10.06 ŚRODA

utworzone przez | Cze 10, 2020

TEMAT: LATO I LETNIE ZABAWY

Cele ogólne:

– poznawanie charakterystycznych cech lata, utrwalanie nazw letnich zabaw,

– rozwijanie spostrzegawczości i logicznego myślenia,

– zwracanie uwagi na konieczność doboru części garderoby i różnych przedmiotów do miejsca letnie­go wypoczynku,

Dziecko:

– rozpoznaje i nazywa charakterystyczne cechy lata, podaje nazwy letnich zabaw,

– podaje rozwiązania zagadek różnego rodzaju,

– rozróżnia i nazywa poszczególne części garderoby, dobiera przedmioty i części garderoby do miejsc letniego wypoczynku,

Zadanie 1

Poproś dziecko, aby z rozsypani literowej ułożyło wyraz – lato (6-cio latki)

Zadaj dziecku zagadkę I. Fabiszewskiej.

Co to za pora roku,

gdy słonko mocno świeci,

a na wakacje w różne strony

wyjeżdżają dzieci? (lato)

Poproś dziecko, aby podzieliło słowo lato na sylaby i wyróżniło głoskę w nagłosie. 6-latki podają nazwy głosek w tym słowie, liczą na palcach głoski i wskazują litery w napisie, określają głoskę w wygłosie. Poproś dziecko, aby wymieniło inne słowa rozpoczynające się głoską l.

Odczytaj dalsze zagadki

Plastikowe, kolorowe,

rybki, gwiazdki, kaczki, misie.

W piaskownicy jest ich dużo,

każda przydać może ci się. (foremki do piasku)

Gdy wiatr jest na dworze,

on unosi się w górze.

Biegniesz z nim po trawie

i trzymasz na sznurze. (latawiec)

Zadanie 2

Zagadki dotykowe. 

Przygotuj worek, ubrania, które nosi się zimą i latem, w tym kostium kąpielowy i okulary prze­ciwsłoneczne skakankę itp. Dziecko wkłada rękę do worka, opisuje, czego dotknęło. Na potwierdzenie podania prawidłowego roz­wiązania dziecko wyjmuje ubranie z worka. Rodzic układa akcesoria wykorzystywane do letnich zabaw.

Zagadka słuchowa.Odtwórz dziecku odgłosy charakterystyczne dla zimy i dla lata (skrzypienie śniegu, letniej burzy itp.)

skrzypienie śniegu

 Zapytaj dziecko:

– które odgłosy są charakterystyczne dla lata?                                                                                                                     

– co one oznaczają?                                                                                                                                                     

Dziecko pokazuje obrazek przedstawiający burzę i mówi, że burza występuje latem.

Zadanie 3

Zagadki obrazkowe.

Które kwiaty kwitną latem?

Pokaż dziecku zdjęcia przedstawiające kwiaty: krokusa, różę, mak polny, rumianek, przebiśnieg, cha­ber.

Dziecko wybiera zdjęcia tych kwiatów, które kwitną latem, np.: róże, maki polne, rumianki, chabry, i przyczepiają pod napisem lato.

Zadanie 4

Które ptaki spotyka się dopiero latem?

 Zdjęcia przedstawiające gila, wilgę, skowronka.

Wilga to bardzo płochliwy ptak, ale jej donośny śpiew zwiastuje nie tylko obecność tego ptaka, ale również mówi się, że zwiastuje deszcz – patrz: Ciekawostki (niżej). Czasami można zobaczyć wilgę przelatującą z drzewa na drzewo. Rzadko można ją spotkać na ziemi. To jeden z najpiękniejszych ptaków Polski!

Wilga zwyczajna żywi się przede wszystkim owadami – gąsienicami, poczwarkami, czasami je słodkie owoce tj. wiśnie, czereśnie, winogrona. Żywi się również chrząszczami.

Zadanie 5

Zaproś dziecko do zabawy ruchowej ,,Nadchodzi lato”

Nagranie skocznej muzyki.

Dziecko podczas skocznej muzyki będą naśladowało lot jaskółki. Na pauzę w mu­zyce będzie poruszało się według instrukcji rodzica  i recytowało jednocześnie rymowankę, dzieląc słowa na sylaby.

Jas-kó-łecz-ka  w  lo-cie

kreś-li  du-że  ko-ła.

Gniaz-do  swe  szy-ku-je.

– Przy-szło   la-to!  – wo-ła.

Następnie przy muzyce:

Dziecko   spacerują po łące – maszeruje do przodu, recytując i jednocześnie wyklaskując pierwszą część rymowanki. Następnie maszeruje do tyłu, recytuje  i wyklaskuje  pozostałą część rymowanki. Zaba­wę powtarzamy. Podczas kolejnych pauz dziecko recytuje rymowankę: raz głośno, raz cicho, i wykonu­je ruchy: raz w szybkim tempie, raz w wolnym tempie.

Zadanie 6

Pokaz dziecku obrazki

Ubrania zimowe dla dzieci

Zapytaj dziecko :

-Które ubrania nosi się zimą a które latem?

– po czym poznajemy, że zbliża się lato?  

Zadanie 7

Podsumowanie zdobytych wiadomości.

Poproś dziecko, aby sformułowało zdania na podstawie zdobytych wiadomości na temat charakterystycznych cech lata. Mówi np.: Latem kwitną róże, na łące wyrastają maki, chabry i rumianki. Słońce mocno grzeje i możemy się opalać. Rodzic uzu­pełnia informacje. Mówi m.in.: Latem dojrzewają takie owoce, jak np. porzeczki i jabłka. Dziecko rysuje na małych karteczkach obrazki przedstawiające dodatkowe cechy lata (o których nie było mowa).

Powiedz dziecku, że:

Pierwszy dzień lata kalendarzowego zawsze przypada 22 czerwca, natomiast początek lata astronomicznego uzależniony jest od przesilenia letniego, czyli momentu, w którym ziemia maksymalnie wychyla się w kierunku słońca. Jest to zarazem najdłuższy dzień w roku, a po nim następuje najkrótsza noc.

Zadanie 8

Zabawa Bagaż podróżnika.

Pokaż dziecku :

różne torby, w tym podróżne, plecaki, plażowe, walizka, plecak ze stelażem.

Poproś dziecko o ich nazwanie i opisanie wyglądu. Wprowadź pojęcie bagaż. Następnie spróbuj z dzieckiem ustalić jakie ubrania i przedmioty będą potrzebne do miejsc letniego wypoczynku.

np.: piłka, latarka, płetwy, kompas, mapa, siatka do łapania motyli, wędka, dziecięce buty górskie, foremki, łopatki, wiaderko, okulary przeciwsłoneczne, kocyk, opakowanie po kremie do opalania, książka, kreda do rysowania na chod­niku, płaszcz przeciwdeszczowy, torba plażowa, walizka, plecak ze stelażem itp.

Zadanie 9

Odtwórz  nagranie piosenki- Lato w kawiarence.

Dziecko tańczy swobodnie po pokoju. Na przerwę w nagraniu pod­skakuje z radości. Cieszy się, bo już nadchodzi  lato i zbliżają się wakacje.

Miłej zabawy i letniego wypoczynku

Pani Janka

Skip to content