TEMAT: ŁĄKA W MAJU – kolory wiosny
Cele ogólne
– wzbogacanie wiadomości na temat zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny,
– zachęcanie do samodzielnych doświadczeń i wyciągania wniosków,
– rozwijanie umiejętności tworzenia kompozycji przestrzennych.
Cele operacyjne
Dziecko:
– wypowiada się na temat zjawiska tęczy, wymienia kolory występujące w tęczy,
– aktywnie uczestniczy w doświadczeniach, wyciąga wnioski.
Zadanie 1
Zachęcam do wykonania zielnika z roślin zebranych na łące podczas majowych spacerów z rodzicami (wystarczą 4 rośliny łąkowe, te najbardziej znane dziecku)
Potrzebne będą:
Kartki z bloku technicznego, spinacze, rośliny zebrane przez dziecko na łące (ususzone), klej (mocny), małe paski białego papieru (do przyklejania np. w środku długiej rośliny, aby lepiej przylegała do kartki), kartoniki, na których są zapisane nazwy roślin, miejsce zebrania i data zebrania, szary papier, teczka tekturowa, napis Rośliny łąkowe, małe plastikowe torebki, nożyczki dziecka.
Dziecko wykonuje zielnik z roślin zebranych na łące. Wskazuje roślinę, dla której zakładają kartę (każda roślina ma osobną kartę, znajdują się na niej wszystkie części rośliny, również korzenie). Dziecko podaje nazwę rośliny. Przykleja w prawym dolnym rogu kartki zapisane przez rodzica informacje o roślinie. Po zakończeniu pracy poszczególne karty oddzielają od siebie szarym papierem i umieszczają w tekturowej teczce z napisem – Rośliny łąkowe.
Zadanie2
Pokaż dziecku tęczę
Pokaż dziecku filmik: Tęcza dla dzieci malowana różdżką
Zapytaj dziecko:
– Co to jest tęcza?
– Jaki kształt ma tęcza?
Uzupełnij wiadomości dziecka:
Tęcza to zjawisko optyczne i meteorologiczne. Powstaje na niebie wtedy, kiedy pada deszcz i świeci słońce. Dzieje się tak dlatego, że promienie słońca, kierując się w stronę ziemi, napotykają na swojej drodze krople wody. Przechodzą przez nie, w wyniku czego białe światło słoneczne zmienia się w wielobarwne widmo. Tworzy na niebie kolorowy most.
Pokaż dziecku filmik; Jak powstaje tęcza?
Zadanie 3
Przeczytaj dziecku wiersz I. R. Salach ,,Tęcza’’
Tęcza ma siedem kolorów,
kolorów siedem ma.
Wymienił je Karolek,
wymienię je i ja.
Kolor fioletowy
pierwszy przyszedł mi do głowy.
Granatowy kolor ciemny
Za nim będzie błękit
jak błękitne niebo.
Potem zieleń traw.
Nie pytaj mnie, dlaczego.
Barwa żółta jak słoneczko
i pomarańczowa,
na końcu czerwona –
i tęcza gotowa.
Rozmowa na temat wiersza.
Zapytaj dziecko:
– Ile kolorów ma tęcza?
– Jakie kolory występują w tęczy?
– Obok jakiego koloru znajduje się np. kolor pomarańczowy?
– Zapytaj również o położenie innych kolorów.
Zadanie 4
Poszukiwanie kolorów tęczy. Utrwalanie barw podstawowych i barw pochodnych.
Wytnij trzy koła z bibuły, w kolorach podstawowych: żółtym, czerwonym i niebieskim (dla dziecka).
Daj dziecku trzy koła wycięte z bibuły, w kolorach podstawowych: żółtym, czerwonym i niebieskim. Dziecko nakłada je na siebie. Obserwuje pod światło powstałe kolory pochodne i je nazywa: fioletowy, zielony, pomarańczowy. Przypomina, jakie kolory należało ze sobą połączyć, aby je otrzymać.
Zadanie 5
Przeprowadzanie doświadczeń – Czarujemy tęczę.
Dla dziecka: paski krepiny w kolorach tęczy, biała kartka, płaskie naczynie wypełnione niewielką ilością wody, małe lusterko i lusterko średniej wielkości, latarka, szklanka, płyta CD.
Zaproponuj dziecku samodzielne wyczarowanie tęczy – pomóż dziecku
Doświadczenie 1
Czynności jakie należy wykonać:
dziecko:
– zanurza lusterko w płaskim naczyniu wypełnionym niewielką ilością wody, tak aby było ono z jednej strony oparte o ściankę naczynia.
– na zanurzoną powierzchnię lusterka kieruje światło latarki.
– przed lusterkiem trzyma białą kartkę tak, aby padało na nią odbite światło.
– obserwuje, jaki będzie efekt,
– wyciąga wnioski.
Doświadczenie 2
dziecko:
– bierze do rąk płytę CD i ustawia ją tak, aby odbijało się od niej światło słoneczne. –
obserwuje, jaki będzie miało ono kolor.
– wyciąga wnioski.
Doświadczenie 3
dziecko:
– wkłada do szklanki małe lusterko, ustawiając je tak, aby z jednej strony było oparte o dno, a z drugiej strony – o ściankę (musi być pochylone).
– wypełnia szklankę wodą do ¾ pojemności i ustawiają ją tak, aby promienie słońca padały bezpośrednio na powierzchnię lusterka. (Jeśli nie ma słońca, można do tego celu użyć latarki).
– obserwuje kolory odbijanego światła (najprawdopodobniej pokaże się ono na suficie).
– wyciąga wnioski.
Zadanie 6
Praca plastyczna
Dziecko przykleja na kartce kolorowe paski krepiny tak, aby powstała tęcza. Zwraca uwagę na kolejność kolorów.
Zadanie 7
Karta pracy, cz. 5 str. 41 | |
Dziecko: kończy kolorować tęczę, wyjaśnia, kiedy i dlaczego ona powstaje, |
Zadanie 8
Propozycje prac plastycznych
Tęcza malowana gąbką
Tęcza z papieru
Miłej zabawy
Pani Janka