TEMAT: ZWIERZĘTA Z WIEJSKIEGO PODWÓRKA I ICH DZIECIAKI.
Cele:
– utrwalanie nazw i wyglądu zwierząt z wiejskiego podwórka (dorosłych i młodych),
– rozwijanie umiejętności poprawnej odmiany rzeczowników i układania zdrobnień, oraz umiejętności układania rymów
– rozwijanie umiejętności opisywania wyglądu za pomocą przymiotników.
Zadanie 1
Przeczytaj dziecku wiersz.
Zadaniem dziecka jest nazwanie zwierząt z wiejskiego podwórka (dorosłe i młode) np.
krowa – cielątko
koza – koźlątko
,,Na wiejskim podwórku’’ (Stanisław Kraszewski)
Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda prowadzi swoje dzieciątko!
Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda zgubiła swoje dzieciątko!
Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”.
Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:
Krowę – łaciate cielątko,
Kozę – rogate koźlątko,
Owcę – kudłate jagniątko,
Świnkę – różowe prosiątko,
Kurkę – pierzaste kurczątko,
Gąskę – puchate gąsiątko,
Kaczkę – płetwiaste kaczątko,
Znalazło mamę każde dzieciątko.
Każda prowadzi swoje dzieciątko!
Zadanie 2
Utrwalanie nazw i wyglądu zewnętrznego – opisywanie wyglądu zwierząt za pomocą określeń przymiotnikowych.
W oparciu o tekst wiersza zadaniem dziecka będzie opisać wygląd (młodych) zwierzątek i przypasować do matki np.
- łaciate cielątko
- rogate koźlątko
- kudłate jagniątko
- różowe prosiątko
Zadanie 3
Pokaż dziecku filmik – teraz zadaniem dziecka będzie stworzyć rodzinę zwierząt (dorosłe i młode) np. krowa – byk – cielak, klacz – ogier – źrebak . itd.
Posłuchajcie odgłosów wydawanych przez zwierzęta wiejskie.
Filmik przedstawiający rodzinę zwierząt na wsi. Prezentuje wydawane przez nie dźwięki. Dodatkowo zadania i zagadki dla dzieci.
Zadanie 4
Przysłowia o zwierzętach – dziecku należy w przystępny sposób wytłumaczyć co te wybrane przysłowia oznaczają.
http://ostoja-szczecinek.pl/wp-content/uploads/2013/12/Przys%C5%82owia-o-zwierzetach.pdf
Cielę – (pokorne cielę dwie matki ssie, zapomniał wół jak cielęciem był)
Koń – (koń by się uśmiał, pańskie oko konia tuczy)
Kot – (gdy kota nie ma, myszy harcują, pierwsze koty za płoty, wykręcić kota ogonem)
Koza – (przyszła koza do woza, gdyby kózka nie skakała, to by nóżki nie złamała)
Krowa – (krowa która dużo ryczy, mało mleka daje)
Pies – (ostatnich gryzą psy, pies co bardzo szczeka, nie bardzo kąsa)
Zadanie 5
Wymyślanie przez dzieci krótkich rymowanek do podanych zdrobnień nazw młodych zwierząt, np. Prosiątko bardzo polubiło żółte kurczątko. Kaczątko wygląda jak niewiniątko. Cielaczek nosi biało – czarny kubraczek.
Jeżeli dziecko ma z tym problem układamy rymy:
np. jagniątko – słoniątko
Zadanie 6
Karta pracy –książka niebieska część 4 str. 76-77
Opowiedz co się dzieje na obrazku, odszukaj wśród naklejek nazw: owce, krowy, konie, kury indyk, kogut -naklej je przy odpowiednich obrazkach. Przeczytaj tekst ze zrozumieniem.
Zadanie 7
Karty pracy- książka niebieska cz. 4 str.78
Dziecko łączy zdjęcia ptaków hodowanych na wsi z obrazkiem ich dzieci. Pisze x po wyrazem tak, jeśli zdanie jest prawdziwe, pisze x pod wyrazem nie, jeśli zdanie jest fałszywe; kończy rysować świnki według wzoru.
Zadanie 8
Karta pracy- książka niebieska część 4 str. 79
Dziecko łączy zdjęcia dorosłych zwierząt z wiejskiego podwórka, ze zdjęciami ich dzieci, przypominamy dziecku, że te zwierzęta to ssaki; nazywa mamy i ich dzieci, kończy rysować kurki według wzoru.
Zadanie 9
Zabawa do piosenki ,,Stary Donald farmę miał”
Szanowni Rodzice,
W linku poniżej znajdziecie, ciekawe zajęcia dla przedszkolaków o tematyce związanej ze zwierzętami na wsi. Zawarte są tu odnośniki do wierszyków, piosenek, zabaw matematycznych, logicznych, ruchowych, kodowania, zabaw w języku angielskim, pomocy dydaktycznych, kart pracy, gier, puzzli, prac plastycznych, a także kolorowanek.
Miłej zabawy
Pani Janka