TEMAT: PRZYJACIELE PRZYRODY
Cele główne:
– budzenie zainteresowań przyrodniczych,
– uwrażliwianie na piękno przyrody i potrzebę jej ochrony,
– poznawanie zasad szanowania przyrody i zachęcanie do ich przestrzegania
Zadanie 1
Przeczytaj dziecku
wiersz – proszę nauczyć dziecko
wiersza na pamięć
M. Buczkówna – „Tylko jeden raz” Chcą żyć, jak i ty żyjesz, wszystkie na świecie zwierzęta, i mrówki, i żaby, i żmije, i pszczoła wiecznie zajęta. Przypatrz się z bliska dżdżownicy, biedronce, jak kropki liczy, jaskółce, jak gniazdo kleci, jak pająk rozsnuwa sieci. I paź królowej – motyl – niech fruwa tęczowo – złoty, i ślimak środkiem dróżki niech pełznie, wystawia różki… Niech skacze pasikonik, niech świerszczyk w trawie dzwoni… Dla nich kwitnie łąka, dla nich rośnie las. Jak i ty – żyją tylko raz |
Zadanie 2
Książka niebieska cz.4 str. 88-89 – karty pracy
– wymień nazwy zwierząt z wiersza
– zaznacz je kolorowymi kółeczkami odszukanymi wśród naklejek
(mrówki, żaby, żmije, pszczoła, paź królowej, ślimak, dżdżownica, biedronka, jaskółka, pająk, pasikonik, świerszcz)
Zadaj dziecku pytania:
– dlaczego dla zwierząt kwitnie łąka i rośnie dla nich las?
– co oznaczają słowa Jak i Ty –żyją tylko raz (wyjaśniamy dziecku, – że podobnie jak ludzie- także rośliny i zwierzęta mają tylko jedno życie. Dlatego należy szanować przyrodę i każde żywe stworzenie)
Zadanie 3
Zabawy rozwijające pamięć i spostrzegawczość
Powtórz dziecku wiersz kilkakrotnie – zadaj dziecku pytanie dotyczące wyglądu i sposobu życia poszczególnych zwierząt wymienionych w wierszu. Recytuj wiersz i proś dziecko o wspólne powtarzanie. Zwracaj uwagę, by dziecko mówiło wiersz spokojnie, głośno i wyraźnie.
Zadanie 4
Zapraszam do obejrzenia filmu edukacyjnego – mieszkańcy łąki
Zapraszam do oglądania. Skrzat Borówka to edukacyjny program dla dzieci przedstawiający świat przyrody i ekologii.
Zadanie 5
Burza mózgów na temat – W jaki sposób możemy dbać o przyrodę?
Ustalenie zasad kodeksu przyjaciela przyrody – zadajemy dziecku pytanie w jaki sposób możemy dbać o przyrodę? Pomysły dzieci spisujemy na dużym kartonie np.
– śmieci wyrzucamy do kosza
– oszczędzamy papier
– nie łamiemy gałęzi
– nie depczemy roślin
– nie zrywamy roślin, które są pod ochrona itp.
Po zapisaniu – ustalamy z dzieckiem, że będziemy stosować się do zasad kodeksu przyjaciela przyrody, dziecko powtarza słowa:
My, przedszkolaki, na ziemskiej kuli,
wiemy, że Ziemię trzeba przytulić,
zadbać o lasy, powietrze, wodę,
kwiaty zwierzęta całą przyrodę!
Zadanie 6
Mini Quiz ,,Zabawy mądrej głowy”- (należy zapisać na karteczkach pytania, wyciąć z kolorowego kartonu zielone listki)
Dziecko odpowiada na pytania, które losuje z woreczka. Prawidłowa odpowiedź to 1 zielony listek z papieru. Na koniec przeliczanie zdobytych liści.
– Dlaczego nie wolno hałasować w lesie?
– Byłeś w lesie, pozostały ci papierki, co z nimi zrobisz?
– Dlaczego nie wolno wypalać traw?
– Dlaczego należy chronić lasy?
– Wymień trucicieli powietrza.
– W jaki sposób dzieci mogą oszczędzać wodę?
– Czy można myć samochód w rzece? Wyjaśnij dlaczego?
– W jaki sposób należy segregować śmieci?
– W jaki sposób można pomóc ptakom przetrwać zimę?
– Co należy zrobić ze zużytą baterią?
(pomagamy dziecku, jeżeli nie potrafi dać odpowiedzi, wyjaśniamy dlaczego?)
Zadanie 7
Przypominamy dziecku, że w miesiącu kwietniu obchodzony jest Dzień Ziemi, ale niestety tym razem nie możemy wziąć udziału w sprzątaniu świata.
Zadanie
8
Zagadki przyrodnicze – odgadnij !
– W marcu się zaczyna, gdy się kończy zima.
Przyjdzie
z wiatrem, z pięknem kwiatów, z ptaków śpiewem.(WIOSNA)
– Czerwone nogi i białe piórka.
Przed nim do wody żaby dają nurka. (BOCIAN)
– Nie zrywaj białego dzwoneczka! Śnieg już przebiłem. Jestem …(PRZEBIŚNIEG)
– Są w nim grządki i rabatki. Posiejemy na nich kwiatki. (OGRÓDEK)
– Spada z chmury, gdy w ogrodzie spadnie, wszystko rośnie ładnie. (DESZCZ)
– Kiedy wstaje dzień nastaje, o zachodzie gaśnie. Kiedy jest południe to świeci najjaśniej (SŁOŃCE)
Zadanie 9
– utrwalanie materiału o środowisku przyrodniczym
Dokończ zdanie:
Wiewiórka jesienią robi ….
Na leszczynie rosną…
Muchomor jest grzybem….
Gdy spadnie śnieg , wtedy jeż…
Leśne owoce to….
W lesie nie wolno…
Mrówki mieszkają w ….
Ulubionym przysmakiem sikorki w zimie jest ….
Gila możemy rozpoznać po…
Zadanie 10
Praca plastyczna –zapraszam do zrobienia motyla 😊
Miłej zabawy
Pani Janka
Szanowni Rodzice !
Ponieważ kończy się już 4 część kart pracy (niebieska książeczka) prosimy, aby odebrać z przedszkola
ostatnią, 5 część.
Książki można odbierać od środy tj 22.04.2020r w godzinach od 10:00 do 14:00.