28.05 CZWARTEK

maj 28, 2020

TEMAT: NASZE ULUBIONE ZABAWY I SPORTY.

Cele ogólne

– zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego z rodzicami,

– rozwijanie mowy,

– uświadamianie konieczności zachowywania bezpieczeństwa podczas wspólnych zabaw,

– rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.

Cele operacyjne

Dziecko:

– opowiada o ulubionych zajęciach, zabawach i sportach poszczególnych członków rodziny;    

– wymienia nazwy zabaw, w które można się bawić z rodzicami w domu i poza nim,

– formułuje pełne zdanie, łącząc czasownik z rzeczownikiem,

– wymienia zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas wspólnych zabaw,

– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.

Zadanie 1

Zaproś dziecko do wysłuchania wiersza J. Koczanowskiej  „Mama i Tata”.

Mama i Tata to świat nasz cały,

ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,

to dobre, czułe, pomocne ręce

i kochające najmocniej serce.

To są wyprawy do kraju baśni,

wakacje w górach, nad morzem, na wsi,

loty huśtawką, prawie do słońca,

oraz cierpliwość, co nie ma końca.

Kochana Mamo, Kochany Tato,

dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,

że nas kochacie, że o nas dbacie

i wszystkie psoty nam wybaczacie.

Zapytaj dziecko:

– O jakich osobach była mowa w wierszu?                                                                                                            

– Kim dla dzieci są mama i tata?                                                                                                                            

– Za co kochamy mamę i tatę?                                                                                                                             

– Co robimy z rodzicami?                                                                                                                                             

– Za co dzieci dziękują rodzicom

Zadanie 2

Rozwiązywanie zagadek połączone z zabawami słownikowymi.

Składanie obrazka w całość.

Przygotuj dziecku: kopertę z jego imieniem, pocięty na części obrazek przedstawiający dzieci ba­wiące się w różne zabawy z mamą i tatą, np. zabawy na placu zabaw.

Dziecko czyta swoje imię, siada i wyjmuje zawartość koperty. Składa obrazek w całość. Wypowiada się na temat obrazka.  Zwróć uwagę, aby dziecko wypowiadało się pełnym zdaniem, budowało wielozdaniowe wypowiedzi.

Zadanie 3

Zagadki pantomimiczne Co możemy robić wspólnie?

Przygotuj obrazki przedstawiające, np. książkę, klocek, kredkę.

Dziecko losuje obrazki. Ruchem demonstruje czynności, które można wykonywać, wykorzystując przedstawione na obrazkach przedmioty. Rodzic odgaduje, o jaką czynność chodzi.

książka – wspólne czytanie

klocek – wspólne budowanie

kredka – wspólne rysowanie

Zadanie 4

Zagadki dotykowe. Rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku.

Przygotuj pudełko z dwoma otworami na dłonie, lub woreczek, lotka do badmintona, piłeczka do ping-ponga, foremka do ciasta, kostka do gry.

Dziecko wkłada dłonie do pudełka (woreczka). Wybiera jeden przedmiot, słowami określa  jego ce­chy. Następnie odgadują nazwę przedmiotu. Wyjmuje przedmiot i podaje nazwę zabawy (lub zajęcia), w której (w którym) wykorzystuje się ten przedmiot.  Dziecko mówi, czy bawiło się z rodzicami w daną zabawę i jak często.

Zapytaj do czego służą te przedmioty:

but sportowy – bieganie

lotka do badmintona – granie w badmintona

piłeczka do ping ponga – granie w ping-ponga

foremka do ciasta – pieczenie w kuchni

kostka do gry – granie w grę planszową

Zadanie 5

Zagadki rysunkowe. Tworzenie nazw sportowców i sportów od nazw przedmiotów używanych w da­nym sporcie.

Pokaż dziecku obrazki

Poproś dziecko o podanie nazwy przedmiotu, którego używa sportowiec, a następnie nazwy sportowca i sportu, jaki uprawia. Po każ­dej zagadce dziecko mówi, czy rodzice uprawiają dany sport lub czy np. interesują się nim i oglądają go w telewizji.                                             

Przykłady:

sztanga sztangista podnoszenie ciężarów

piłka – piłkarz piłka nożna

piłka do koszykówki koszykarz koszykówka

narty narciarz – narciarstwo

rower kolarz kolarstwo

piłeczka tenisowa – tenisista – tenis

Zadanie 6

Zagadki słuchowe. Podawanie nazw zajęć relaksujących.

Śpiew ptaków w lesie

szum morza

taniec zygzak

szczęśliwa muzyka klasyczna dla dzieci

Dziecko słucha nagrań i je rozpoznaje. Mówi, w jaki sposób można wypoczywać i relaksować się. Następnie informuje, który sposób odpoczynku lubi, a który preferują ich rodzice.

śpiew ptaka – spacerowanie po lesie, parku

szum morza – wypoczywanie na plaży

popularna piosenka – tańczenie

muzyka poważna – słuchanie muzyki

Zadanie 7

Zabawa językowa w kole – Co lubię robić z mamą, a co – z tatą. Łączenie czasowników z rzeczownikami.

Do zabawy będzie potrzebna mała piłeczka

Rodzic rzuca dziecku małą miękką piłeczkę. Dziecko chwyta i mówi, co najbardziej lubi robić z mamą. Formułuje pełne zdania, łącząc czasownik z rzeczownikiem, np. Lubię ze swoją mamą oglą­dać książki, chodzić na spacery, jeździć na rowerze. Następnie wypowiada się na temat tego, co lubią robić z tatą.

Na koniec zabawy rodzic prosi dziecko o przypomnienie, jakich zasad należy przestrzegać, aby wspólne zabawy były udane i bezpieczne. Dziecko wypowiada się swobodnie. Rodzic uzupełnia informacje.

Zadanie 8

Karty pracy cz.5 str. 50 – 51

Dzieci:

Oglądają obrazki, mówią, jaki sport lubi tata Olka, a jaki – jego mama, jaki sport lubi Olek, a jaki – Ada.        

Karta pracy cz.5 str.52

Dzieci: rysują drogę w labiryncie, mówią, dokąd idzie rodzina Olka i Ady,
rysują szlaczki po śladach, a potem – samo­dzielnie.
     
                                                                                                                                               
Miłej zabawy
Pani Janka  
     
Skip to content