TEMAT TYGODNIA: DBAMY O PRZYRODĘ
TEMAT: Odkrywanie litery: h, H – małej, wielkiej, drukowanej i pisanej w
oparciu o wyrazy podstawowe – herbata,
Henryk.
Dziecko:
– wie, co to jest herbata, jak ją należy przygotować,
– rozpoznaje w tekście literę: h, H,
– prawidłowo odtwarza kształt litery pisanej „h” i „H” oraz poprawnie łączy je z innymi literami,
– układa z rozsypani wyrazowej wyrazy, uzupełnia wyrazy o brakującą literę,
– określa kolor i smak herbaty,
– słucha czytanego tekstu,
– czyta prosty tekst ze zrozumieniem,
– odpowiada na pytania na podstawie wysłuchanego tekstu
PRZEBIEG ZABAWY
1. Rozwiązywanie zagadek związanych z herbatą
Zagadki
Na stole kładziemy filiżankę ze spodkiem, sypką herbatę i herbatę w
torebkach, łyżeczkę, cukierniczkę, czajniki z zaparzoną herbatą – (malinową,
miętową i czarną).
Zaczynamy 🙂
Zasuszone listki, a smakują wszystkim.
W imbryku je zaparzamy i smaczny napój już mamy .
( herbata )
To naczynie jest małe, na spodku stoi,
na stole .
Dorośli piją z nich herbatę , ale dzieci mleko wolą .
( filiżanka )
Filiżanka lub szklanka jest jego sąsiadką.
Zwykle jest pod szklanką, nad nią bardzo rzadko .
( spodeczek )
Pełna – wchodzi w usta , a wychodzi – pusta!
Mała koleżanka lubi mieszać w szklankach .
( łyżeczka )
Rączkę ma – nie do witania,
Dziobek – nie do dziobania.
Kipi często – nie ze złości.
Jest potrzebny, gdy masz gości .
( czajnik )
Ładnie pachnie żółta skórka.
Chociaż kwaśne są , i tak ,
Pokrojone na plasterki ,
Herbaty poprawią smak .
( cytryny )
Po odgadnięciu zagadek pokazujemy dziecku zestaw potrzebny do zaparzenia
herbaty, układamy zestaw, nazywamy elementy zastawy: filiżanka, spodek,
cukierniczka, imbryk (czajnik). Następnie
dziecko nazywa (wymienia) poszczególne
elementy zastawy). Rozmawiamy z dzieckiem o kulturalnym zachowaniu się przy
stole.
Pytamy dziecko czy wie gdzie rośnie herbata? W jakim kraju? Na jakim kontynencie? – Jeżeli mamy globus to możemy dziecku pokazać te miejsca.
Herbatę uprawia się głównie między zwrotnikami Raka i Koziorożca – w ponad 30 krajach świata. Głównymi producentami herbaty na świecie są kraje Azji – Indie, Chiny, Japonia, Sri Lanka, Indonezja, Tajwan, Pakistan, Malezja, Birma, Wietnam, Iran i Turcja
2. Degustacja herbat
(malinowej , miętowej i czarnej ). Przygotuj herbatę!!!
– określanie smaku , zapachu i koloru herbaty,
– degustacja herbaty z herbatnikiem.
3. Odpowiedzi dzieci na temat wysłuchanego tekstu – książka (niebieska) cz.4 str.84
– dla kogo mama zrobiła napoje?
– co na obrazku pili Olek, Ada i tata? (herbata)
– z czym można pić herbatę?
– co piła mama?
4. Odkrywanie litery: h, H małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
(karta pracy cz.4 str. 84 – niebieska)
– analiza i synteza słowa herbata
– powiedz słowo: herbata – podziel słowo na sylaby, głoski
– ile jest sylab ?
– ile jest głosek?
– jaką głoskę słyszysz na początku słowa- herbata?
5. Ćwiczenia z literą ,,h’’,,H’’ książka niebieska cz.4 str.85)
– dziecko dzieli nazwy zdjęć na głoski, rysuje pod zdjęciami odpowiednią liczbę okienek
– dziecko rozwiązuje rebusy
– czyta, i zaznacza niebieskim kolorem litery h, H
6. Podawanie przykładów imion rozpoczynających się głoską H – (Henryk, Hanna, Hiacynta, Hubert, Hieronim Hipolit)
7. Budowa schematu słowa – herbata , Henryk
– dziecko układa tyle kartoników ile sylab słyszy w słowie -herbata
– pytamy dziecko – ile sylab słyszysz w słowie herbata?(dziecko rozsuwa kartoniki i wymawia je głośno)
– następnie układa tyle kartoników, ile jest głosek (wymawia każdą głoskę dotykając kolejny kartonik).
Taki sam schemat stosujemy przy słowie – Henryk
8. Budowanie modelu słowa – herbata, Henryk
– dziecko głośno wymienia głoski w słowach herbata, Henryk . Określa czy głoska jest samogłoską, czy spółgłoską. Pod schematami słów zaznacza miejsca samogłosek – czerwonymi kartonikami, a spółgłoski – niebieskimi kartonikami. Porównuje liczbę samogłosek i spółgłosek.
– dziecko określa ich wygląd, następnie umieszcza kartoniki
z literami w odpowiednich miejscach pod modelami słów herbata, Henryk.
9. Zabawa pt. „Włóczkowy alfabet”.
Dziecko wybiera z pośród liter kartonik z wielką lub małą literą drukowaną. Dajemy dziecku kawałek włóczki lub wełny, prosimy aby ułożyło kształt wybranej literki. Po ułożeniu jej kształtu dziecko mówi „ułożyłem sobie’’ … wielką literę drukowaną H, A, C, K, U, małą literę drukowaną a, b, c itd. (dziecko układa pozostałe litery w podobny sposób).
10. Ćwiczenie graficzne – przekształcenie pt. „Śmieszna litera’’
Dziecko otrzymuje; papier ,pisak lub kredki, dorysowuje dowolne elementy zmieniając literkę H w dowolny przedmiot. Nadaje tytuł swojej pracy:
„moją literę H zmieniłem w…”
11. Zabawa pt. „Gdzie jest litera?”
Rodzic daje dziecku napisane proste wyrazy, w których brakuje liter, zadaniem dziecka jest odgadnięcie brakujących liter i uzupełnienie tych wyrazów o te litery, lub powiedzieć jakiej litery brakuje?
12. Zabawa „Kolejka sylabowa” – tworzenie wyrazu do wylosowanej sylaby(ha..ho..hu..he..hi ) – napiszcie kilka sylab na komputerze, wydrukujcie, potnijcie na kartoniki i zachowajcie w kopercie do następnej zabawy. (sylaby mogą być różne- np. ma, me, ko, ce, do, re, te, itd.)
Dziecko losuje sylabę spośród talii. Zadaniem dziecka jest: dopowiedzieć do wylosowanej sylaby dalszą część w wyniku czego powstanie wyraz np. ha-mak, ho-tel, hu-laj-no-ga, he-li-kop-ter itd..
13. Zabawa ,,Układanka’’
Do tej zabawy potrzebne są słomki do napojów. Zasada jest prosta – dziecko układa różne litery ze słomek.
14. Narysuj i pokoloruj filiżanki.
(jak narysować filiżanki do herbaty, pokaż dziecku filmik)
Dla rodziców i zainteresowanych dzieci – Beata Pawlikowska
Czym różnią się od siebie odmiany herbaty? Którą herbatę najlepiej pić przed jedzeniem, a którą po posiłku? Która herbata najlepiej rozgrzewa? I co najważniejsze: jak zaparzyć herbatę, żeby wydobyć z niej wszystkie właściwości i najlepszy smak? Odkryłam to kilka lat temu podczas wyprawy do Chin i byłam wtedy bardzo zdumiona, bo okazało się, że prawie wszystko, co robimy z herbatą w Polsce, robimy źle 🙂 Oto prawidłowy, chiński sposób parzenia herbaty, który pozwala wydobyć z niej wszystkie szlachetne smaki.
https://www.youtube.com/watch?v=A8I4RrlhQNM
Miłej zabawy
Pani Janka