20.04 PONIEDZIAŁEK

kwi 20, 2020

TEMAT TYGODNIA: DBAMY O PRZYRODĘ


TEMAT: Odkrywanie litery:  h, H – małej, wielkiej, drukowanej i pisanej w oparciu o wyrazy  podstawowe – herbata, Henryk.

Dziecko:
– wie, co to jest herbata, jak ją należy  przygotować,
– rozpoznaje w tekście literę: h, H,
– prawidłowo odtwarza kształt litery pisanej „h” i „H” oraz poprawnie łączy je z innymi literami,
– układa z rozsypani  wyrazowej wyrazy, uzupełnia wyrazy o brakującą literę,
– określa kolor i smak herbaty,
– słucha czytanego tekstu,                                                                                                                                                 

– czyta prosty tekst ze zrozumieniem,
– odpowiada na pytania na podstawie wysłuchanego tekstu


PRZEBIEG ZABAWY

1. Rozwiązywanie zagadek związanych z herbatą

Zagadki
Na stole kładziemy filiżankę ze spodkiem, sypką herbatę i herbatę w torebkach, łyżeczkę, cukierniczkę, czajniki z zaparzoną herbatą – (malinową, miętową i czarną).


Zaczynamy 🙂

Zasuszone listki, a smakują wszystkim.
W imbryku je zaparzamy i smaczny napój już mamy .
( herbata )


To  naczynie jest małe, na spodku stoi, na stole .
Dorośli piją z nich herbatę , ale dzieci mleko wolą .
( filiżanka )


Filiżanka lub szklanka jest jego sąsiadką.
Zwykle jest pod szklanką, nad nią bardzo rzadko .
( spodeczek )


Pełna – wchodzi w usta , a wychodzi – pusta!
Mała koleżanka lubi mieszać w szklankach .
( łyżeczka )

Rączkę ma – nie do witania,
Dziobek – nie do dziobania.
Kipi często – nie ze złości.
Jest potrzebny, gdy masz gości .
( czajnik )

Ładnie pachnie żółta skórka.
Chociaż kwaśne są , i tak ,
Pokrojone na plasterki ,
Herbaty poprawią smak .
( cytryny )


Po odgadnięciu zagadek pokazujemy dziecku zestaw potrzebny do zaparzenia herbaty, układamy zestaw, nazywamy elementy zastawy: filiżanka, spodek, cukierniczka, imbryk (czajnik). Następnie  dziecko nazywa  (wymienia) poszczególne elementy zastawy). Rozmawiamy z dzieckiem o kulturalnym zachowaniu się przy stole.

Pytamy dziecko czy wie gdzie rośnie herbata? W jakim kraju? Na jakim kontynencie? – Jeżeli mamy globus to możemy dziecku pokazać te miejsca.

Herbatę uprawia się głównie między zwrotnikami Raka i Koziorożca – w ponad 30 krajach świata. Głównymi producentami herbaty na świecie są kraje Azji – Indie, Chiny, Japonia, Sri Lanka, Indonezja, Tajwan, Pakistan, Malezja, Birma, Wietnam, Iran i Turcja

2. Degustacja herbat (malinowej , miętowej i czarnej ). Przygotuj herbatę!!!
– określanie smaku , zapachu i koloru herbaty,
– degustacja herbaty z herbatnikiem.

3. Odpowiedzi dzieci na temat wysłuchanego tekstu – książka (niebieska) cz.4 str.84

– dla kogo mama zrobiła napoje?

– co na obrazku pili Olek, Ada i tata?  (herbata)                                                                                                            

– z czym można pić herbatę?                                                                                                                                           

– co piła mama?


4. Odkrywanie litery: h, H  małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.                                                                               

 (karta pracy cz.4 str. 84 – niebieska)    

 – analiza i synteza słowa herbata                                                                                                                                

– powiedz słowo:  herbata – podziel słowo na sylaby, głoski                                                                                

– ile jest sylab  ?                                                                                                                                                                      

– ile jest głosek?                                                                                                                                                             

– jaką głoskę słyszysz na początku słowa- herbata?     

5. Ćwiczenia z literą ,,h’’,,H’’ książka niebieska cz.4 str.85)  

 – dziecko dzieli nazwy zdjęć na głoski, rysuje pod zdjęciami odpowiednią liczbę okienek                                                       

– dziecko rozwiązuje rebusy                                                                                                                                                

 – czyta, i zaznacza niebieskim kolorem litery h, H

6. Podawanie przykładów imion rozpoczynających się głoską H – (Henryk, Hanna, Hiacynta, Hubert, Hieronim Hipolit)

7. Budowa schematu słowa – herbata , Henryk                                                                                                                          

 – dziecko układa tyle kartoników ile sylab słyszy w słowie -herbata                                                                          

 – pytamy dziecko – ile sylab słyszysz w słowie herbata?(dziecko rozsuwa kartoniki i wymawia je głośno)             

 – następnie układa tyle kartoników, ile jest głosek (wymawia każdą głoskę dotykając kolejny kartonik).

Taki sam schemat stosujemy przy słowie – Henryk

8. Budowanie modelu słowa – herbata, Henryk                                                                                                                          

– dziecko głośno wymienia głoski w słowach herbata, Henryk . Określa czy głoska jest samogłoską, czy spółgłoską. Pod schematami słów zaznacza miejsca samogłosek – czerwonymi kartonikami, a spółgłoski – niebieskimi kartonikami. Porównuje liczbę samogłosek i spółgłosek.

– dziecko określa ich wygląd, następnie umieszcza kartoniki z literami w odpowiednich miejscach pod modelami słów herbata, Henryk.

9. Zabawa pt. „Włóczkowy alfabet”.

Dziecko wybiera z pośród liter kartonik z wielką lub małą literą drukowaną. Dajemy dziecku kawałek włóczki lub wełny, prosimy aby ułożyło kształt wybranej literki. Po ułożeniu jej kształtu dziecko mówi „ułożyłem sobie’’  … wielką literę drukowaną  H, A, C, K, U, małą literę drukowaną  a, b, c itd. (dziecko układa  pozostałe  litery w podobny sposób).

10. Ćwiczenie graficzne – przekształcenie pt. „Śmieszna litera’’

Dziecko otrzymuje; papier ,pisak  lub  kredki, dorysowuje dowolne elementy zmieniając  literkę H w dowolny przedmiot. Nadaje tytuł swojej pracy:  

„moją literę H zmieniłem w…” 

 
11. Zabawa pt. „Gdzie jest litera?”


Rodzic daje dziecku napisane proste wyrazy, w których brakuje liter, zadaniem dziecka jest odgadnięcie brakujących liter i uzupełnienie tych wyrazów o te litery, lub powiedzieć jakiej litery brakuje?

12. Zabawa „Kolejka sylabowa” – tworzenie  wyrazu do wylosowanej sylaby(ha..ho..hu..he..hi ) –  napiszcie kilka sylab na komputerze, wydrukujcie, potnijcie na kartoniki i zachowajcie w kopercie do następnej zabawy. (sylaby mogą być różne- np. ma, me, ko, ce, do, re, te, itd.)
Dziecko losuje sylabę spośród talii. Zadaniem dziecka jest: dopowiedzieć do wylosowanej sylaby dalszą część w wyniku czego powstanie wyraz np. ha-mak,  ho-tel,  hu-laj-no-ga, he-li-kop-ter  itd..

13. Zabawa ,,Układanka’’

Do tej zabawy potrzebne są słomki do napojów. Zasada jest prosta – dziecko układa różne litery ze słomek.


14. Narysuj i pokoloruj   filiżanki.   

(jak narysować filiżanki do herbaty, pokaż dziecku filmik)

Dla rodziców i zainteresowanych dzieci – Beata Pawlikowska

Czym różnią się od siebie odmiany herbaty? Którą herbatę najlepiej pić przed jedzeniem, a którą po posiłku? Która herbata najlepiej rozgrzewa? I co najważniejsze: jak zaparzyć herbatę, żeby wydobyć z niej wszystkie właściwości i najlepszy smak? Odkryłam to kilka lat temu podczas wyprawy do Chin i byłam wtedy bardzo zdumiona, bo okazało się, że prawie wszystko, co robimy z herbatą w Polsce, robimy źle 🙂 Oto prawidłowy, chiński sposób parzenia herbaty, który pozwala wydobyć z niej wszystkie szlachetne smaki.

https://www.youtube.com/watch?v=A8I4RrlhQNM

Miłej zabawy

Pani Janka

Skip to content