Dzisiaj „Mróweczki” poznają literę; J, j na podstawie wyrazów jajko, Janek. Dziecko ułoży wyrazy z alfabetu ruchomego, porówna litery drukowane i pisane, oraz będzie się uczyć pisać poznaną literę. Dziecko dowie się także wielu ciekawostek na temat jajka m.in tego, że największym jajem u zwierząt lądowych jest jajo strusia, a najmniejszym jajo koliberka. Dziecko wie jak odróżnić jajo surowe od ugotowanego.
Temat: Wprowadzenie litery „J, j”- zapoznanie dzieci z nową literą na wyrazie podstawowym „jajko”.
(książka niebieska str 48, 49, 50)
Cele:
• Poznanie nowej litery „J, j”;
• Zapoznanie z różnymi rodzajami jaj;
• Poznanie budowy jajka oraz funkcji poszczególnych elementów;
• Uświadomienie ważnych walorów odżywczych jajek;
• Rozwijanie umiejętności analizy i syntezy głoskowej;
• Rozwijanie umiejętności czytania;
• Rozwijanie umiejętności improwizacji ruchowej;
• Doskonalenie umiejętności współdziałania.
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
- Przewiązujemy oczy dziecka przepaską, a następnie dajemy mu do ręki jajko kurze. Pytamy: – co to jest?, (jajko),
– ile głosek słychać w wyrazie ,,jajko’’?
– Kto znosi jajka?
– Do czego potrzebne są jajka?
– Co możemy z nich zrobić? – (rozmowa)
Kładziemy na stole jajka. Dziecko zaczyna szukać odpowiedzi na zadane pytania. Rodzic naprowadza dziecko obrazkami, bądź słownymi zagadkami.
• kogel-mogel
• jajecznica
• jajka na twardo lub na miękko
• ciasto i ciastka
• omlet
• pisanki
• pasta jajeczna
• piana
• jajko sadzone
• żółtko
• pisklę
• kura lub kogut.
2. Pytamy dziecko:
– Czy jajka są zdrowe? Dlaczego?
– Czy mają witaminy? (rodzic uzupełnia wypowiedź dziecka:
Jajko jest produktem wyjątkowo bogatym we wszystkie składniki potrzebne organizmowi, do prawidłowego funkcjonowania, a do tego ma mało kalorii. Doskonale odchudza i podkręca przemianę materii: to zasługa białek, witamin i składników mineralnych. Jajko jest też źródłem witaminy B12, zapobiegającej depresji. Zjedzenie 2 jajek to zastrzyk witaminy E (1, która zapobiegnie chorobom serca i ochroni skórę przed promieniami UV. Witamina A z żółtka to porcja w sam raz, aby wzmocnić rogówkę i o zmroku wyraźnie widzieć (ważne dla kierowców). Z kolei witamina D ułatwi przyswajanie wapnia z diety.
3. Zabawa ruchowa przy muzyce -,,Jajeczko”
Dziecko przy skocznej muzyce turla się po dywanie w różne strony. Gdy muzyka milknie dziecko zmienia się w jajko.
4. Pizza – zabawa metodą W. Sherborne
Dziecko jest kucharzem, mama lub tata będzie ,,pizzą’’. Kucharz na brzuchu mamy przekazuje rękami treść układanki:
Najpierw sypiemy mąkę, zgarniamy ją, lejemy oliwę, wbijamy jajko
Dodajemy szczyptę soli, no… może dwie, trzy, wyrabiamy ciasto,
Wałkujemy, wygładzamy placek i na wierzch kroimy i kładziemy:
Pomidory, krążki cebuli, oliwki,…
Ścieramy żółty ser i…
Buch! Do pieca.
Wyjmujemy i kroimy na kawałki,
i … zjadamy…
Mniam, mniam, mniam
Po zjedzeniu pizzy następuje zamiana ról.
5. Jakie mamy jajka? – rozmowa przy ilustracjach. (wyszukujemy w internecie lub książce),
pokazujemy dziecku na ilustracjach różne rodzaje jaj. Dziecko zwraca uwagę na kształt każdego z jaj:
• Jajo strusia,
• Jaj ptaków,
• Jajo pingwina,
• Jaja pszczół,
• Jaja ryb – ikra,
• Jaja żaby – skrzek,
• Jaja pająka,
• Jaja krokodyla,
• Jaja węża,
• Jaja owadów,
• Jaja ślimaka,
• Jaja mrówki,
• Jaja jaszczurki.
– Które z poznanych jaj są najmniejsze?
– A które są największe?
6. Jak zbudowane jest jajko? – opowiadanie rodzica
Rodzic prezentuje dziecku na ilustracji schemat budowy jaja. Wyjaśnia funkcję poszczególnych elementów:
– Co jest na zewnątrz jajka? Do czego służy skorupka? (chroni rozwijające się w środku pisklę)
– A co jest w środku jajka? (Błona pergaminowa – chroni pisklę przed uszkodzeniem)
Białko – chroni rozwijające się pisklę przed uszkodzeniem
Żółtko – przed wykluciem małe żywią się żółtkiem
Chalaza – Są to sznury gęstego białka, które przytrzymują żółtko na swoim miejscu
tarcza zarodkowa – to z niej będzie rozwijać się pisklę
komora powietrzna – rozwijające się pisklę czerpie z niej powietrze.
7. .Praca z literą „J, j” – głoskowanie
• Pokaz litery „J, j” drukowanej i pisanej.
• Omówienie kształtu litery, różnic i podobieństw.
• Wyodrębnienie wyrazu podstawowego: jajko.
• Podział wyrazu na sylaby ( układanie nakrywek ).
• Podział na głoski ( układanie nakrywek ).
• Wyodrębnianie samogłosek i spółgłosek w wyrazie ( układanie nakrywek ).
• Odszukanie miejsca głoski „j” w wyrazie.
8. Nauka pisania
– palcem w powietrzu
– po śladzie na kartce
– bez śladu na kartce
– po śladzie w liniaturze
– wykonywanie ćwiczeń (karty pracy str. 48,49,50)
Miłego dnia
Pani Janka