22.04 ŚRODA

utworzone przez | kwi 22, 2020

TEMAT: ŻABKI, ŻABY, ŻABUSIE

  1.  Zabawa: Gdzie ukryła się żabka? (Kształtowanie umiejętności rozróżniania kierunków (prawa, lewa) oraz posługiwania się liczebnikami w aspekcie porządkowym).

Potrzebne będą: 10 sylwet liści (wyciętych z zielonego papieru), sylweta żabki.

Ułóż na stoliku w jednym rzędzie 10 sylwet liści wyciętych z zielonego papieru. Dziecko odwraca się w drugą stronę. W tym czasie schowaj pod dowolnym liściem, np. piątym sylwetę żabki. Poproś dziecko o odwrócenie się z powrotem. Powiedz, że żabka ukryła się np. pod piątym liściem z lewej strony. (W razie potrzeby wskazuj stronę dłonią). Dziecko wskazuje poszczególne liście, odlicza do pięciu, podnosi liść i powtarza: Żabka ukryła się pod piątym liściem.

2.  Poznawanie i opisywanie wyglądu żaby.

Pokaż dziecku obrazek żaby, poproś aby opisało jej wygląd.

Zapytaj dziecko czy wie, jakie odgłosy wydaje żaba? Możecie zobaczyć krótki filmik z odgłosami żab:

Odgłosy żaby:

Zapytaj dziecko czy wie, dlaczego żaby wydają różne odgłosy?

Naprowadź dziecko, by uzyskać odpowiedź, że różne odgłosy mogły wydawać np. żabki młodsze, starsze i najstarsze. Zapytaj, który zdaniem dziecka odgłos należy do młodej żabki, który do starszej, a który – do dorosłego osobnika.

Zaproś dziecko do zapoznania się z cyklem rozwojowym żaby. Zobaczcie krótki filmik: Życie żaby

Zapytaj:

– Gdzie żaba składa swoje jajeczka?

– Co powstaje z tych jajeczek?

– Jak wygląda kijanka? Czy jest podobna do żaby? – Jak się zmienia?

Zapytaj dziecko, czy wie, jakie znaczenie mają żaby w przyrodzie?

Powiedz ciekawostki na ich temat.

Żaby to rodzina płazów bezogonowych. W Polsce spotykamy żaby jeziorkowe, żaby wodne, żaby śmieszki, żaby moczarowe, żaby dalmatyńskie, żaby trawne. Mają długi język, którym łowią pożywienie. Charakterystycznym elementem ich budowy są też wydłużone tylne kończyny przystosowane do wykonywania skoków. Żaby lubią wygrzewać się na słońcu, częściowo zanurzone w wodzie lub na słonecznym brzegu. Gdy jest im gorąco – kąpią się. Jedzą owady (osy, muchy, mrówki…), pająki, małe ryby, ślimaki… Są pożywieniem jeży, dużo mniej chętnie jedzą je bociany (w czasie karmienia młodych zdarza im się łapać żaby).

3. Książka niebieska str. 90.

Popatrzcie na poszczególne obrazki cyklu rozwojowego żaby (książka str 90). Obrazki są ponumerowane w kolejności. Poproś dziecko by opowiedziało, co dzieje się na każdym obrazku.

Zapytaj, czy można zmienić kolejność obrazków np. obrazek 3 zamienić z obrazkiem 6?

Wyjaśnij, dlaczego obrazki muszą pozostać w takiej kolejności, w jakiej są ułożone.

Zachęć dziecko do nadania tytułu każdemu obrazkowi.

4. Ćwiczenia matematyczne: Liczymy z żabkami.

Potrzebne będą: 10 sylwetek żabek (wyciętych z papieru). Można zamiast tego wykorzystać np. klamerki ?, kartoniki z liczbami od 1 do 9 oraz znakami: +, =

Ułóż żabki na stole i powiedz treść zadania, np.:

Zad. 1

Nad wodą bawiło się 5 żabek jeziorkowych. Doszła jeszcze jedna żabka. Ile żabek bawiło się razem?

Dzieci liczą na palcach i układają na kartonie odpowiednio sylwety żabek. Następnie dzieci

pod sylwetami żabek układają kartoniki z odpowiednimi liczbami i znakami.

Zad. 2

 Do stawu wskoczyły 2 żabki wodne. Dołączyły do nich jeszcze 4 żabki. Ile żabek pływało w stawie?

Zad. 3

W odwiedziny do żabki trawnej przyszła jedna żabka tego samego gatunku. Ile żabek trawnych było razem?

Kontynuujcie zabawę – poproś dziecko, aby podało propozycje własnych zadań, układając najpierw

kartoniki z liczbami, np. 4 i 2.  Dziecko układa do tych kartoników treść zadania.

  • Zadania matematyczne w książce (książka niebieska str. 91)

MIŁEJ PRACY ?

Drodzy Rodzice!!!

Od poniedziałku będzie można odbierać „Gotowość szkolną dziecka” więc bardzo proszę, aby na razie wstrzymać się i nie przychodzić po książeczki niebieskie 5 część, tylko odebrać razem z „gotowością” w poniedziałek, w celu ograniczenia kontaktu i uniknięcia podwójnego chodzenia.

Pozdrawiam, Pani Ola

Skip to content