TEMAT: NASZE ULUBIONE ZABAWY I SPORTY.
Cele ogólne
– zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego z rodzicami,
– rozwijanie mowy,
– uświadamianie konieczności zachowywania bezpieczeństwa podczas wspólnych zabaw,
– rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
Cele operacyjne
Dziecko:
– opowiada o ulubionych zajęciach, zabawach i sportach poszczególnych członków rodziny;
– wymienia nazwy zabaw, w które można się bawić z rodzicami w domu i poza nim,
– formułuje pełne zdanie, łącząc czasownik z rzeczownikiem,
– wymienia zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas wspólnych zabaw,
– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
Zadanie 1
Zaproś dziecko do wysłuchania wiersza J. Koczanowskiej „Mama i Tata”.
Mama i Tata to świat nasz cały,
ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,
to dobre, czułe, pomocne ręce
i kochające najmocniej serce.
To są wyprawy do kraju baśni,
wakacje w górach, nad morzem, na wsi,
loty huśtawką, prawie do słońca,
oraz cierpliwość, co nie ma końca.
Kochana Mamo, Kochany Tato,
dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,
że nas kochacie, że o nas dbacie
i wszystkie psoty nam wybaczacie.
Zapytaj dziecko:
– O jakich osobach była mowa w wierszu?
– Kim dla dzieci są mama i tata?
– Za co kochamy mamę i tatę?
– Co robimy z rodzicami?
– Za co dzieci dziękują rodzicom
Zadanie 2
Rozwiązywanie zagadek połączone z zabawami słownikowymi.
Składanie obrazka w całość.
Przygotuj dziecku: kopertę z jego imieniem, pocięty na części obrazek przedstawiający dzieci bawiące się w różne zabawy z mamą i tatą, np. zabawy na placu zabaw.
Dziecko czyta swoje imię, siada i wyjmuje zawartość koperty. Składa obrazek w całość. Wypowiada się na temat obrazka. Zwróć uwagę, aby dziecko wypowiadało się pełnym zdaniem, budowało wielozdaniowe wypowiedzi.
Zadanie 3
Zagadki pantomimiczne Co możemy robić wspólnie?
Przygotuj obrazki przedstawiające, np. książkę, klocek, kredkę.
Dziecko losuje obrazki. Ruchem demonstruje czynności, które można wykonywać, wykorzystując przedstawione na obrazkach przedmioty. Rodzic odgaduje, o jaką czynność chodzi.
książka – wspólne czytanie
klocek – wspólne budowanie
kredka – wspólne rysowanie
Zadanie 4
Zagadki dotykowe. Rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku.
Przygotuj pudełko z dwoma otworami na dłonie, lub woreczek, lotka do badmintona, piłeczka do ping-ponga, foremka do ciasta, kostka do gry.
Dziecko wkłada dłonie do pudełka (woreczka). Wybiera jeden przedmiot, słowami określa jego cechy. Następnie odgadują nazwę przedmiotu. Wyjmuje przedmiot i podaje nazwę zabawy (lub zajęcia), w której (w którym) wykorzystuje się ten przedmiot. Dziecko mówi, czy bawiło się z rodzicami w daną zabawę i jak często.
Zapytaj do czego służą te przedmioty:
but sportowy – bieganie
lotka do badmintona – granie w badmintona
piłeczka do ping ponga – granie w ping-ponga
foremka do ciasta – pieczenie w kuchni
kostka do gry – granie w grę planszową
Zadanie 5
Zagadki rysunkowe. Tworzenie nazw sportowców i sportów od nazw przedmiotów używanych w danym sporcie.
Pokaż dziecku obrazki
Poproś dziecko o podanie nazwy przedmiotu, którego używa sportowiec, a następnie nazwy sportowca i sportu, jaki uprawia. Po każdej zagadce dziecko mówi, czy rodzice uprawiają dany sport lub czy np. interesują się nim i oglądają go w telewizji.
Przykłady:
sztanga – sztangista – podnoszenie ciężarów
piłka – piłkarz – piłka nożna
piłka do koszykówki – koszykarz – koszykówka
narty – narciarz – narciarstwo
rower – kolarz – kolarstwo
piłeczka tenisowa – tenisista – tenis
Zadanie 6
Zagadki słuchowe. Podawanie nazw zajęć relaksujących.
Śpiew ptaków w lesie
szum morza
taniec zygzak
szczęśliwa muzyka klasyczna dla dzieci
Dziecko słucha nagrań i je rozpoznaje. Mówi, w jaki sposób można wypoczywać i relaksować się. Następnie informuje, który sposób odpoczynku lubi, a który preferują ich rodzice.
śpiew ptaka – spacerowanie po lesie, parku
szum morza – wypoczywanie na plaży
popularna piosenka – tańczenie
muzyka poważna – słuchanie muzyki
Zadanie 7
Zabawa językowa w kole – Co lubię robić z mamą, a co – z tatą. Łączenie czasowników z rzeczownikami.
Do zabawy będzie potrzebna mała piłeczka
Rodzic rzuca dziecku małą miękką piłeczkę. Dziecko chwyta i mówi, co najbardziej lubi robić z mamą. Formułuje pełne zdania, łącząc czasownik z rzeczownikiem, np. Lubię ze swoją mamą oglądać książki, chodzić na spacery, jeździć na rowerze. Następnie wypowiada się na temat tego, co lubią robić z tatą.
Na koniec zabawy rodzic prosi dziecko o przypomnienie, jakich zasad należy przestrzegać, aby wspólne zabawy były udane i bezpieczne. Dziecko wypowiada się swobodnie. Rodzic uzupełnia informacje.
Zadanie 8
Karty pracy cz.5 str. 50 – 51
Dzieci:
Oglądają obrazki, mówią, jaki sport lubi tata Olka, a jaki – jego mama, jaki sport lubi Olek, a jaki – Ada. |
Karta pracy cz.5 str.52
Dzieci: rysują drogę w labiryncie, mówią, dokąd idzie rodzina Olka i Ady, rysują szlaczki po śladach, a potem – samodzielnie. | |
Miłej zabawy Pani Janka |