25.05 PONIEDZIAŁEK

maj 25, 2020

TEMAT TYGODNIA : NIBY TACY SAMI, A JEDNAK INNI

TEMAT DNIA:  DZIECI Z RÓŻNYCH STRON ŚWIATA                        

   

Zadanie 1

Przeczytaj dziecku wiersz 

 „Inni, a tacy sami”  – J. Kucharczyk

Na wszystkich kontynentach mieszka tyle dzieci

w Azji, Australii, Afryce.

Każde dziecko wygląda inaczej

i mówi innym językiem.

Każde dziecko chce być szczęśliwe,

każde dziecko chce pięknie żyć;

mieć zawsze dobre, spokojne noce,

mieć tylko piękne dni.

To nie jest ważne, gdzie mieszkają dzieci,

wszystkie chcą szczęśliwe być jak ty.

Mieć dobrą mamę, dobrego tatę,

chcą bezpiecznie żyć.

 I chociaż dzieci mają różny kolor skóry,

tak różne zabawki, książeczki,

inną szkołę, przedszkole, ubranka,

śpiewają inne piosenki.

Pokaż dziecku zdjęcia przedstawiające dzieci z różnych stron świata, o różnym kolorze skóry.

2. Wyjaśnij znaczenia słów: kontynent, Azja, Australia, Afryka.

Pokaż dziecku na mapie te kontynenty

Zadanie 3

Porozmawiaj z dzieckiem na temat: koloru skóry, imion dzieci, języka.

Opowiedz dziecku ciekawostki o warunkach życia dzieci w Indiach, Australii, Afryce, pokaż obrazki.

(Dzieci z Indii) – Adli  i Dalaja

Powiedz, że nie wszystkie dzieci beztrosko spędzają dzieciństwo. Na przykład w Indiach (Azja) dzieci, zamiast uczyć się i bawić, bardzo wcześnie zaczynają pracować. Pomagają swoim rodzicom. Nie mają no­woczesnych zabawek. W szkole siedzą na podłodze. Piszą na małych tabliczkach. Do sali lekcyjnej wchodzą boso, tak jak do świątyni. Buty zostawiają przed drzwiami.

(Dzieci z Australii)- Emily, William

W Australii dzieci w wieku czterech lat idą do tak zwanej preschool, która przypomina polską zerówkę. Dzieci bawią się nieco mniej, więcej się uczą, poznają literki i cyferki. Trenują rączki i paluszki, ale wszystko w formie zabawy i bez przymuszania. Dzieci w Australii wychowuje się z większym luzem niż w Polsce. Często biegają boso i to nie tylko na plaży. Dzieciom od małego daje się większą swobodę. Poza tym jest wysoka tolerancja na odmienność i to nie tylko w ważnych sprawach, ale również jeśli chodzi na przykład o sposób ubierania.

(Dzieci z Afryki) – Aluna, Soa

Dzieci z Afryki mieszkają w rozpadających się domach z gliny, blachy a czasami nawet tektury, lub co gorsza na ulicach. W większości krajów Afryki dzieci bardzo często chodzą niedożywione zaniedbane i chore. Wiele z nich umiera bardzo wcześnie. W tych regionach muszą one walczyć o przetrwanie. Jednym z podstawowych problemów kontynentu Afrykańskiego jest głód. Dotyka on przede wszystkim dzieci. W wielu Afrykańskich regionach brakuje także wody, bądź dostęp do niej jest bardzo trudny. Ponieważ woda jest podstawowym warunkiem życia, jej brak jest przyczyną wielu chorób.

Zadanie 4

Poproś dziecko, aby wskazało podobieństwa i różnice, które występują między dziećmi- Indii, Australii, Afryki. (warunki życia, bieda, głód, beztroska zabawa, praca dzieci itd.). 

Poproś dziecko, aby zastanowiło się i powiedziało:

– Czy wszystkim dzieciom na świecie jest dobrze i czy przestrzegane są ich prawa?

(wymieniają sytuacje kiedy są łamane prawa dziecka- Afryka, Indie,)

Zapytaj:

– co to są prawa dziecka?

– jakie dzieci mają prawa?

– jak można by pomóc dzieciom z Indii i Afryki?

Powiedz dziecku, że na świecie jest bardzo dużo krajów, w tym Polska , gdzie dzieci są wesołe, kochane, mają swoje prawa i obowiązki. Są też takie rodziny gdzie jest bieda, rodzice  nie troszczą się o swoje dzieci, łamią i nie przestrzegają praw dziecka.

Zadanie 5

Pokaż dzieciom zdjęcia dzieci, ludzi różnych ras i narodowości w strojach charakterystycznych dla różnych regionów świata np: Europejczyków, Afrykanów, Arabów, Hindusów– poproś dziecko o opisanie wybranego stroju.

STRÓJ ARABSKI

STRÓJ INDYJSKI

STRÓJ AFRYKAŃSKI

Zadanie 6

Dziecięce marzenia  – zajęcia plastyczne

Powiedz dziecku, że niedługo, bo 01.06. będzie obchodzone święto.

To święto nazywa się Dniem Dziecka, które zostało ustanowione dla dzieci.                                                                     

Zapytaj dziecko:                                                                                                                                                              

Jaką niespo­dziankę chciałybyście otrzymać tego dnia?                                                                                      

– Jak chciałoby spędzić ten dzień?

Zaproponuj dziecku wykonanie pracy na temat: Dziecięce marzenia. ( Jakie są twoje marzenia?)

Wyjaśnij sposób wykonania pracy – dziecko wykonuje pracę metodą kropkowania.

Powiedz dziecku, że aby rysunek był czytelny, kropki tworzące jedną osobę, roślinę, jeden przedmiot, jedno zwierzę muszą znajdować się blisko siebie.

Zobaczcie filmik:

MIŁEJ PRACY 🙂

Skip to content