TEMAT: MÓJ KOCHANY TATUŚ
Drogi Tatusiu – najlepszy na świecie,
który mnie kochasz w zimie i w lecie,
jesienią, wiosną, w nieznanej trosce,
w szczęśliwym domu – jak w raju rosnę,
za Twoją dobroć dzisiaj dziękuję,
zdrowia, łask Bożych, szczęścia winszuję.
Bezpiecznej jazdy, spełnienia marzeń,
pięknych urlopów i na zawsze razem.
Wszystkim ojcom naszych kochanych „Mróweczek”, dziękujemy za ich trud, za ich bezgraniczną miłość, za poświęcenie i wielkie serce!
Życzymy zdrowia, pociechy, radości i dumy z dzieci.
Pani Janka i Pani Ola
Cele ogólne
– wyjaśnienie roli ojca w rodzinie, kształtowanie uczucia przywiązania do swojego ojca,
– wzbogacanie słownictwa o określenia związane z wyglądem postaci,
– zachęcanie do pomagania tacie w prostych pracach domowych,
– rozwijanie mowy oraz spostrzegawczości wzrokowej,
– wyrabianie poczucia rytmu i koncentracji uwagi,
– rozwijanie umiejętności wokalnych.
Cele operacyjne
Dziecko:
– opisuje rolę ojca w swoim życiu,
– opisuje wygląd mężczyzny za pomocą określeń przymiotnikowych,
– wymienia czynności, w których może pomóc tacie.
Zadanie 1
Pokaż dziecku obrazek przedstawiający postać mężczyzny
Zapytaj dziecko:
– Kto jest przedstawiony na obrazku ?
Następnie poproś dziecko o opisanie wyglądu mężczyzny.
Zapytaj:
– Czy w naszej rodzinie są mężczyźni?
Dziecko swobodnie wypowiada się na zadany temat.
Zadanie2
Zaproś dziecko do wysłuchania wiersza.
Inscenizowanie wiersza B. Kosmowskiej „Dzień Taty”.
Potrzebne będą pacynki lub lalki – kukiełka (pacynka) mamy oraz kukiełki (pacynki) chłopca i dziewczynki.
Wiersz, przedstawia inscenizację utworu, wykorzystując kukiełkę mamy oraz kukiełki chłopca i dziewczynki.
– Dziś Dzień Taty – mówi mama.
– Czy pomysły jakieś macie?
Nie wypada, abym sama
wyprawiała święto tacie…
Krzyś uśmiecha się do mamy.
– Mamy z Anią świetne plany!
Po śniadaniu, na trzepaku,
będzie popis akrobatów.
Potem – wyścig rowerami!
My, niestety, go przegramy.
Dla zwycięzcy są nagrody
– choćby Ani pokaz mody.
No i zanim tata zaśnie,
poczytamy tacie baśnie…
Krzyś i Ania są szczęśliwi.
– To się dzisiaj tatuś zdziwi!
Tylko mama zamyślona,
trochę smutna, jak nie ona…
Wreszcie wzdycha głośno na to:
– Też bym chciała dziś być… tatą!
Zapytaj dziecko:
– O jakim święcie mówiła mama z wiersza?
– O co prosiła mama swoje dzieci?
– Jakie pomysły na wyprawienie święta tacie miał Krzyś?
– Co dzieci chciały zrobić wspólnie?
– Dlaczego na koniec mama posmutniała i zamyśliła się?
Powiedz dziecku, że nie tylko święto obchodzą mamy, ale także jest święto taty.
Porozmawiaj z dzieckiem na temat roli ojca w rodzinie.
Zadanie 3
Pokaż dziecku obrazki przedstawiające mężczyzn w różnym wieku.
Zapytaj dziecko:
– Jak nazywamy mężczyzn w różnym wieku, którzy wchodzą w skład naszych rodzin.
(pradziadek, dziadek, tata, syn, wujek,)
Poproś dziecko, aby
– określiło pokrewieństwo pomiędzy członkami rodziny.
W razie potrzeby podpowiedz dziecku wyklaskując, poszczególne sylaby: syn, ta-ta, wu-jek, dzia-dek, pra-dzia-dek. Dziecko łączy sylaby w słowa i odgaduje.
Zapytaj dziecko:
– Za co kochasz tatę?
– Jak możesz okazać tacie swoją miłość?
– Co tata robi w domu?
– W czym możesz pomóc tacie?
– Jak wygląda twój tatuś?
– Czy każdy tatuś musi być taki sam?
– Czy ważny jest wygląd tatusia, czy to, że jest dla ciebie dobry i cię kocha?
Dziecko wypowiada się swobodnie.
Zadanie 4
Zabawa lusterkami – Jak wyglądam?
Daj dziecku małe lusterko i duże lustro
Dziecko trzyma w dłoniach małe lusterka. Patrzy na siebie i wskazuje części ciała – wymienia np.: głowę, szyję, prawe ucho. Przygląda się swoim oczom, określa ich kolor (piwne, niebieskie, zielone). Zwraca uwagę na kolor i długość swoich włosów. Wymienia, ile ma danych części ciała. Następnie podchodzi do dużego lustra, określa i porównuje swój wzrost ze wzrostem taty i mamy.
Zadanie 5
Zabawa w przeciwieństwa. Wzbogacanie słownictwa.
Zadaj dziecku szczegółowe pytania na temat zewnętrznego wyglądu człowieka
– Jakiego wzrostu może być człowiek? (niskiego, średniego, wysokiego).
– Jak nazywamy ludzi mających dany kolor włosów? (blondyn, brunet, szatyn, rudy).
– Jakiej długości mogą być włosy? (długie, krótkie; można nie mieć włosów – być łysym).
– Jaką można mieć fryzurę? (włosy proste, kręcone).
Zaproponuj dziecku zabawę w dobieranie słów o przeciwnym znaczeniu do słów wypowiadanych, np.:
wysoki – niski
długi – krótki
proste – kręcone.
Zadanie 6
Poproś dziecko, aby wymieniło nazwy czynności, w których dzieci mogą pomagać tacie.
Zadanie 7
Przygotuj dla dziecka: kopertę podpisaną jego imieniem, z kartką i pociętym na kilka części obrazkiem przedstawiającym dziecko i ojca w wybranej sytuacji, klej.
Poproś dziecko, aby ułożyło z części obrazek przedstawiające dzieci i ich ojców w różnych sytuacjach. Po ułożeniu obrazka poproś dziecko o przyklejenie go na kartce.
Zadanie 8
Opisywanie wyglądu postaci.
Poproś dziecko, aby opisało wygląd taty. Dziecko formułuje dłuższe zdania na temat wzrostu, fryzury, a także ubioru taty, łączy przymiotnik z rzeczownikiem np. tata jest wysoki. Ma jasne kręcone włosy. Ubrany jest w niebieskie spodnie i czarne buty.
Zadanie 9
Narysuj na kartonie duży kontur serca.
Poproś dziecko o dokończenie zdania
Najlepszy tata na świecie to ten, który…
Zapisz nad sercem początek zdania, a w środku serca propozycje dziecka. Wykonany plakat pokażcie tacie.
Zadanie 10
Poproś tatusia o wysłuchanie piosenek.
Kocham Ciebie tato
MÓJ TATO – piosenka na Dzień Ojca
Miłej zabawy
Pani Janka