
TEMAT TYGODNIA: Wiosna na wsi.
TEMAT DNIA: Skąd bierze się mleko w naszym domu?
DATA: 16.04.2020
1. „Masaż na dobry humor” – proszę o przeczytanie dzieciom tekstu wykonując odpowiednie gesty, które maluchy naśladują:
Żeby było nam wesoło –
masujemy swoje czoło.
Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.
Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.
Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.
Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.
Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.
Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la.
Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.
Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.
Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz!
2. Co to za pyszny napój? – zabawa badawcza. Proszę o podanie dzieciom kubeczka z mlekiem do wypicia. Następnie pytamy dzieci, co właśnie wypiły. Prosimy, aby dzieci odpowiedziały czy wiedzą, jakie zwierzątka dają nam mleko. Po swobodnej rozmowie podsumowujemy, że mleko otrzymujemy od krowy, kozy i owcy.
Następnie proszę o zaprezentowanie dzieciom filmu edukacyjnego o przetworach mlecznych.
https://www.youtube.com/watch?v=Veacl9J-yrQ
Po obejrzeniu filmu, zadajemy dzieciom pytania:
- Jakie produkty możemy wytworzyć z mleka?
- Gdzie musimy przechowywać mleko?
- Ile szklanek mleka dziennie musimy wypić dziennie?
- Co mama może nam przygotować w domu z mleka?
3. Czy to jest z mleka? – zabawa ruchowa. Do zabawy będziemy potrzebować nagranie, które umieszczone jest w linku poniżej. Włączamy na granie, dzieci maszerują po dywanie. Na przerwę w nagraniu, dzieci zatrzymują się, a rodzic/opiekun pyta:
- Czy jogurt jest z mleka?
Po podaniu odpowiedzi włączamy nagranie, dzieci maszerują po dywanie, aż do kolejnej przerwy i kolejnego pytania:
- Czy chleb jest z mleka?
- Czy kakao jest z mleka?
- Czy truskawka jest z mleka?
Zabawa trwa aż do momentu zadania wszystkich pytań. Link z podkładem do zabawy:
4. Jak mleko trafia do naszych domów? – zabawa dydaktyczna. Proszę o przedstawienie dzieciom historyjki obrazkowej, które umieszczona jest w pliku poniżej. Prosimy dzieci, aby spróbowały powiedzieć, co widzą na ilustracjach. Po obejrzeniu wszystkich, oglądamy historyjkę jeszcze raz opisując każdą ilustrację opisem poniżej.
- Krowy pasą się na pastwiskach.
- W małych gospodarstwach krowy dojone są ręcznie. W dużych gospodarstwach są specjalne maszyny do dojenia krów.
- Mleko trafia do zakładów mleczarskich, gdzie poddawane jest różnym badaniom np. na obecność antybiotyków bądź rozcieńczenia go wodą, a następnie poddawane jest różnym procesom mającym na celu zniszczenie i zahamowanie wzrostu drobnoustrojów chorobotwórczych.
- Mleko rozlewane jest do kartonów bądź butelek.
- Gotowe kartony i butelki z mlekiem pakowane są w duże opakowania zbiorcze i są transportowane do magazynów bądź samochodów dostawczych.
- Samochody dostawcze rozwożą mleko do sklepów.
- Kupujemy mleko w sklepach i przywozimy/przynosimy je do naszych domów.
5. Doimy krowę – zabawa manualna.

Do zabawy potrzebować będziemy:
- krzesło;
- jedną rękawiczkę jednorazową;
Przed rozpoczęciem zabawy, konieczne jest stworzenie stanowiska pracy. Jego wygląd znajdziecie państwo na zdjęciu w komentarzu. Gumowe rękawiczki dziurawimy na końcu palców, wypełniamy je wodą/mlekiem i zawiązujemy. Tak przygotowane rękawiczki przyklejamy z tyłu na oparcia krzesełek
Gdy nasza krowa będzie już gotowa, dajemy dzieciom miseczkę i zachęcamy do,,wydojenia krowy”
6. Wiejska ścieżka – ćwiczenia grafomotoryczne. Wykonaj polecenia umieszczone na karcie pracy. Wykorzystaj tylko ołówek. Staraj się nie odrywać rączki podczas wykonywania ćwiczenia.

Miłej zabawy! 🙂