TEMAT: MALI EKOLODZY – SEGREGUJEMY ŚMIECI
Cele:
– zapoznanie z pojęciem ekologia , recykling
– kształcenie postawy współodpowiedzialności za naszą planetę
– kształcenie nawyku segregowania śmieci.
– zapoznanie dzieci z kolorami pojemników do segregacji.
Zadanie 1
Przeczytaj dziecku wiersz:
Lubię dbać o środowisko,
i wiem o nim prawie wszystko:
gaszę światło w toalecie,
by nie brakło go na świecie.
Jeżdżę tylko na rowerze,
bo to służy atmosferze,
nie marnuję także wody,
by świat zdrowy był i młody.
Po przeczytaniu wiersza porozmawiaj z dzieckiem na temat jego treści, pytając jak można dbać o środowisko? Wyjaśnij dziecku, że ten kto dba o środowisko nazywany jest ekologiem
Zadanie 2
„Ekolog” – wyjaśnienie pojęcia- pokaż dziecku filmik
„W kontakcie z naturą”- dla dzieci
„Ekologiczny dom” –bajka edukacyjna
Ekolog – osoba, która dba o środowisko naturalne! – zwracamy uwagę na to, że każdy z nas może być ekologiem.
– dba o zużycie energii
– pamięta, aby jej nie marnować podczas codziennych czynności,
– zmniejsza zanieczyszczenia
– pamięta aby codzienne czynności nie powodowały nadmiernej emisji szkodliwych substancji
– używa produktów przyjaznych środowisku
– pamięta, że opakowania i torby mogą być poddane recyclingowi,
Zadanie 3
Przeczytaj
dziecku ,,List od Matki Ziemi”
„List od Matki Ziemi”
–słuchanie treści listu oraz wspólna rozmowa, wyciąganie wniosków
Drogie dzieci!
Piszę do Was list, gdyż mam
zmartwienie i liczę na Waszą pomoc. Bardzo martwię się o zaśmiecane przez ludzi
plaże, rzeki, jeziora, morza i
oceany. Przyroda jest zatruwana, niszczona. Mieszkańcy miast i wsi produkują
olbrzymie ilości śmieci. Niektórzy, chcąc się ich pozbyć, wywożą je do lasu
albo palą w piecu. Na sklepowych półkach jest mnóstwo towarów i często trudno
się oprzeć przed ich zakupem w nadmiernej ilości. Opakowania po nich to śmieci,
których wciąż przybywa. Pamiętam, że kiedy Wasi dziadkowie byli dziećmi,
oddychali czystym powietrzem, używali wielorazowych siatek na zakupy, a zamiast
napojów w kartonikach i plastikowych butelkach, mamy gotowały smaczne kompoty z
owoców. Czy macie pomysł na naprawę i ochronę środowiska, tak aby nasze domy i
miasta oraz lasy i rzeki były czyste i piękne?
Wasza Ziemia
Zadanie 4
Rozmowa na temat wysłuchanego listu
– Dlaczego Ziemia napisała list do dzieci?
– W jaki sposób możemy pomóc Ziemi? (np. segregacja śmieci)
Zadanie 5
„Segregujemy śmieci ” – rozmowa z dziećmi na temat sposobu segregacji odpadów
Co zrobić, żeby odpadów było mniej?
Rozłóż na dywanie różnego rodzaju odpady: plastikowe butelki, kartoniki po
mleku lub po śmietanie, plastikowe pudełeczka po jogurtach, szklane butelki,
opakowania papierowe i różnego rodzaju folie, puszki, słoiki, worki, puste
torebki papierowe, suche liście i gałązki krzewów, zatłuszczony papier,
ręczniki papierowe i chusteczki higieniczne.
Przeprowadź „burzę mózgów”, zadaj
pytania:
– Co to są śmieci? (rzeczy niepotrzebne, nieprzydatne, zbędne)
– Jak inaczej można je nazwać? (odpady)
– Skąd się biorą odpady i gdzie występują? (dzieci wymieniają różne źródła pochodzenia śmieci, np. odpady ze szkoły, domów, restauracji, fabryk. Śmieci występują tam, gdzie mieszkają i pracują ludzie).
Pokaż dziecku pojemniki różnych kolorów, wytłumacz jaki rodzaj odpadów należy wrzucić do danych pojemników. Na końcu dzieci segregują przyniesione śmieci wg wskazówek.
– książka niebieska cz.4 str. 94
Zadanie 6
„Co to jest recykling” – zapoznanie z pojęciem ponownego wykorzystania odpadów.
„Rady na odpady” – bajka edukacyjna
Rozmowa z dzieckiem na temat recyklingu
Większość towarów, które kupujemy w sklepach, jest wykonana z plastiku, szkła,
papieru oraz aluminium i innych metali, czyli tworzyw, które możemy ponownie
wykorzystać. Posegregowane przestaje być śmieciem – staje się wartościowym
surowcem. Można je ponownie wykorzystać i przetworzyć. To nazywa się recyklingiem. Z niektórych odpadów
dzięki recyklingowi powstają nowe przedmioty, np. książki, zeszyty, butelki,
słoiki, prąd i ciepło. Z plastiku, który jest pochodną ropy naftowej,
otrzymujemy ubrania sportowe, polar, namioty, plecaki, buty.
Zadanie 7
„Zrób to sam” – torba ekologiczna
Zaprezentuj dziecku różne rodzaje toreb, omów ich zalety i wady (jednorazowa reklamówka, torba papierowa, torba wielokrotnego użytku np. z płótna)
– dziecko opisuje zgromadzone torby i ustala, które z nich są przyjazne dla środowiska, a które nie. Poproś dziecko o uzasadnienie swojego wyboru. Pokaż dziecku różne wzory i symbole ekologiczne umieszczone na torbach.
– daj dziecku kartkę papieru A4 i ołówek. Poproś dziecko o zaprojektowanie wzoru na kartce. Po zaprojektowaniu wzoru daj dziecku kredki lub farby. Dzieci uzupełniają pracę, wypełniając kontur farbą lub kredkami.
Proponuję również wykonać torbę papierową na prezenty
filmik: Jak zrobić papierową torbę prezentową? –pomóż dziecku zrobić torbę.
Inne propozycje :
– wykorzystanie rolek po papierze toaletowym – propozycje-filmiki
https://mojedziecikreatywnie.pl/2018/06/co-zrobic-z-rolek-po-papierze
https://dzieciakiwdomu.pl/category/zabawy/zabawki-z-recyklingu
Miłej zabawy
Pani Janka