15.05.2020 Piątek: Jak tu pięknie i wesoło.

utworzone przez | 15 maja, 2020

TEMAT TYGODNIA: Łąka w maju.

TEMAT DNIA:  Jak tu pięknie i wesoło.

DATA: 15.05.2020

1. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej  ,,Tęczowa łąka” – doskonalenie umiejętności aktywnego i uważnego słuchania.

Czytamy dzieciom treść utworu a następnie rozmawiamy na jego temat wykorzystując pytania poniżej.

Lśni jak tęcza – łąka w maju.

Kolorów tu tyle!

Na stokrotkach, mleczach,

makach siadają motyle.

Z norki właśnie wyszła myszka,

a za nią jej dzieci.

A nad nimi, w stronę stawu

wielki bocian leci.

Pszczółka bawi się w kolory

– czerwonego szuka.

Gdzieś na samym skraju łąki,

dzięcioł w drzewo stuka.

Konik polny już się zmęczył

i gra coraz ciszej.

A do taktu, na rumianku

osa się kołysze.

Bąk coś bąknął niewyraźnie

, mocno zawstydzony.

W łapkach przyniósł słodki nektar

dla swej przyszłej żony.

A spod liścia, po łodydze

wspięła się dżdżownica

i rozgląda się po łące,

i wszystkim zachwyca!

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu:

− Jakie zwierzęta występowały w wierszu?

− Czy łąka w maju jest kolorowa czy ponura?

 − Które zwierzę zamieszkujące łąkę podoba wam się najbardziej? Dlaczego?

2. Nasza łąka – zabawa dydaktyczna.

Prezentujemy dzieciom ilustracje na której znajduje się staw. Pytamy dzieci, czy wiedzą jakie miejsce przedstawia ilustracja. Następnie informujemy, że jest to łąka, której mieszkańcy gdzieś uciekli. Prosimy, aby dzieci umieściły postaci na obrazku zgodnie z instrukcją. Postacie znajdują się w galerii poniżej, wystarczy je wyciąć.

  • na trawie – maki i ślimak
  • w stawie – żaba
  • obok stawu – bocian
  • wysoko – motyle
  • nisko – pszczoły.

3. Łąka – zabawa językowa.

Rodzic dzieli rytmicznie na sylaby nazwy mieszkańców łąki i roślin tam występujących. Zadaniem dziecka jest płynne wypowiedzenie nazw.

  • mo-tyl
  • bie-dron-ka
  • chab-ry
  • ma-ki
  • ża-by
  • bo-cia-ny
  • nie-za-po-mi-naj-ki
  • sto-kro-tki

4. Jaka jest łąka – zabawa twórcza.

Włączamy nagranie i prosimy aby dzieci na chwilę wsłuchały się w nie, wyobrażając sobie, że są na łące. Po wykonaniu tego zadania, prosimy dzieci, aby powiedziały jaka była łąka, co na niej widziały. Czy były tam bociany? Czy było tam dużo zieleni? A może był tam niedźwiedź?

5. Motyle – zabawa ruchowa.

Dzieci naśladują motyle i latają nad łąką, omijając ustawione wcześniej przeszkody (np. klocki na dywanie). Na sygnał rodzica (np. klaśnięcie) motyle przykucają.

6. Rozwiązywanie zagadek z wykorzystaniem planszy z zadania nr 2.

Czytamy dzieciom zagadki, zadaniem dzieci jest wskazywanie zwierząt i roślin – rozwiązań zagadek.

Ma długie nogi i dziób czerwony,

 wrócił niedawno z dalekiej strony.

 Z żabkami raczej niechętnie gada,

 taka to jego największa wada! (bocian)

Skaczą zielone po majowej łące,

 ogrzewa je ciepłe, wesołe słońce. (żaby)

Wolno sunie, hen przed siebie,

nie poprosi o domek ani mnie, ani ciebie.

 Ma go ciągle na sobie,

 nie służy tylko ku ozdobie. (ślimak)

Gdy zaświeci słonko nad majową łąką,

 wesoło latają  i kolorowe jak one kwiaty odwiedzają. (motyle)

Z łąki do bukietów trafiają, i piękny, czerwony kolor mają. (maki)

Skip to content