09.06 WTOREK

utworzone przez | cze 9, 2020

TEMAT: SKARB BAŁTYKU

Cele ogólne

– rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego,

– poznawanie historii powstania bursztynu oraz sposobów jego wykorzystania,

– wzbogacanie wiadomości przyrodniczych,

Dziecko:

– poprawnie odpowiada na pytania związane z treścią wysłuchanego opowiadania, wypowiada się na temat ilustracji w książce,

– opisuje historię powstania bursztynu, podaje sposoby jego wykorzystania,

– wymienia skarby, które można znaleźć w morzu,

Zadanie 1

Pooglądaj z dzieckiem kartki pocztowe o tematyce wakacyjnej.                                                                                                         

Pocztówki przedstawiające różne miejsca letniego wypoczynku.

Przypomnij dziecku o zwyczaju wysyłania pocztówek z wakacji. Zadaniem dziecka jest wskazanie i nazwanie przedmio­tu charakterystycznych dla tych miejsc, np. morze – muszla, żaglówka, plaża.

Pocztówki wakacyjne

Zadanie 2

Przeczytaj dziecku opowiadanie M. Strękowskiej-Zaremby  – Bursztynek.

Kiedy zbliżają się wakacje, wszyscy się cieszą, a najbardziej słońce. Każdego ranka budzi się coraz wcze­śniej i świeci radośniej. Ledwie wstanie, zagląda w okna i zachęca do zabawy. Niewątpliwie z tego właśnie powodu dzieci w przedszkolu Olka i Ady bardzo nieuważnie słuchały bajki, którą czytała im pani.

– Widzę, że nie możecie się doczekać wakacji – powiedziała pani, zamykając książkę.

– Nie możemy! – przyznał Marek. – Tata obiecał, że w tym roku pojedziemy w góry, bo rok temu byli­śmy nad morzem i spiekłem się na słońcu. Wyglądałem jak spalony naleśnik. Ledwie przeżyłem – dodał z dumą.

Marek oczywiście przesadził. Dzieci pamiętały, że przywiózł z wakacji ładną opaleniznę. Na pewno nie przypominał spalonego naleśnika.

– Ja przywiozłam znad morza muszlę, w której coś szumi – przypomniała Jola.

– Co szumi? Wiatraczek? – zainteresował się Olek.

– Nie wiem, nie sprawdzałam.

Pani wyjaśniła, że w muszli szumi morze, ale nie wszyscy w to uwierzyli. Przecież niemożliwe, żeby morze zmieściło się w jednej muszelce.

– A ja znalazłam na plaży bursztyn z zatopionym komarem. Noszę go ze sobą od powrotu z wakacji – powiedziała Ola i pokazała dzieciom żółty, przezroczysty bursztynek z nieruchomym komarem w środku. Wydawało się, że śpi w lśniącej, bursztynowej bańce jak śpiąca królewna w królewskim łożu.

„Jak on wszedł do środka?” – zastanawiał się Olek.

Przypomniał sobie o komarze zatopionym w bursztynie dopiero po powrocie do domu. W przedszkolu tyle się działo, że nie zdążył porozmawiać o nim z Olą.

– Pytasz, jak komar znalazł się w środku? – tata przerwał pracę nad projektem hali dworca kolejowego. – To wyjątkowo ciekawa historia. Brzmi jak bajka, ale jest najprawdziwszą prawdą.

Do pokoju przybiegła Ada.

– Ja też chcę posłuchać bajki – Ada położyła się na kanapie.

– Tata mówi, że to prawda, nie bajka – sprostował Olek.

– To chcę posłuchać nie bajki – upierała się Ada.

– Drogie dzieci, proszę o głos – przerwał spór tata. – Było to bardzo dawno temu, przed milionami lat. Nad Morzem Bałtyckim szumiały gęste lasy. Szuuu, szuuu, szuuu… Wiatr od morza kołysał gałęziami pradaw­nych sosen i wysokich paproci. Pewnego słonecznego dnia mały komar usiadł na pniu drzewa. Sądzę, że chciał chwilę odpocząć i lecieć dalej. Niestety, wpadł w pułapkę. Z pęknięcia na pniu wypłynęła gęsta, lepka żywica. Ciężka kropla spłynęła na naszego komarka i oblepiła go dookoła. Dostał się w sam środek kleistej kropli, która zastygła i stwardniała. Pewnego razu sztorm powalił nadbrzeżne drzewa. Kropla, chlup!, wpadła do Bałtyku. Morska woda chłodziła ją i obmywała, aż któregoś dnia wyrzuciła na plażę. Znalazła ją Ola z przedszkola i zawołała: „Hura! Znalazłam bursztyn!”. Zabrała go do domu, żeby pokazać w przedszkolu. W środku jej bursztynu mały komar śpi głębokim snem i cieszy oczy.

Do pracowni zajrzała mama. To, co zobaczyła, nie ucieszyło jej oczu. Ada smacznie spała, zwinięta w kłębek.

– Dlaczego uśpiliście Adę? Wyśpi się w dzień, a potem w nocy będzie rozrabiała.

Jakoś nie mogła uwierzyć w to, że nikt Ady nie usypiał, ani w to, że zaraziła się snem od komara sprzed milionów lat.

Porozmawiaj z dzieckiem na temat opowiadania.

Zadaj dziecku dodatkowe pytania związane z treścią opowiadania                                                                                

– O czym tata opowiadał Olkowi?                                                                                                                                           

– poproś dziecko, aby patrząc na małe obrazki w książce na stronie 87, opowiedziało historyjkę o zatopieniu komara w żywicy i powstaniu bursztynu. (Mróweczki)

Zadanie 3

Bursztyn

Rozmowa na temat bursztynu.                                                            Poznawanie sposobów wykorzystania bursztynu.

Zapytaj dziecko

– gdzie w Polsce można znaleźć bursztyn?                                                                                                                         

Pokaż na mapie miejscowości, w których na plażach po sztormach można znaleźć bursztyn.                         

– co to jest bursztyn?                                                                                                                                                          

– do czego wykorzystuje się bursztyn?                                                                                                                     

Uzupełnij wypowiedzi dzieci.

Bursztyn to szlachetny surowiec, występujący u wybrzeży wielu mórz na świecie. Między innymi możemy znaleźć go na nadbałtyckich plażach, a dzięki swojej powszechności od wieków wykorzystywany jest głównie w jubilerstwie – idealnie łączy się ze srebrem, tworząc biżuterię srebrną z bursztynem. Ciemnobrązowy, pomarańczowo-złoty lub żółty surowiec jest uwielbianym dodatkiem wśród kobiet na całym świecie. Nic dziwnego – już w prehistorii bursztyn używany był jako amulet, przynoszący szczęście jego posiadaczowi.

Zadanie 4

Pokaż dziecku bursztyn (różne ozdoby wykonane z bursztynu)

Zapytaj dziecko

– jaki jest bursztyn? 

 Dziecko opisuje bursztyn za pomocą określeń przymiotnikowych. Poinformuj dziecko, że istnieją inne określenia bursztynu – jantar, złoto Północy, skarb Bałtyku. Krótko wyjaśnij znaczenie tych nazw.

Zadanie 5

Poznawanie innych skarbów morza.

RAFA KORALOWA

PERŁY

MUSZLE

Zapytaj dziecko

– jakie skarby, oprócz bursztynu, można znaleźć w Bałtyku oraz na polskiej plaży? 

  Uzupełniaj wy­powiedzi dziecka. Wyjaśnij, skąd się wzięły muszle w morzu. Przekaż także informacje o innych morzach i innych morskich skarbach, np. rafach koralowych i perłach w muszlach.

Powiedz dziecku, że

Przykładając muszlę do ucha, w rzeczywistości słyszymy dźwięki dobiegające z otoczenia (podobny efekt otrzymamy, gdy przyłożymy do ucha filiżankę lub dłoń). Muszla przyłożona do ucha działa jak rezonator – dźwięki odbijają się od ścianek i ulegają wzmocnieniu. Efekt dźwiękowy zależy od kształtu i wielkości muszli.

Zadanie 6

Przygotuj dla dziecka

Podkładkę , plastelinę  wykałaczki.

Zabawy konstrukcyjne. Rozwijanie precyzji ruchów.

Dziecko  lepi na podkładkach małe kulki z plasteliny i wykorzystują je do łączenia wykałaczek. Buduje dowolne konstrukcje i mówi o nich.

Zachęcam do utrwalania  piosenki – Lato w kawiarence

Miłej zabawy

Pani  Janka

Skip to content