TEMAT TYGODNIA: ŚWIĘTO RODZICÓW
TEMAT DNIA: JAKA JEST MOJA MAMA, JAKI JEST MÓJ TATA
Cele ogólne:
– uświadamianie ważnej roli rodziców w życiu dziecka, wzbogacanie informacji na temat ich świąt,
– ćwiczenie pamięci poprzez odtwarzanie fragmentów wiersza,
– rozwijanie umiejętności opisywania osób za pomocą określeń przymiotnikowych,
– rozwijanie umiejętności manualnych oraz pamięci poprzez odtwarzanie wyglądu rodziców na rysunku.
Dziecko:
– opisuje rolę rodziców w swoim życiu, podaje informacje na temat rodziców, poznaje znaczenie słowa święto,
– powtarza wiersz z pamięci,
– wykonuje portrety rodziny
Zadanie 1
Pooglądaj z dzieckiem rodzinne fotografie.
Opowiedz dziecku o swojej rodzinie oraz okoliczności wykonania zdjęć. Określ stopień pokrewieństwa.
Dziecko wypowiada się na temat swoich rodzin. Używa nazw określających stopień pokrewieństwa, np.: siostra, brat, babcia, dziadek, wujek, ciocia.
Poproś dziecko, aby opisało wygląd wybranych członków rodziny.
Dziecko opisuje wygląd członków rodziny. Przegląda się w lustrze, próbuje odpowiedzieć na pytanie: Do kogo jestem podobny?
Moja rodzina – prezentacja dla przedszkolaka
Piosenka o rodzinie – posłuchajcie piosenki
Zadanie 2
Przeczytaj dziecku zagadki
Wytnij dwa czerwone kartonowe serca. Wyjaśnij, że należą one do osób bardzo ważnych dla dzieci. Dziecko dowie się, kim są te osoby, rozwiązując zagadki I. Fabiszewskiej. Jest jedyna na świecie – nigdzie lepszej nie znajdziecie. Z nią można bawić się, uczyć i śmiać, przy niej nic złego nie może się stać. (mama) Wszystko zrobić potrafi w domu. O tajemnicach nie powie nikomu. Często z nim w piłkę nożną gramy i bardzo, bardzo go kochamy. (tata) |
Zapytaj dziecko:
Kim są dla dzieci mama i tata?
Jak można nazwać jednym słowem te osoby? (rodzice)
– dziecko wypowiada się
– poproś dziecko aby z rozsypani literowej ułożyło wyraz- mama , tata– a następnie na wyciętych z czerwonego papieru sercach przykleiło ułożone wyrazy. Złącz serca razem i w części wspólnej serc mazakiem napisz wyraz rodzice. Dziecko wybrzmiewa głoski w nagłosie słów: mama, tata, rodzice.
Zadanie 3
Przeczytaj dziecku wiersza A. Widzowskiej ,,Dla Mamy i Taty”- wiersz do nauki na pamięć
Z okazji święta Taty i Mamy
dziś uroczyście wam obiecamy:
codziennie sprzątać swoje zabawki,
nigdy nie spadać z wielkiej huśtawki,
od mamy nigdzie się nie oddalać,
groźnych zapałek szust! nie zapalać.
Więcej nie zjemy kwaśnych jabłuszek,
bo wtedy zawsze boli nas brzuszek.
Gdy zobaczymy gdzieś muchomora,
to go nie zerwie żaden przedszkolak!
Będziemy grzeczni i przyrzekamy
słuchać uważnie taty i mamy.
Wyszorujemy ząbki starannie
i nie będziemy wariować w wannie.
Mama nas uczy drogowych znaków
tata trenuje małych pływaków.
Lecz nikt przez pasy sam nie przechodzi
ani do wody w morzu nie wchodzi!
Od taty wiemy dużo o świecie:
że trzeba czapkę zakładać w lecie,
że się obcego pieska nie głaszcze,
bo czasem groźnie otwiera paszczę.
I na kontakty uważać mamy,
więc się od prądu z dala trzymamy!
Czytacie bajki, gdy księżyc świeci,
rano buziaczkiem budzicie dzieci,
a choć psocimy czasem troszeczkę,
to wciąż jesteśmy waszym Słoneczkiem.
Bo z rodzicami jest zawsze lato,
kochana Mamo, kochany Tato
Rozmowa na temat wiersza.
Zapytaj dziecko:
– Co dzieci z wiersza obiecują z okazji święta mama i taty?
Zadanie 4
Pokaż dziecku różnego rodzaju kalendarze (ścienne, biurkowe, kieszonkowe)
Poznawanie znaczenia słowa święto. Odnajdywanie w kalendarzu Dnia Matki i Dnia Ojca.
Zapytaj dziecko:
– co według niego znaczy słowo święto.
Dziecko swobodnie wypowiada się na temat znaczenia tego słowa. Następnie pokaż dziecku różnego rodzaju kalendarze, np.: ścienne, biurkowe, kieszonkowe itd. Dziecko przegląda kalendarze, odnajduje daty oznaczone czerwonym kolorem. Odczytaj nazwy świąt. Zwróć uwagę na występujące w ciągu roku święta członków rodziny, które nie są oznaczone na czerwono. Wyszukaj dni urodzin waszych członków rodziny. Powiedz dziecku, że niedługo zbliża się święto mamy i święto taty.
Zapytaj dziecko:
– W jaki sposób dzieci mogą podziękować rodzicom za ich miłość?
Zachęć dziecko do nauczenia się poznanego wiersza.
Powtórz kilkakrotnie wiersz z dzieckiem
Zadanie 5
Karta pracy, cz. 5, nr 42 |
Dziecko:
– patrzy na rodziców Olka i Ady, mówi jacy są ich rodzice
– odczytuje wyrazy, podkreśla na czerwono te wyrazy, które dotyczą mamy, a na niebiesko – te, które dotyczą taty. Zadanie 6 Praca plastyczna – Rodzina (propozycje pracy plastycznej) Zaproś dziecko do samodzielnego wykonania pracy- Portret rodziny Przygotuj dla dziecka potrzebne przybory plastyczne. Następnie omów sposób wykonania pracy. Pracę można dowolnie modyfikować. |
Miłej zabawy
Pani Janka