08.06 PONIEDZIAŁEK

utworzone przez | Cze 8, 2020

TEMAT TYGODNIA: WAKACYJNE PODRÓŻE

TEMAT DNIA: WAKACJE TUŻ-TUŻ

Cele ogólne

– wnioskowanie na temat wakacyjnych podróży na podstawie przedstawionych elementów,

– kształtowanie logicznego myślenia,

– utrwalanie poznanych liter,

– rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej, wyrażanie w pracy plastycznej  własnych spo­strzeżeń i wyobrażeń związanych z latem i wakacjami.

Dziecko:

– wnioskuje na temat wakacyjnych podróży,

– podaje rozwiązanie zagadki, tworzy mapę skojarzeń do słowa wakacje,

– wybiera litery składające się na podany wyraz, odczytuje krótkie teksty,

– eksperymentuje, tworzy nowe kolory, planuje i rozmieszcza elementy na całej powierzchni kartonu.

Zadanie 1

Posłuchajcie piosenki  – Lato w kawiarence (sł. i muz. B. Gowik)

1. Za rogiem czeka lato w malutkiej kawiarence.

Popija słodki soczek, balonik trzyma w ręce.

I zaprasza na wakacje teraz, już!

Ref.: Lato, ach, lato, zaczaruj wszystkich nas!

Byśmy za tobą pobiegli w ciepły las.

Na mchu i ciepłej trawce przy tobie poleżeli.

Na ptaki popatrzyli i wracać stąd nie chcieli.

Zaczaruj dla nas morze, powędruj z nami w góry.

Popluskaj się w jeziorze, popatrz w chmury.

2. Już woła do nas lato, kapelusz ma na głowie.

I niesie dla nas lody w polewie malinowej!

,,Przyjeżdżajcie na wakacje teraz, już!”

Ref.: Lato, ach, lato…

3. I letnia dyskoteka wesoło też zaprasza.

Z uśmiechem lato czeka, wakacje wita nasze!

Bo wakacje to atrakcje – teraz, już!

Ref.: Lato, ach, lato…

Po wysłuchaniu piosenki, zapytaj dziecko:

– o czym jest ta piosenka?

– z czym kojarzą się nam wakacje?

– gdzie zaprasza nas lato, o którym jest mowa w piosence?

– gdzie jeszcze możemy spędzać wakacyjny czas?

Zapraszam do nauki piosenki

Zadanie 2

Przeczytaj dziecku wiersz  L. Łącz- „Letnie wakacje”.

Kiedy są wakacje

I nie pada deszcz,

Możesz gdzieś wyjechać,

Jeśli tylko chcesz.

Kiedy są wakacje –

Morze, góry, las,

Gdzie tylko się znajdziesz,

Miło spędzisz czas.

Latem

Złociste promienie

Słońca

Padają na ziemię

Popatrz –

Rozwiały się chmury,

Baw się

I nie bądź ponury!

Morze –

Muszelki i piasek,

Góry

Lub łąka za lasem,

Warmia –

Czekają jeziora,

Lato –

Już wyjechać pora!

Zapytaj dziecko

– o jakiej porze roku wyjeżdża się na wakacje?                                                                                                   

– co można robić, kiedy są wakacje?

Zadanie 3

Przygotuj dla dziecka:

– duży karton, rozsypankę literową, klej, mazak, małe karteczki, ołówek, kredki.

Poproś dziecko, aby w ciszy zastanowiło się, co dla niego znaczy słowo wakacje.                                               

Poproś o ułożenie z rozsypanki literowej wyrazu wakacje i naklejenie go na środku kartonu.   Daj dziecku małe karteczki, ołówek, kredki i poproś o narysowanie obrazków – skojarzenia ze słowem wakacje.

Przykłady skojarzeń: plecak, las, jagody, grzyby, kajak, Bałtyk, muszla, palma, maliny, ryby, plaża, Ta­try, ciupaga, wioska.

Następnie poproś dziecko o podawanie skojarzeń do słowa wakacje które narysowało. Dziecko pokazuje kartecz­ki i nazywa swoje obrazki, dzieli słowa na sylaby, głoski, opowiada o swoich skojarzeniach, a następnie nakleja karteczki wokół napisu.

Zadanie 4

Porozmawiaj z dzieckiem na temat planów wakacyjnych    

Zapytaj dziecko:

– gdzie można spędzić wakacje?

Dzieci wypowiadają się swobodnie. Zaproponuj dzie­cku, aby dowiedziało się, dokąd wybiorą się na wakacje Olek i Ada oraz inne dzieci.

Karta pracy, cz. 5, nr 74 (Mrówki)
Dzieci: odczytują tekst, wskazują na mapie miasta, do których jadą dzieci. rysują szlaczki po śladach, a potem – samo­dzielnie.    

Zadanie 5  

Przygotuj mapę Polski

Porozmawiaj z dzieckiem

Na temat swoich wakacyjnych planów wypowiada się także rodzic. Mówi, że chciałaby z rodziną odbyć podróż po Polsce, aby jeszcze lepiej poznać kraj, w którym mieszka.

Pokaż dziecku mapę Polski –ukształtowanie terenu

– Przypomnij dziecku, że jest to mapa naszego kraju. Pokaż na mapie Tarnowskie Góry- miejscowość, w której znajduje się przedszkole. Poinformuj dziecko, że na mapie oprócz miej­scowości odnaleźć można także inne informacje, np. za pomocą różnych kolorów przedstawia się ukształtowanie terenu.

– kolorem niebieskim zaznaczone są rzeki, jeziora i morze,                                                                                                        

– zielonym – niziny,                                                                                                                                                      

– a żółtym – wyżyny.                                                                                                                                                    

(wyjaśniaj dziecku te pojęcia).                                                                                                                           

Najwyższe góry są zaznaczone na brązowo. Proś dziecko, aby przyjrzało się mapie i powiedziało, jakiego koloru jest na niej najwięcej.      

Wyjaśnij, co to oznacza (w krajobrazie naszego kraju dominują niziny.

Przygotuj napisy: wieś, Podhale, jezioro, morze,

Pokaż dziecku na mapie wybrane miejsca letniego wypoczynku, poproś dziecko o odczytanie wyrazów: wieś, Podhale, jezioro, morze (6-cio latki)

Zapytaj dziecko:

– Co ciekawego można robić podczas wakacji na wsi?          

Przykłady spędzania czasu na wsi: zbieranie jagód w lesie, spacery po łące, wycieczki rowerowe, doglądanie zwierząt gospodarskich itd.     

-Co ciekawego można robić podczas wakacji w górach ?

Przykłady spędzania czasu w górach: piesze wędrówki po szlakach, zdobywanie szczytów górskich, zwiedzanie zamków, podziwianie widoków itd.

Co ciekawego można robić na wakacjach nad jeziorem?  

Przykłady spędzania czasu nad jeziorem: pływanie łódką lub rowerem wodnym, spacerowanie, odbywanie pieszych wędrówek itd.

Co ciekawego można robić na wakacjach nad morzem?

 Przykłady spędzania czasu nad mo­rzem: opalanie się, zabawy na plaży, rejsy statkiem, uprawianie sportów wodnych itd.

Zapytaj jakimi środkami lokomocji można podróżować.

Zadanie 5

Praca plastyczna Okulary – wakacyjne plany              

                        

Zamek z piasku praca plastyczna, techniki plastyczne, zabawy dla dzieci na lato

Miłej zabawy

Pani Janka

Skip to content