TEMAT TYGODNIA : NIBY TACY SAMI, A JEDNAK INNI
TEMAT DNIA: DZIECI Z RÓŻNYCH STRON ŚWIATA
Zadanie 1
Przeczytaj dziecku wiersz
„Inni, a tacy sami” – J. Kucharczyk
Na wszystkich kontynentach mieszka tyle dzieci
w Azji, Australii, Afryce.
Każde dziecko wygląda inaczej
i mówi innym językiem.
Każde dziecko chce być szczęśliwe,
każde dziecko chce pięknie żyć;
mieć zawsze dobre, spokojne noce,
mieć tylko piękne dni.
To nie jest ważne, gdzie mieszkają dzieci,
wszystkie chcą szczęśliwe być jak ty.
Mieć dobrą mamę, dobrego tatę,
chcą bezpiecznie żyć.
I chociaż dzieci mają różny kolor skóry,
tak różne zabawki, książeczki,
inną szkołę, przedszkole, ubranka,
śpiewają inne piosenki.
Pokaż dziecku zdjęcia przedstawiające dzieci z różnych stron świata, o różnym kolorze skóry.
2. Wyjaśnij znaczenia słów: kontynent, Azja, Australia, Afryka.
Pokaż dziecku na mapie te kontynenty
Zadanie 3
Porozmawiaj z dzieckiem na temat: koloru skóry, imion dzieci, języka.
Opowiedz dziecku ciekawostki o warunkach życia dzieci w Indiach, Australii, Afryce, pokaż obrazki.
(Dzieci z Indii) – Adli i Dalaja
Powiedz, że nie wszystkie dzieci beztrosko spędzają dzieciństwo. Na przykład w Indiach (Azja) dzieci, zamiast uczyć się i bawić, bardzo wcześnie zaczynają pracować. Pomagają swoim rodzicom. Nie mają nowoczesnych zabawek. W szkole siedzą na podłodze. Piszą na małych tabliczkach. Do sali lekcyjnej wchodzą boso, tak jak do świątyni. Buty zostawiają przed drzwiami.
(Dzieci z Australii)- Emily, William
W Australii dzieci w wieku czterech lat idą do tak zwanej preschool, która przypomina polską zerówkę. Dzieci bawią się nieco mniej, więcej się uczą, poznają literki i cyferki. Trenują rączki i paluszki, ale wszystko w formie zabawy i bez przymuszania. Dzieci w Australii wychowuje się z większym luzem niż w Polsce. Często biegają boso i to nie tylko na plaży. Dzieciom od małego daje się większą swobodę. Poza tym jest wysoka tolerancja na odmienność i to nie tylko w ważnych sprawach, ale również jeśli chodzi na przykład o sposób ubierania.
(Dzieci z Afryki) – Aluna, Soa
Dzieci z Afryki mieszkają w rozpadających się domach z gliny, blachy a czasami nawet tektury, lub co gorsza na ulicach. W większości krajów Afryki dzieci bardzo często chodzą niedożywione zaniedbane i chore. Wiele z nich umiera bardzo wcześnie. W tych regionach muszą one walczyć o przetrwanie. Jednym z podstawowych problemów kontynentu Afrykańskiego jest głód. Dotyka on przede wszystkim dzieci. W wielu Afrykańskich regionach brakuje także wody, bądź dostęp do niej jest bardzo trudny. Ponieważ woda jest podstawowym warunkiem życia, jej brak jest przyczyną wielu chorób.
Zadanie 4
Poproś dziecko, aby wskazało podobieństwa i różnice, które występują między dziećmi- Indii, Australii, Afryki. (warunki życia, bieda, głód, beztroska zabawa, praca dzieci itd.).
Poproś dziecko, aby zastanowiło się i powiedziało:
– Czy wszystkim dzieciom na świecie jest dobrze i czy przestrzegane są ich prawa?
(wymieniają sytuacje kiedy są łamane prawa dziecka- Afryka, Indie,)
Zapytaj:
– co to są prawa dziecka?
– jakie dzieci mają prawa?
– jak można by pomóc dzieciom z Indii i Afryki?
Powiedz dziecku, że na świecie jest bardzo dużo krajów, w tym Polska , gdzie dzieci są wesołe, kochane, mają swoje prawa i obowiązki. Są też takie rodziny gdzie jest bieda, rodzice nie troszczą się o swoje dzieci, łamią i nie przestrzegają praw dziecka.
Zadanie 5
Pokaż dzieciom zdjęcia dzieci, ludzi różnych ras i narodowości w strojach charakterystycznych dla różnych regionów świata np: Europejczyków, Afrykanów, Arabów, Hindusów– poproś dziecko o opisanie wybranego stroju.
STRÓJ ARABSKI
STRÓJ INDYJSKI
STRÓJ AFRYKAŃSKI
Zadanie 6
Dziecięce marzenia – zajęcia plastyczne
Powiedz dziecku, że niedługo, bo 01.06. będzie obchodzone święto.
To święto nazywa się Dniem Dziecka, które zostało ustanowione dla dzieci.
Zapytaj dziecko:
– Jaką niespodziankę chciałybyście otrzymać tego dnia?
– Jak chciałoby spędzić ten dzień?
Zaproponuj dziecku wykonanie pracy na temat: Dziecięce marzenia. ( Jakie są twoje marzenia?)
Wyjaśnij sposób wykonania pracy – dziecko wykonuje pracę metodą kropkowania.
Powiedz dziecku, że aby rysunek był czytelny, kropki tworzące jedną osobę, roślinę, jeden przedmiot, jedno zwierzę muszą znajdować się blisko siebie.
Zobaczcie filmik:
MIŁEJ PRACY 🙂