17.04 PIĄTEK

utworzone przez | kwi 17, 2020

TEMAT: NA WIEJSKIM PODWÓRKU – zabawy matematyczne

Cele:
– dziecko doskonali umiejętność liczenia, dodawania i odejmowania
– potrafi zapisywać czynności matematyczne używając liczb, znaków i łączy je tak, aby przybrały formę działań arytmetycznych,
– potrafi zamienić liczebniki główne na porządkowe

Scenariusz został opracowany na podstawie zabaw matematycznych według Edyty Gruszczyk Kolczyńskiej, oraz doświadczeń własnych nauczyciela.

Przebieg:

Zadanie na dobry początek

Wiersz W. Chotomskiej ,,Kaczki  siedmioraczki”

Dziecko słucha wiersza

Były sobie kaczki,                                                                                                                               

kaczki przedszkolaczki.                                                                                                                 

 Pierwsza zobaczyła                                                                                                                                 

na krzaczkach ślimaczki.                                                                                                                           

Weszła miedzy krzaczki-                                                                                                                            

i szukajcie kaczki.                                                                                                                                           

Druga chciała złowić                                                                                                                                    

 na wędkę szczupaka.                                                                                                                        

Chlupnęło! plusnęło!                                                                                                                                    

  – i gdzie jest ta kaczka?                                                                                                                         

Trzecia kaczka wiozła                                                                                                                                                     

  na taczce kabaczki.                                                                                                                         

Kabaczki- bęc! z taczki                                                                                                                                    

– i nie widać kaczki.                                                                                                                                          

 Teraz głośno kwaczą                                                                                                                                           

kaczki przedszkolaczki:                                                                                                                           

  -Ten,kto nas odnalazł!                                                                                                                       

dostanie buziaczki!

(możemy ukryć 3 sylwety kaczek, dziecko szuka)

Zadajemy dziecku pytania:                                                                                                                           

– co zobaczyła pierwsza kaczka?                                                                                                                              

 – gdzie weszła?                                                                                                                                            

– co chciała zrobić druga kaczka?                                                                                                                  

– co wiozła na taczce trzecia kaczka?

  1. Porządkowanie liczb od 1-10

Dziecko otrzymuje wypisane na kartce liczby, które musi uporządkować według kolejności.

Uporządkuj liczby od 1 do 10

2   4   5   7   8   1   3   6   9   10.

Następnie liczby mieszamy i polecamy dziecku:

– ułóż liczby od najmniejszej do największej i od największej do najmniejszej.

2. Dodawanie i odejmowanie z wykorzystaniem klamerek.    

Dzieci przypinają klamerki do kartonowych pasków.                                                                       

 Mama mówi:

Teraz będziemy liczyć na klamerkach, dziecko liczy samodzielnie

– przypnij sześć klamerek i jeszcze cztery klamerki… Policz… Ile masz razem?

– masz dziesięć przypiętych klamerek.

 A teraz  zdejmij dwie… Ile pozostało?- do paska przypiąłeś dziesięć klamerek, ma ci zostać pięć… Ile trzeba zdjąć?

Po każdym wykonanym zadaniu dziecko układa działanie z rozsypanki cyfrowej.

Można do przypinania klamerek wykorzystać duże kartonowe kwadraty lub trójkąty. Dziecko przypina po jednej, po dwie, po trzy klamerki do każdego boku. Różnorodność zadań zależy od pomysłowości rodziców

3Zabawa „Matematyczna musztra’’     

  Rodzice pokazuje dziecku kartoniki liczb od 1-10. Dziecko porusza się przy muzyce, na przerwę rodzic pokazuje kartonik z wybraną liczbą i zadaje dziecku zadanie ruchowe do wykonania:

– liczba 1 – dziecko robi trzy przysiady,

– liczba 2 – dziecko robi dwa podskoki

– liczba 3 – dziecko skacze jak pajacyk

– liczba 4 – dziecko robi cztery przysiady itd….

Następnie rodzic klaszcze w dłonie, a zdaniem dziecka jest pokazanie odpowiedniego kartonika z odpowiednią liczbą ( role mogą być zamienione).

4.  Przeliczanie (ćwiczenia dykcji)

Siedzi kura na koszyku, liczy jajka do szyku, pierwsze jajko, drugie jajko, trzecie jajko, czwarte jajko…….( dzieci potrafią przeliczać – dwudzieste jajko, dwudzieste pierwsze itd.

Potraficie! jestem pewna

5. Zabawa „Posłuszne zwierzaki”

Dzieci wybierają sobie dowolną figurkę zwierzęcia domowego i wykonują polecenia rodzica, ustawiają je w różnych miejscach, z zastosowaniem określeń położenia przedmiotów względem siebie np. połóż zwierzątko przed sobą, za sobą, z prawej strony

6.  Rozwiązywanie zadań na dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 10 na konkretach.

Rodzic opowiada historyjki o treści matematycznej, dziecko uważnie słucha, liczy (na palcach, na liczmanach, liczydle ) Wynik podaje na kartoniku.( musimy mieć przygotowane kartoniki z cyframi od 1-10)

Zadanie 1

Gospodyni poszła z koszykiem do kurnika po jajka. Dzisiaj kury zniosły 7 jajek dużych i 2 małe. Ile jajek gospodyni ma w koszyku?

Zadanie 2

Na łące pasło się 6 owieczek. Przyszedł gospodarz i przyprowadził jeszcze 4 owieczki. Ile owieczek było na łące?

Zadanie 3

W stajni były:  4 czarne  konie , 3 brązowe i 3 siwe . Przyszedł opiekun koni i 4 czarne konie wyprowadził ze stajni. Ile koni znajduje się teraz w stajni?

7. Praca z książką niebieską cz.4 str. 82

Dziecko układa zadania do przedstawionej sytuacji, pisze odpowiednie liczby i znaki, wpisuje brakujące liczby.

8. Praca z książką niebieską cz.4 str. 84

Dziecko za pomocą strzałek rysują drogę owieczek do zagrody, określa kierunek ich poruszania się, kończy rysować owieczki według wzoru, koloruje je

9. Piosenka ,,Czy znasz magiczną liczbę siedem”

10. Piosenka z wesołą melodią, która jest łatwa do zapamiętania i powtórzenia. 

DrobNutki uczą dzieci jak wyglądają cyferki (0,1,2,3,4,5,6,7,8,9) oraz omawiają ich kształty.

Miłej zabawy

Pani  Janka

Skip to content