20.04.2020 Poniedziałek: Segregujemy śmieci.

utworzone przez | Kwi 20, 2020

TEMAT TYGODNIA: Dbamy o przyrodę.

TEMAT DNIA:  Segregujemy śmieci.

DATA: 20.04.2020

1. Poranna gimnastyka z Pippi i Myszką Minie. Zapraszam do porannej rozgrzewki. Postępujemy wg poleceń wydawanych przez Pippi.

2. Smok Segeriusz – słuchanie opowiadania E. Stadmuller. Doskonalenie umiejętności uważnego i aktywnego słuchania. Po przeczytaniu dzieciom opowiadania, proszę porozmawiać na jego temat, wykorzystując pytania umieszczone poniżej.

Smok Segregiusz był niezwykle sympatycznym bajkowym smokiem. Uwielbiał bawić się tym, co inni uważali za śmieci. Kartonowe pudełka zamieniał w domki dla lalek albo rycerskie zamki. Plastikowe butelki oklejał błyszczącą folią i wykorzystywał jako wieże albo robił z nich rakiety. Kolorowe zakrętki z radością ustawiał jako pionki w grach planszowych, które sam wymyślał. Z puszek robił grzechotki, ze starych rękawiczek – maskotki… Nigdy się nie nudził. Zazwyczaj chodził uśmiechnięty, a gdy wpadał na jakiś kolejny zwariowany pomysł – podskakiwał z radości. Jednego Segregiusz nie mógł zrozumieć. Gdy widział powyrzucane byle gdzie papierowe torebki, puszki czy reklamówki, w jego oczach pojawiał się smutek. – Czemu ludzie wyrzucają takie wspaniałe zabawki? – rozmyślał. – Jeśli już nie chcą się nimi bawić, to przecież są pojemniki na papier, metal czy szkło. Na pewno ktoś wie, jak takie skarby wykorzystać… O, znów ktoś pomylił trawnik ze śmietnikiem i park nie jest już taki ładny jak był. Czy naprawdę tak trudno trafić papierkiem do kosza? – Czy myślisz o tym samym co ja? – spytała senna wróżka Gwiazduszka, która pojawiła się nie wiadomo skąd i przysiadła obok smoka, na parkowej ławeczce. Segregiusz spojrzał na porozrzucane wszędzie śmieci i westchnął ciężko. – Wymyśl jakąś zabawę, która nauczy wrzucania papierków do kosza – zaproponowała Gwiazduszka – a ja postaram się, aby ten pomysł przyśnił się jakiemuś dziecku. – Spróbujmy – zgodził się smok. – Tato, tato! – zawołał Olek, gdy tylko otworzył oczy. – Śniło mi się, że wygrałem wielki turniej. – Rycerski? – zainteresował się tato. – Jasne, że rycerski – kiwnął głową Olek. – Miałem na sobie srebrną zbroję, hełm z pióropuszem i walczyłem… ze śmieciami. – Z czym? – oczy taty zrobiły się okrągłe ze zdumienia. – Te śmieci chciały zasypać cały świat, a ja im na to nie pozwoliłem – oświadczył dumnie rycerz z przedszkolnej grupy Tygrysków.   – Jestem z ciebie dumny – oświadczył tato i uścisnął Olkowi prawicę. – Ten bałagan na trawnikach to rzeczywiście problem – rozmyślał, jadąc do pracy. – Akurat projektował nową szkołę, a jego kolega – architekt krajobrazu – głowił się nad tym, jak urządzić plac zabaw dla przedszkolaków i park pełen atrakcji sportowych dla starszych dzieci. – Tylko pamiętaj o koszach na śmieci – przypomniał mu tato, kiedy tylko wszedł do biura. Pan Zbyszek kiwnął głową i po paru godzinach przyniósł gotowe szkice. Kosze w kształcie smoków, rakiet, wież fantastycznie pasowały do sportowych boisk i huśtawek. – Niech dorosłych uczą dzieci, gdzie wyrzucać trzeba śmieci – podsumował jego pracę tato.

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.

  • Co lubił robić smok Segregiusz?
  • Co smuciło smoka?
  •  Jaki sen miał Olek?
  •  Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza?
  • W jaki sposób możemy chronić przyrodę?

3. Jak dbać o naszą planetę? – oglądanie i omawianie ilustracji. Proszę zaprezentować dzieciom ilustracje umieszczone w galerii.

Proszę o wyjaśnienie dzieciom pojęcia MAKULATURA – niepotrzebny, zniszczony papier lub przedmiot z niego wykonany, który nadaje się do powtórnego wykorzystania.

4. Segregujemy śmieci – oglądanie filmu edukacyjnego Proszę o zwrócenie uwagi na kolory koszy i przedmiotów, które możemy do nich wrzucać.

Następnie zdobytą wiedzę wykorzystujemy w zabawie.

Potrzebujemy:

  • cztery kartki A4 w kolorach: żółtym, zielonym, niebieskim i brązowym
  • po dwie sztuki z każdego rodzaju odpadów: np. chusteczka higieniczna, kartka papieru, butelka plastikowa, zakrętka z butelki, szklanka, butelka szklana po syropie, listki i płatki z kwiatków.

Kolorowe kartki rozkładamy jedną obok drugiej. Są to nasze kosze. Każdy kosz przyjmuje inne śmieci. Przypominamy, że do kosza żółtego wrzucamy śmieci plastykowe, do kosza niebieskiego papier, do kosza zielonego szkło, a zaś do brązowego ekośmieci. Zadaniem dzieci jest posegregowanie śmieci na odpowiednie kartki papieru.

5. Zabawy z gazetami.

Zadaniem dziecka jest zgniecenie gazety w małą kulkę. Następnie podrzucamy nią do góry – próbując ją złapać. Następnie stawiamy na środku kosz, zaś dzieci próbują do niego trafić swoją kulką z gazety.

6. Zabawa grafomotoryczna – obrysuj po śladzie kosz na śmieci. Pokoloruj na jeden z kolorów: żółty, niebieski, zielony, brązowy i powiedz, dla jakich odpadów jest twój kosz.

Miłej zabawy.

Skip to content