20.05.2020 Środa: Co dają nam pszczoły?

utworzone przez | 20 maja, 2020

TEMAT TYGODNIA: Kraina mlekiem i miodem płynąca.

TEMAT DNIA:  Co dają nam pszczoły?

DATA: 20.05.2020

1.Co szkodzi pszczołom– oglądanie filmu edukacyjnego .

Zapraszamy dzieci na przygodę z Pszczółką Kają. Po obejrzeniu filmu rozmawiamy z dziećmi na temat jego treści:

  • Czego najbardziej boją się pszczoły? Pamiętacie trudną nazwę tej choroby?
  • Co ją powoduje?
  • Czy można go jakoś zwalczyć?
  • Co innego zagraża pszczołom?
  • Kto może pomóc im poradzić sobie z głodem? Jak?
  • Jaka pogoda jest nieodpowiednia dla pszczół? Dlaczego?
  • Co możemy zrobić, aby móc obserwować pszczoły z naszym ogrodzie/na balkonie?

2. Jak powstaje miód? Układanie historyjki obrazkowej.

Przypominamy dzieciom, że pszczoły zbierają nektar i pyłek z kwiatów i zanoszą go do ula, ale jak to się dzieje, że powstaje z niego miód? I jak ten miód trafia na nasze stoły? Po wysłuchaniu odpowiedzi dzieci, opowiadamy o procesie powstawania miodu. Następnie rozkładamy na dywanie historyjkę obrazkową i prosimy  dzieci, by opisywały co znajduje się na poszczególnych obrazkach i układały je w odpowiedniej kolejności. Na zakończenie dziecko opowiada o procesie powstawania miodu.

  1. Pszczoła zbiera z kwiatków pyłek oraz nektar, który już w trakcie lotu powrotnego do ula zaczyna trawić dodając do niego cenne enzymy zawarte w jej ślinie.
  2. Przetrawione zbiory umieszczane są w komórkach plastra i po dojrzeniu stają się miodem. Kiedy pszczoły uznają cały proces za zakończony, zasklepiają komórkę woskiem.

3. Pszczelarz w specjalnym kombinezonie ochronnym rozpoczyna miodobranie. Musi zedrzeć wosk, którym pszczółki zasklepiły komórki z miodem.

4. Tak przygotowane ramki wkłada do miodarki Wyciekający miód z kręcących się szybko ramek, spływa na dół bębna i wypływa kranikiem prosto do wiadra, a następnie do większych pojemników.

5. Gotowy miód rozlewany jest do beczek czy słoików i w takiej postaci możemy kupić go u pszczelarza lub w sklepie.

3. Smakujemy miody – zabawa degustacyjno-sensoryczna.

Jeśli mamy w domu miód, to zapraszamy dzieci do degustacji. Dzieci kosztują miód, określają jego smak, zapach i konsystencję.

Możemy wspomnieć dzieciom, że wyróżniamy wiele rodzajów miodów w zależności od tego, z jakich głównie roślin pszczoły przynoszą miód do ula. Miód ma niezwykle korzystnie oddziałuje przy zwalczaniu przeziębień, pomaga przy zwalczaniu męczącego kaszlu, uspokaja oraz wzmacnia nasz układ odpornościowy.

4. „Lepkie ręce” – zabawa ruchowa.

Dzieci poruszają się swobodnie po pomieszczeniu  w rytmie piosenki „Pszczółka Bzz”. Na przerwę w muzyce rodzic wymienia nazwę koloru, a dzieci odszukują go w pomieszczeniu i dotykają. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki.

5. Pszczółka Maja – kolorowanka.

Skip to content