TEMAT: BEZPIECZNE ZABAWY NA PODWÓRKU
Zadanie 1
Przeczytaj dziecku wiersz J. Koczanowskiej – „Nie wolno!”
Nawet małe dziecko dobrze o tym wie,
kto to jest znajomy, a kto obcym jest.
Ze znajomym można bawić się, rozmawiać,
ale gdy ktoś obcy, to trzeba uważać!
Nie wolno zaufać, nawet gdy ktoś mówi,
że zna mamę, tatę i bardzo nas lubi.
Nie wolno przyjmować słodyczy, podarków
lub iść z nieznajomym na spacer do parku.
Porozmawiaj z dzieckiem na temat wiersza
Zapytaj dziecko:
– czy powinniśmy rozmawiać z nieznajomymi?
– czy odchodzimy z nieznajomym z podwórka, jeżeli kusi nas, obiecując zabawkę albo pobawienie się z pieskiem?
– co robimy, gdy spotkamy taką osobę?
– dlaczego nie powinniśmy odchodzić z nieznajomymi, nie rozmawiać z nimi?
Rodzic wyjaśnia, że są osoby, które krzywdzą dzieci, sprawiają im ból, a nawet mogą je porwać. Gdy dzieci spotkają taką osobę, powinny o tym powiedzieć rodzicom i nauczycielom.
Zadanie 2
Przeczytaj dziecku opowiadanie
„Wypadek Uli i Rafała”
Pewnego dnia, po przyjściu dzieci do przedszkola, pani zapytała:
Czy zauważyliście, kto jest nieobecny dzisiaj w przedszkolu? Ula i Rafał – odpowiedziały dzieci chórem. Czy wiecie, dlaczego ich nie ma? – pyta pani dalej. W Sali zapanowała cisza. Pani chwilę myślała, a potem powiedziała: – Leżą w szpitalu na obserwacji. – Dlaczego ich muszą obserwować? – spytała Kasia. – Bo zapomnieli jak się bezpiecznie bawić. – To chyba nieprawda – powiedział Adam. – Ja często bawię się z Rafałem i zabawy z nim są Fajne.
– widzisz Adasiu, fajna zabawa, jak ty to nazywasz, nie zawsze jest bezpieczna. Ula i Rafał wybrali zabawę, jazdę na rowerze. Oddalili się od domu i wjechali rowerami
w głęboki dół. Szczęściem rodzice, szybko to zauważyli i wezwali pomoc. Teraz w szpitalu lekarze obserwują, czy ten wypadek nie uszkodził im jakiegoś narządu wewnątrz ciała. Wiem to od ich rodziców, jak również to, że nie mieli założonych kasków.
– Moja mama ciągle przypomina mi o tym, jak wsiadam na rower – dodał Janek.
– Wszystko to prawda, ale oni nie posłuchali rad, ani zakazów rodziców.
– A czy wy wiecie, jak bawić się bezpiecznie, np. na placu zabaw? – zapytała pani. Po chwili ciszy podniósł się do góry las rąk. Dzieci podawały przykłady wielu mądrych, bezpiecznych zabaw na placu zabaw, podwórku, nad morzem itp.
Porozmawiaj z dzieckiem na temat usłyszanego opowiadania.
Zapytaj dziecko:
Burza mózgów „Co może się przydarzyć, jak nie będziemy przestrzegać zasad bezpieczeństwa podczas zabaw”?
Zadanie 3
Dziecko staje naprzeciwko rodzica. Uderza raz w swoje dłonie, raz w dłonie rodzica, mówiąc za rodzicem rymowankę (jedno słowo to jedno uderzenie).
Podwórko to miejsce, które znamy,
podwórko to miejsce, które kochamy.
Ale pamiętać musi każde z nas,
żeby bezpiecznie tam spędzać czas.
Jakie niebezpieczeństwa zagrażają nam na podwórku?
Co należy robić, żeby nic złego wam się na podwórku nie stało?
Zadanie 4
Zabawa muzyczno-ruchowa „Zrób, to co ja”.
Dziecko biega w rytm dowolnej muzyki. Podczas przerwy w muzyce losuje kartkę, z poleceniem do wykonania. Rodzic odczytuje polecenie, a dziecko naśladuje podaną czynność, np. jazda na rowerze, kopanie piłki, przeskakiwanie przez kałużę.
Zadanie 5
Rodzic mówi zdania o różnych formach zabaw (bezpiecznych i niebezpiecznych) Dziecko mówi: TAK, NIE.
Przykłady:
– gramy w piłkę na ulicy
– w piaskownicy budujemy zamki z piasku
– rowerem jedziemy sami, bez opieki dorosłych
– jadąc na rowerze zakładamy kask
– na placu zabaw rzucamy kamykami
– na placu zabaw bawimy się zgodnie z kolegami itd.
Posłuchaj piosenki:
Zadanie 6
Bezpieczna zabawa –obrazki przedstawiające zabawy
Dziecko nazywa te zabawy i co oznaczają
np.
bezpieczna jazda na rowerze? (można przygotować osobne obrazki przedstawiające zabawy, bądź ich atrybuty, np. rower, a w drugim zestawie te elementy, które powodują, że zabawa będzie bezpieczna, np. kask, ochraniacze na kolana
– osoba dorosła, która pilnuje pływającego dziecka (koło ratunkowe etd.)
Zadanie 7
Przygotuj papier, mazak, pisak
Podsumuj podstawowe zasady bezpiecznej zabawy na świeżym powietrzu.
Dziecko podaje przykłady, a rodzic zapisuje, uzupełnia wypowiedzi dziecka
– spisanie kodeksu
np.
– nie wolno rozmawiać na podwórku z nieznajomą osobą
– nie wolno niszczyć urządzeń zabawowych
– zakładamy kask, jeżeli jedziemy na rowerze itd.
Zadanie 8
Pokaż dziecku filmik
Bezpieczne zachowania
MIŁEJ ZABAWY 🙂