ĆWICZENIA GIMNASTYCZNE – (metodą R. Labana)

utworzone przez | 11 maja, 2020

Zapraszam do ćwiczeń gimnastycznych

Twórcą metody gimnastyki twórczej, zwanej również metodą improwizacji ruchowej czy nowoczesnym tańcem wychowawczym był Rudolf Laban. Powstała ona w opozycji i w akcie protestu wobec ruchu odwzorowywanego, wykonywanego na komendę i polega na ruchu podejmowanym zgodnie z własną inwencją, fantazją i doświadczeni.

Cele:

– ćwiczenie wyczucia i orientacji w schemacie własnego ciała                                                                 

– rozwijanie gibkości ciała                                                                                                                                  

– wyczucie przestrzeni i ciężaru/siły ciała

dziecko:

– potrafi manipulować przyborem gimnastycznym

– podejmuje inicjatywę podczas zabaw ruchowych

– współdziała z partnerem i w grupie

– wczuwa się w powierzoną mu rolę, jest twórcze

Przygotujcie dla dziecka (dzieci):

Paski kolorowej bibuły, chustka, bębenek, odtwarzacz CD, nagranie muzyki do marszu, nagranie dowolnej muzyki.

Marsz:

I.    Zabawy z kolorową bibułką:

Zgodnie z muzyką.

Dzieci maszerują po obwodzie koła na palcach, w przysiadzie, na piętach. W czasie marszu dzieci otrzymują wcześniej przygotowane złożone paski bibuły.

Tańczące bibułki.

Przy nagraniu dowolnej muzyki dzieci swobodnie tańczą i poruszają paskami bibułki trzymanymi najpierw w prawej, a potem w lewej ręce. Podczas przerwy w grze przykucają i układają na podłodze z bibułki dowolne kształty.

Po kole.

Dzieci układają na podłodze koła z bibułki i skaczą dookoła nich obunóż, w jedną i w drugą stronę.

Powitania bibułką.

Dzieci dotykają bibułką różnych części ciała wymienianych przez rodzica

Jak najwyżej.

Dzieci wyrzucają bibułkę do góry, obserwują jej opadanie i łapią ją tuż nad podłogą.

Sprytne palce

Dzieci chwytają palcami stopy bibułkę leżącą na podłodze i podają ją sobie do rąk.

Rysujemy ósemkę.

Dzieci przekładają bibułki z ręki do ręki na kształt ósemki pomiędzy rozstawionymi nogami.

Lustro.

Jedno z dzieci z pary jest lustrem, które odbija ruchy partnera, naśladując je.

Wiatr i wiaterek.

Dzieci dmuchają na paski bibuły z większym i z mniejszym natężeniem.

Latające owady.

Dzieci zgniatają bibułki w kulki, rzucają przed siebie i podążają ich śladem. Na koniec wrzucają kulki do kosza, którą przygotował rodzic.

Marsz z muzyką.

Dzieci rytmicznie maszerują dookoła pokoju przy nagraniu marszowej melodii. Podczas przerwy w grze przykucają i wyskakują w górę.

Ślimaki.

Dzieci zostają zamienione w ,,ślimaki”. Dzieci poruszają się w różnych kierunkach (pełzają po podłodze). Na sygnał np. uderzenie w bębenek, chowają się w swoich muszlach (zwijają się w kłębek).

II. Zabawy z chustką:

Idziemy na spacer.

Dzieci biegają, skaczą, tańczą bawiąc się chustkami w rytm muzyki granej. Na przerwę w muzyce, przykrywają się chustkami tak, aby jak najmniej było je widać – chowają się przed deszczem. Powtórna gra jest sygnałem do ponownego ruchu. 

Dzieci rozkładają na podłodze chustkę i stają na niej. Rodzic wypowiada hasła np. dotykamy nos z kolanem, czoło z kolanem, palec wskazujący z nosem, łokieć z czołem, kto potrafi, to czoło z podłogą.

Kwiatek  

 Dzieci skulone siadają na rozłożonej chustce. Wsłuchują się z muzykę a ich ciało stopniowo rozwija się i rośnie do góry; dzieci pokazują, jak rośnie kwiatek (według własnych pomysłów)

Motyle     

Dzieci swobodnie poruszają się w takt muzyki, płynnie falując chustkami, naśladując fruwające motyle. Na przerwę w muzyce, rozkładają chustki na podłodze i siadają na nich delikatnie, jak motyl na kwiatku

Tęcza      

 Dzieci w czasie muzyki chustką, jak pędzlem, malują tęczę na niebie.

Miłej zabawy

Pani Janka

Skip to content