, rejsy statkiem, uprawianie sportów wodnych itd.
Zapytaj jakimi środkami lokomocji można podróżować.
Zadanie 5
Praca plastyczna Okulary – wakacyjne plany
Zamek z piasku praca plastyczna, techniki plastyczne, zabawy dla dzieci na lato
Miłej zabawy
Pani Janka