27.04.2020 Poniedziałek: Biało – czerwona flaga.

utworzone przez | Kwi 27, 2020

TEMAT TYGODNIA: Moja ojczyzna.

TEMAT DNIA:  Biało – czerwona flaga.

DATA: 27.04.2020

1.  „Budujemy ciszę” – powitanie z dziećmi piosenką.

Śpiewamy razem z dziećmi, pokazując ruchem jej treść:

Budujemy ciszę, budujemy ciszę, (naśladujemy gest budowania – stawiając na przemian dłoń za dłonią, coraz wyżej)
budujemy z klocków ciszę,
prawym uchem słyszę, lewym uchem słyszę, 
(nadstawiamy prawe/lewe ucho)
bardzo dobrze słyszę ciszę 
(pokazujemy uszy, potem kładziemy palec na usta)

Dzielnie pompujemy, dzielnie pompujemy
 (naśladujemy pompowanie)
Balon ciszy bo tak chcemy 
(pokazujemy dłońmi wielki balon)
Prawe ucho słyszy, lewe ucho słyszy 
(nadstawiamy prawe/lewe ucho)
Jak w piwnicy tupią myszy (uderzamy o podłogę dłońmi)

Hałas przeganiamy, hałas przeganiamy 
(gest odganiania dłońmi)
Panią Ciszę zapraszamy, 
(zagarniamy dłonie do środka w geście zapraszania)
Cicho jak motyle, cicho jak motyle 
(kładziemy palec na usta, robimy skrzydła z rąk)
Posiedzimy tu przez chwilę.
 (kładziemy dłonie na podłogę)

2. Słuchanie i analiza opowiadania ,,Biało-czerwone” E. Stadmuller.

Z okazji Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej grupa średniaków przygotowała inscenizację legendy ,,O Lechu, Czechu i Rusie”. Kuba grał Czecha, Bartek – Rusa, a Olek – Lecha. Prawdę mówiąc, była to jego pierwsza tak poważna rola, więc bardzo się przejmował i wciąż powtarzał: – Chodźmy ku północy, serce mi mówi, że tam znajdziemy nasz nowy dom. Jego wierny lud – czyli Oskar z Karolem i Kubą oraz Basia, Malwinka, Wiktoria i Ania – ufnie podążał za nim. Nagle wszyscy zatrzymali się, bo oto ich oczom ukazał się wspaniały widok. Wyświetlał się on na ścianie, a przedstawiał leśną polanę o zachodzie słońca. Na środku tej polany rósł potężny dąb, a w jego konarach widać było gniazdo orła. Piękny biały ptak siedział w nim z rozłożonymi skrzydłami, zupełnie jakby chciał ochronić swe pisklęta przed niebezpieczeństwem. – Oto nasz znak! – wołał Olek. – I nasze barwy! W tym momencie na ścianie pojawił się kolejny obraz przedstawiający polską biało-czerwoną flagę i godło narodowe – białego orła w złotej koronie na czerwonym tle. Przedstawienie obejrzały wszystkie dzieci z przedszkola. Ada też. Po obiedzie grupa Olka robiła chorągiewki. Zadanie polegało na przyklejeniu biało-czerwonej karteczki do cienkiego patyczka. Z początku szło to opornie, ale już przy trzeciej chorągiewce wszyscy nabierali wprawy. – Kto chce, może sobie zabrać do domu kilka chorągiewek i patyczków – zachęcała pani. – Będzie można 2 maja udekorować nimi okno albo balkon… Niech wszyscy widzą, że cieszymy się z tego, że jesteśmy Polakami. Olkowi nie trzeba było dwa razy tego powtarzać. Nie namyślając się zbyt długo, wpakował cały plik chorągiewek i garść patyczków do swojej tekturowej teczki i zabrał do domu. Do wieczora bawił się świetnie z Adą, grał z tatą w piłkę, pomagał mamie robić kisiel. Dopiero następnego dnia przypomniał sobie o chorągiewkach. – Jutro święto flagi! – zawołał przerażony. – A ja zapomniałem o moich chorągiewkach. Pani powiedziała, że trzeba udekorować nimi dom. Sam przecież wybrałem te kolory… Ada poważnie kiwnęła główką. – Był księciem Lechem – poświadczyła zgodnie z prawdą. – I co teraz? – zapytał tato. – Będę je sklejał – oświadczył mężnie książę Lech. Niestety, szybko okazało się, że kleją mu się palce. Mama z tatą popatrzyli na niego i… zabrali się do roboty. Tym razem chorągiewki powstawały w ekspresowym tempie. Zanim zapadł zmrok, okna i balkon były udekorowane, a szczęśliwy książę Lech chrapał w najlepsze. Może śnił mu się kołujący wysoko na niebie orzeł z biało-czerwoną chorągiewką w dziobie? Kto to wie?

Po przeczytaniu opowiadania, proszę porozmawiać z dziećmi, wykorzystując poniższe pytania:

  • Jak Olek świętował Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej?
  • Jakie kolory ma flaga Polski?
  • Jaki ptak jest symbolem narodowym Polski?
  •  Co sklejał Olek w domu z rodzicami?
  •  Co udekorowali rodzice chorągiewkami?
  •  Po co ludzie dekorują flagami swoje domy?
  •  Jak się nazywa kraj, w którym mieszkamy?

3. Polak Mały – oglądanie filmu edukacyjnego. Poznanie symboli narodowych.

Proszę o włączenie dzieciom filmu edukacyjnego umieszczonego w linku poniżej.

4. Zaprowadź Lecha do Orlika Białego – zabawa grafomotoryczna.

Proszę o zaprezentowanie dzieciom karty pracy umieszczonej poniżej i zapytać, jakie ptaki znajdują się na niej.  Następnie tłumaczymy dzieciom, że ich zadaniem będzie zaprowadzić Lecha do orła bielika – wybieramy odpowiedni szlaczek i rysujemy po śladzie. 

5.  Mapa Polski.

Prezentujemy dzieciom mapę polityczną Europy lub globus. Wskazujemy, gdzie znajduje się Polska i wskazujemy jej sąsiadów.

6. Orły i Bociany – zabawa ruchowa.

Dzieci zamieniają się w ptaszki i poruszają się po sali jak bociany (z wysokim unoszeniem kolan), gdy rodzic uderza np. łyżką po garnku; jak orły (machając szeroko rozstawionymi rękami), gdy uderzamy dłonią o garnek. Zabawę prowadzimy 5-6 krotnie.

7. Flaga Polski – wydzieranka. Doskonalenie ruchów paluszków.

Do zabawy potrzebujemy kolorowankę przedstawiającą flagę, kredki, klej oraz kartkę papieru w kolorze czerwonym.

  • prezentujemy kolorowankę,
  • omawiamy kolory jakie powinny się na niej znajdować;
  • wskazujemy, gdzie mieści się kolor czerwony;
  • czerwoną kartkę papieru drzemy na jak najmniejsze kawałki,
  • nakładamy klej na odpowiedni fragment kolorowanki
  • przyklejamy podarte kawałki papieru.
Skip to content