16.04.2020 Czwartek: Skąd bierze się mleko w naszym domu?

utworzone przez | Kwi 16, 2020

TEMAT TYGODNIA: Wiosna na wsi.

TEMAT DNIA:  Skąd bierze się mleko w naszym domu?

DATA: 16.04.2020

1. „Masaż na dobry humor” – proszę o przeczytanie dzieciom tekstu wykonując odpowiednie gesty, które maluchy naśladują:

Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.
Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.
Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.
Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.
Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.
Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.
Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la.
Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.
Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.
Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz!

2. Co to za pyszny napój? – zabawa badawcza. Proszę o podanie dzieciom kubeczka z mlekiem do wypicia. Następnie pytamy dzieci, co właśnie wypiły. Prosimy, aby dzieci odpowiedziały czy wiedzą, jakie zwierzątka dają nam mleko. Po swobodnej rozmowie podsumowujemy, że mleko otrzymujemy od krowy, kozy i owcy.

Następnie proszę o zaprezentowanie dzieciom filmu edukacyjnego o przetworach mlecznych.

https://www.youtube.com/watch?v=Veacl9J-yrQ

Po obejrzeniu filmu, zadajemy dzieciom pytania:

  • Jakie produkty możemy wytworzyć z mleka?
  • Gdzie musimy przechowywać mleko?
  • Ile szklanek mleka dziennie musimy wypić dziennie?
  • Co mama może nam przygotować w domu z mleka?

3. Czy to jest z mleka? – zabawa ruchowa. Do zabawy będziemy potrzebować nagranie, które umieszczone jest w linku poniżej. Włączamy na granie, dzieci maszerują po dywanie. Na przerwę w nagraniu, dzieci zatrzymują się, a rodzic/opiekun pyta:

  • Czy jogurt jest z mleka?

Po podaniu odpowiedzi włączamy nagranie, dzieci maszerują po dywanie, aż do kolejnej przerwy i kolejnego pytania:

  • Czy chleb jest z mleka?
  • Czy kakao jest z mleka?
  • Czy truskawka jest z mleka?

Zabawa trwa aż do momentu zadania wszystkich pytań. Link z podkładem do zabawy:

4. Jak mleko trafia do naszych domów? – zabawa dydaktyczna. Proszę o przedstawienie dzieciom historyjki obrazkowej, które umieszczona jest w pliku poniżej. Prosimy dzieci, aby spróbowały powiedzieć, co widzą na ilustracjach. Po obejrzeniu wszystkich, oglądamy historyjkę jeszcze raz opisując każdą ilustrację opisem poniżej.

  1. Krowy pasą się na pastwiskach.
  2. W małych gospodarstwach krowy dojone są ręcznie. W dużych gospodarstwach są specjalne maszyny do dojenia krów.
  3. Mleko trafia do zakładów mleczarskich, gdzie poddawane jest różnym badaniom np. na obecność antybiotyków bądź rozcieńczenia go wodą, a następnie poddawane jest różnym procesom mającym na celu zniszczenie i zahamowanie wzrostu drobnoustrojów chorobotwórczych.
  4. Mleko rozlewane jest do kartonów bądź butelek.
  5. Gotowe kartony i butelki z mlekiem pakowane są w duże opakowania zbiorcze i są transportowane do magazynów bądź samochodów dostawczych.
  6. Samochody dostawcze rozwożą mleko do sklepów.
  7. Kupujemy mleko w sklepach i przywozimy/przynosimy je do naszych domów.

5. Doimy krowę – zabawa manualna.

Do zabawy potrzebować będziemy:

  • krzesło;
  • jedną rękawiczkę jednorazową;

Przed rozpoczęciem zabawy, konieczne jest stworzenie stanowiska pracy. Jego wygląd znajdziecie państwo na zdjęciu w komentarzu. Gumowe rękawiczki dziurawimy na końcu palców, wypełniamy je wodą/mlekiem i zawiązujemy. Tak przygotowane rękawiczki przyklejamy z tyłu na oparcia krzesełek

 Gdy nasza krowa będzie już gotowa, dajemy dzieciom miseczkę i zachęcamy do,,wydojenia krowy”

6. Wiejska ścieżka – ćwiczenia grafomotoryczne. Wykonaj polecenia umieszczone na karcie pracy. Wykorzystaj tylko ołówek. Staraj się nie odrywać rączki podczas wykonywania ćwiczenia.

Miłej zabawy! 🙂

Skip to content