22.05 PIĄTEK

maj 22, 2020

TEMAT: WSPÓLNE ZABAWY

  1. Przeczytaj dziecku wiersz A. Widzowskiej „Dzieci na Ziemi”.

Na kuli ziemskiej bawią się dzieci,

cieplutkie słonko dla nich wciąż świeci,

a księżyc mruga oczkiem na niebie

do wszystkich ludzi, również do ciebie.

Zulu z Afryki chodzi po drzewach,

a Chinka Inka jak ptaszek śpiewa.

Eskimos Bubu gra w piłkę z foką,

na słoniu jeździ Hindus Namoko.

Dzieci się różnią kolorem skóry

jednak są dumne ze swej kultury

i choć w dziwacznych mówią językach,

pragną się bawić, tańczyć i brykać!

Inka i Zulu, Bubu, Namoko

chcą być kochane, śmiać się szeroko,

jeść smakołyki, dbać o zwierzęta,

a zamiast wojen mieć tylko święta!

– Niech wam się spełnią wszystkie marzenia –

tak, robiąc obrót, powiada Ziemia.

Zobaczcie filmik: Dzieci świata

Rozmowa na temat wiersza.

Zapytaj:

– O jakich dzieciach była mowa w wierszu?

– Na jakim kontynencie mieszka: Zulu z Afryki, Chinka Inka, Innuita Bubu, Hindus Namoko?

– Czym różnią się między sobą dzieci? Co mają ze sobą wspólnego?

2. Posłuchaj piosenki: Zozi- „Każdy jest inny”

Zapytaj:

– Czym mogą różnić się dzieci?

– Czego chcą wszystkie dzieci na całym świecie?

3. Kończenie rymowanek.

Poproś dziecko, aby dokończyło rymowankę:

• Ma zmarznięty z zimna nosek

   ten malutki… (Eskimosek)

• Nie jadł śliwek ni malinek

    ten mały, czarny… (Murzynek)

• Czy widzicie tego skośnookiego chłopczyka?

Ma żółtą cerę. To syn pana… (Chińczyka)

• Ta dziewczynka to Olka,

   ona tak jak i wy – … (Polka)

4. Wspólne zabawy

Zabawa: Kalambury

Każda osoba wybiera sobie jakąś czynność, którą stara się przekazać ciałem- wykonując odpowiednie gesty np. Siedzę i oglądam książkę.

Druga osoba odgaduje, co to za czynność.

Zabawa: Złap mnie za ręce.

Rodzic i dziecko (lub dzieci) stoją tyłem do siebie w rozkroku, w małej odległości od siebie; wykonują skłon w przód i podają ręce partnerowi przez okienko powstałe między jedną a drugą nogą.

Zabawa: Lusterko

Usiądźcie z dzieckiem naprzeciwko siebie. Ty jesteś lusterkiem a dziecko przegląda się w nim. Wykonuj takie same czynności, jak dziecko (przeglądające się w lusterku). Następnie zamieńcie się rolami. (Przypomnij dziecku o odbiciu lustrzanym, czyli odbiciu odwróconym).

Zabawa: Masaż pleców.

Powiedz dziecku, że jego ręce potrzebne są nie tylko podczas jedzenia, do ubierania się, noszenia czegoś, bicia nimi, ale także do nawiązywania kontaktów z innymi.

Poproś dziecko, żeby się położyło lub usiadło wygodnie i wykonaj masaż.

Najpierw uderzaj rękami, jakby były one ciężkim zwierzęciem, to tu, to tam…

Następnie ręce są galopującym koniem…

Potem – ogromnym wężem…

Następnie człap rękami jak ciężka, gruba gęś chodząca po podwórku…

Teraz plecy dziecka są bębenkiem. Palce uderzają lekko, miękko w bębenek. Najpierw wolno,

a potem coraz szybciej…

Potem możecie zamienić się rolami (dziecko może wykonać masaż według własnych pomysłów) Po zabawie dziecko dzieli się wrażeniami.

  • Propozycja pracy plastycznej.

Powidz dziecku, żeby zamknęło oczy i wyobraziło sobie, że jest teraz w krainie przyjaźni. Wszystkie dzieci, bez względu na kolor skóry, miejsce zamieszkania czy kulturę, w jakiej zostały wychowane, żyją tu ze sobą w przyjaźni.

Zaproś dziecko do namalowania pracy na temat: Wesołe zabawy w kręgu przyjaciół.

MIŁEJ ZABAWY 🙂

Skip to content