21.04 WTOREK

kwi 21, 2020

TEMAT: PRZYJACIELE PRZYRODY

Cele główne:

– budzenie zainteresowań przyrodniczych,                                                                                            

 – uwrażliwianie na piękno przyrody i potrzebę jej ochrony,                                                                     

– poznawanie zasad szanowania przyrody i zachęcanie do ich przestrzegania

Zadanie 1

Przeczytaj  dziecku  wiersz – proszę nauczyć dziecko  wiersza na pamięć

M. Buczkówna – „Tylko jeden raz”

Chcą żyć, jak i ty żyjesz,
wszystkie na świecie zwierzęta,
i mrówki, i żaby, i żmije,
i pszczoła wiecznie zajęta.

Przypatrz się z bliska dżdżownicy,
biedronce, jak kropki liczy,
jaskółce, jak gniazdo kleci,
jak pająk rozsnuwa sieci.

I paź królowej – motyl –
niech fruwa tęczowo – złoty,
i ślimak środkiem dróżki
niech pełznie, wystawia różki…

Niech skacze pasikonik,
niech świerszczyk w trawie dzwoni…
Dla nich kwitnie łąka, dla nich rośnie las.
Jak i ty – żyją tylko raz  

Zadanie 2

Książka niebieska cz.4 str. 88-89 – karty pracy

wymień nazwy zwierząt z wiersza

– zaznacz je kolorowymi kółeczkami odszukanymi wśród naklejek

(mrówki, żaby, żmije, pszczoła, paź królowej, ślimak, dżdżownica, biedronka, jaskółka, pająk, pasikonik, świerszcz)     

Zadaj dziecku pytania:

– dlaczego dla zwierząt kwitnie łąka i rośnie dla nich las?                                                                  

– co oznaczają słowa Jak i Ty –żyją tylko raz (wyjaśniamy dziecku, – że podobnie jak ludzie- także rośliny i zwierzęta mają tylko jedno życie. Dlatego należy szanować przyrodę i każde żywe stworzenie)

Zadanie 3

Zabawy rozwijające pamięć i spostrzegawczość

Powtórz dziecku wiersz kilkakrotnie – zadaj dziecku pytanie dotyczące wyglądu i sposobu życia poszczególnych zwierząt wymienionych w wierszu. Recytuj wiersz i proś dziecko o wspólne powtarzanie. Zwracaj uwagę, by dziecko mówiło wiersz spokojnie, głośno i wyraźnie.

Zadanie 4

Zapraszam do obejrzenia filmu edukacyjnego – mieszkańcy łąki

Zapraszam do oglądania. Skrzat Borówka to edukacyjny program dla dzieci przedstawiający świat przyrody i ekologii.

Zadanie 5  

Burza mózgów na temat – W jaki sposób możemy dbać o przyrodę? 

Ustalenie zasad kodeksu przyjaciela przyrody – zadajemy dziecku pytanie w jaki sposób możemy dbać o przyrodę? Pomysły dzieci spisujemy na dużym kartonie np.

– śmieci wyrzucamy do kosza                                                                                                                  

– oszczędzamy papier                                                                                                                                     

– nie łamiemy gałęzi                                                                                                                                     

– nie depczemy roślin                                                                                                                                   

– nie zrywamy roślin, które są pod ochrona itp.

Po zapisaniu – ustalamy z dzieckiem, że będziemy stosować się do zasad kodeksu przyjaciela przyrody, dziecko powtarza słowa:     

                                                                                                                                                                

 My, przedszkolaki, na ziemskiej kuli,                                                                                             

 wiemy, że Ziemię trzeba przytulić,                                                                                                 

zadbać o lasy, powietrze, wodę,                                                                                                                  

 kwiaty zwierzęta całą przyrodę! 

Zadanie 6                                                                                          

Mini Quiz ,,Zabawy mądrej głowy”- (należy zapisać na karteczkach pytania, wyciąć z kolorowego kartonu zielone listki)

Dziecko odpowiada na pytania, które losuje z woreczka. Prawidłowa odpowiedź to 1 zielony listek z papieru. Na koniec przeliczanie zdobytych liści.

– Dlaczego nie wolno hałasować w lesie?

– Byłeś w lesie, pozostały ci papierki, co z nimi zrobisz?

– Dlaczego nie wolno wypalać traw?

– Dlaczego należy chronić lasy?

– Wymień trucicieli powietrza.

– W jaki sposób dzieci mogą oszczędzać wodę?

– Czy można myć samochód w rzece? Wyjaśnij dlaczego?

– W jaki sposób należy segregować śmieci?

– W jaki sposób można pomóc ptakom przetrwać zimę?

– Co należy zrobić ze zużytą baterią?

(pomagamy dziecku, jeżeli nie potrafi dać odpowiedzi, wyjaśniamy dlaczego?)

Zadanie 7

Przypominamy dziecku, że w miesiącu kwietniu obchodzony jest Dzień Ziemi, ale niestety  tym razem nie możemy wziąć udziału w sprzątaniu świata.

Zadanie 8
Zagadki  przyrodnicze – odgadnij !


– W marcu się zaczyna, gdy się kończy zima.
  Przyjdzie z wiatrem, z pięknem kwiatów, z ptaków śpiewem.(WIOSNA)


– Czerwone nogi i białe piórka.
 Przed nim do wody żaby dają nurka. (BOCIAN)


– Nie zrywaj białego dzwoneczka! Śnieg już przebiłem. Jestem …(PRZEBIŚNIEG)


– Są w nim grządki i rabatki. Posiejemy na nich kwiatki. (OGRÓDEK)
– Spada z chmury, gdy w ogrodzie spadnie, wszystko rośnie ładnie. (DESZCZ)


– Kiedy wstaje dzień nastaje, o zachodzie gaśnie. Kiedy jest południe to świeci najjaśniej (SŁOŃCE)

Zadanie 9
– utrwalanie materiału o środowisku przyrodniczym


Dokończ zdanie:


Wiewiórka jesienią robi ….
Na leszczynie rosną…
Muchomor jest grzybem….
Gdy spadnie śnieg , wtedy jeż…
Leśne owoce to….
W lesie nie wolno…
Mrówki mieszkają w ….
Ulubionym przysmakiem sikorki w zimie jest ….
Gila możemy rozpoznać po…


Zadanie 10

Praca plastyczna –zapraszam do zrobienia motyla 😊


Miłej zabawy

Pani Janka

Szanowni Rodzice !

Ponieważ kończy się już 4 część kart pracy (niebieska książeczka) prosimy, aby odebrać z przedszkola

ostatnią, 5 część.

Książki można odbierać od środy tj 22.04.2020r w godzinach od 10:00 do 14:00.

Skip to content