11.05.2020 Poniedziałek: Mieszkańcy łąki.

utworzone przez | 11 maja, 2020

TEMAT TYGODNIA: Łąka w maju.

TEMAT DNIA:  Mieszkańcy łąki.

DATA: 11.05.2020

1. Mieszkańcy łąki – oglądanie ilustracji przedstawiających mieszkańców łąki.

Prezentujemy dzieciom ilustracje umieszczone w galerii poniżej, zachęcamy do samodzielnego nazywania ich. Następnie czytamy informacje dotyczące mieszkańców łąki.

2. Łąka – słuchanie opowiadania A. Widzowskiej. Doskonalenie umiejętności aktywnego i uważnego słuchania.

Włączamy nagranie umieszczone w linku poniżej i zapraszamy dzieci do uważnego słuchania. Po wysłuchaniu treści opowiadania rozmawiamy z dziećmi na jego temat wykorzystując poniższe pytania:

  • Dokąd dzieci wybrały się na spacer?
  • Wymień zwierzęta, które dzieci widziały na łące.
  • Jakie zwierzęta kopią kopce na łące?
  • Gdzie mieszkają myszy polne?
  • O czym była piosenka, której nauczyły się dzieci?

3.  Poruszamy się jak – zabawa ruchowa.

Do zabawy potrzebujemy łyżkę stołową i garnek. Przenosimy się na łąkę pełną motyli, bocianów i żab. Demonstrujemy dzieciom jak poruszają się

  • motyle (biegamy i machamy rękami)
  • bociany (unosimy nogi zgięte w kolanach wysoko do góry)
  • żaby (skaczemy z przysiadu podpartego)

Następnie wygrywamy na garnku rytmu, zaś dzieci maszerują swobodnie po dywanie. Na przerwę w grze wypowiadamy nazwę jednego ze zwierzątek, zaś dzieci naśladują jego ruchy. Zabawę powtarzamy 4-5 razy.

4. Z kwiatka na kwiatek – zabawa ruchowa.

Na dywanie rozkładamy małe kawałki papieru/gazety wielkości A5 – są to nasze kwiatki.  Zadaniem dzieci jest, skacząc z nogi na nogę, wskoczyć na każdy kawałek papieru/gazety, tak aby żadnego nie pominąć.

5. Ile lata niebieskich motyli – zabawa z kartą pracy (umieszczona w galerii poniżej).

Dzieci liczą, ile jest niebieskich motyli, następnie tyle razy podskakują.

6. Tęcza – poznanie zjawiska.

Włączamy dzieciom film umieszczony w linku poniżej. Po obejrzeniu, pytamy czy dzieci pamiętają z jakich kolorów składa się tęcza. Następnie układamy przed dziećmi kolejno kartki w kolorach tęczy i prosimy aby dzieci je nazwały. Po nazwaniu kolorów dzieci, przeliczają i dokładnie sprawdzają z ilu kolorów składa się tęcza.

Możemy pobawić się również prosząc, aby dziecko dokładnie przyjrzało się wszystkim kartą a następnie odwróciło. Rodzic zabiera jedną kartkę, zaś zadaniem dziecka jest odgadnięcie, jakiego koloru kartka została zabrana.

7. Tęczowe butelki – zabawa badawcza.

Do zabawy potrzebujemy:

  • 7 jednakowych, plastikowych, przezroczystych butelek,
  •  lejek,
  • farby (w kolorach tęczy),
  •  latarki.

Dzieci wspólnie z rodzicem napełniają butelki wodą. Określają, gdzie jest więcej wody, a gdzie jest mniej wody. Dolewają wodę tak, by w każdej butelce było tyle samo wody. Zakręcają butelki i przykładają zapaloną latarkę, obserwując, jak światło przenika przez wodę. Następnie do każdej butelki dodają farbę w innym kolorze tęczy. Stopniowo dodają niewielkie ilości farb, zakręcają butelki i potrząsają nimi, obserwując, jak woda się zabarwia. Przykładają latarkę do butelek i obserwują, czy światło przenika przez wodę.

Wniosek: im więcej farby dodają dzieci, tym kolor jest bardziej intensywny i mniejsze przenikanie światła przez butelkę.

Skip to content