08.06 PONIEDZIAŁEK

utworzone przez | Cze 8, 2020

TEMAT TYGODNIA: WAKACYJNE PODRÓŻE

TEMAT: POZNAJEMY POJAZDY

Witam w kolejnym tygodniu i zapraszam do wspólnej zabawy 🙂

Zadanie 1. Powiedz dziecku zagadkę B. Szelągowskiej „Wakacje„.

Morze, góry lub jeziora.

Pociąg wjeżdza już na stację.

Lato wreszcie się zaczęło.

Czas rozpocząć więc… (wakacje)

Zadanie 2.

Przeczytaj dziecku opowiadanie E. Stadmüller „Wakacje”.

– Bartek chwalił się, że na wakacje pojedzie do Grecji – opowiadał przy obiedzie Olek. – Mówił, że będzie się uczył nurkować i dostanie od taty cały potrzebny sprzęt.

– Zobaczycie, że będziecie się u nas bawić równie dobrze jak on – chrząknął dziadzio. – Już moja w tym głowa. Postanowiliśmy z babcią, że kupimy wielki dmuchany basen i ustawimy go w ogrodzie.

– Hurra! – zawołała Ada. – A będę w nim mogła puszczać moje kaczuszki?

– Jasne – roześmiała się babcia – i kaczuszki, i łódeczki, i co tam sobie wymyślisz.

– Szkoda, że w ogrodzie nie ma piaskownicy, bo byśmy mieli własną plażę – rozmarzył się Olek.

– To akurat nie problem – włączył się do rozmowy tato. – Cztery deski się znajdą, a sąsiad dziadków, pan Antoni, handluje materiałami budowlanymi, więc na pewno chętnie przywiezie parę worków piasku.

– I będzie plaża! – zawołała Ada.

– I huśtawka – dodał dziadzio. – Znalazłem ją na strychu.

– Tę samą, na której ja się huśtałem? – ożywił się tato.

– Tylko nie próbuj tego robić, bo moja biedna grusza nie wytrzyma takiego ciężaru – przestraszył się dziadzio.

– Oj tam, oj tam… – mruknął tato. – To mocne drzewo, nawet nie wiesz, ile wytrzymało…

– I Bartek mówił jeszcze, że będzie zwiedzał jakieś strasznie stare budowle – przypomniał sobie Olek.

– Stare budowle, powiadasz – dziadek uśmiechnął się tajemniczo.

– Ciekaw jestem, czy on widział kiedyś studnię z prawdziwym żurawiem.

– Takim żywym żurawiem? – zdziwiła się Ada.

– Tak nazywało się urządzenie, którym bardzo dawno temu wyciągano wodę ze studni – wyjaśniła

wnuczce babcia.

– Tam, gdzie wybierzemy się na wycieczkę, można zobaczyć prawdziwe chaty kryte strzechą, poletka lnu, stary wiatrak i drabiniasty wóz – taki, jakim jeździł jeszcze mój dziadek.

– W sąsiedniej wsi powstał skansen – wyjaśniła mamie babcia. – I naprawdę jest w nim co zobaczyć.

– Chciałbym, żeby te wakacje już się zaczęły – westchnął Olek. – I nic nie szkodzi, że nie pojadę do Grecji – dodał po chwili.

• Porozmawiaj z dzieckiem na temat opowiadania. Zapytaj:

– Dokąd Bartek pojedzie na wakacje?

– Gdzie wakacje spędzą Ada i Olek?

– Co przygotowali dziadkowie, żeby umilić wakacje Adzie i Olkowi?

– Dokąd wy chcielibyście pojechać na wakacje?

– Czym można podróżować w czasie wakacji?

Zadanie 3 – Zapoznanie z różnymi środkami lokomocji.

(żródło: yusufdemirci)

Pokaż dziecku obrazki przedstawiające różne środki lokomocji, np.: samochód, samolot, pociąg, rower, autobus, żaglówkę, statek, kajak. Dziecko podaje ich nazwy, mówi, gdzie można podróżować danym pojazdem (po ulicach, po wodzie, w powietrzu).

Następnie rodzic podaje nazwy środków lokomocji, dzieląc je rytmicznie (na sylaby), a dziecko wskazują odpowiednie pojazdy.

• Zabawa ruchowo-naśladowcza Czym podróżujemy?

Zaproś dziecko w podróż i poproś, aby ruchem pokazywało pojazd, którym będzie się poruszać.

− Wyrusza z domu samochodem – dziecko biega, naśladując rękami kręcenie kierownicą; zatrzymuje

się, zostawia samochód na parkingu.

− Wsiada do samolotu. Samolot startuje (dziecko kuca), unosi się (dziecko biegnie z rozłożonymi rękami) i ląduje (znów kuca).

− Wsiada do pociągu (ustawia się za rodzicem, poruszają się, trzymając się za ramiona).

− Dojechało nad piękne jezioro, gdzie wsiada do kajaka (maszerując, naśladuje rękami ruch wiosłowania).

Możesz zaproponować dziecku drogę powrotną, podczas której dziecko będzie naśladowało kolejno pojazdy:

kajak, pociąg, samolot, samochód.

• Zabawa Jedzie pociąg z daleka (popularna rymowanka).

Zaśpiewaj razem z dzieckiem popularną rymowankę. Możecie do zabawy zaprosić innych domowników. Ustawcie się w rzędzie i złapcie się za ramiona. Śpiewając, wędrujcie po pokoju.

Jedzie pociag z daleka,

na nikogo nie czeka.

– Konduktorze łaskawy,

zabierz nas do Warszawy.

Konduktorze łaskawy,

zabierz nas do Warszawy.

Trudno, trudno to będzie,

dużo osób jest wszędzie.

Trudno, trudno to będzie,

dużo osób jest wszędzie.

Pięknie pana prosimy,

jeszcze miejsce widzimy.

– A więc prędko wsiadajcie,

do Warszawy ruszajcie.

A więc prędko wsiadajcie,

do Warszawy ruszajcie.

• Zabawy konstrukcyjne Transport.

Pojazdy i klocki.

Dziecko buduje z klocków różnego rodzaju konstrukcje związane z pojazdami: garaże, tory kolejowe,

stacje, porty, ulice. Może również poszerzyć zakres budowy o hotele, domy itp.

• Propozycja pracy plastycznej Żaglówki na jeziorze.

Potrzebne będą: okrągły talerzyk papierowy, farby, pędzel, kubeczek z wodą, dwa trapezy i trójkąty wycięte z papieru kolorowego, klej.

Dziecko maluje połowę talerzyka papierowego na żółto, a połowę na niebiesko. Na niebieskiej części

układa i przykleja żaglówki: z dwóch trójkątów i trapezu jako podstawy (bez nazywania figur

geometrycznych).

MIŁEJ ZABAWY 🙂

Skip to content