Zapraszam do ćwiczeń gimnastycznych
Twórcą metody gimnastyki twórczej, zwanej również metodą improwizacji ruchowej czy nowoczesnym tańcem wychowawczym był Rudolf Laban. Powstała ona w opozycji i w akcie protestu wobec ruchu odwzorowywanego, wykonywanego na komendę i polega na ruchu podejmowanym zgodnie z własną inwencją, fantazją i doświadczeni.
Cele:
– ćwiczenie wyczucia i orientacji w schemacie własnego ciała
– rozwijanie gibkości ciała
– wyczucie przestrzeni i ciężaru/siły ciała
dziecko:
– potrafi manipulować przyborem gimnastycznym
– podejmuje inicjatywę podczas zabaw ruchowych
– współdziała z partnerem i w grupie
– wczuwa się w powierzoną mu rolę, jest twórcze
Przygotujcie dla dziecka (dzieci):
Paski kolorowej bibuły, chustka, bębenek, odtwarzacz CD, nagranie muzyki do marszu, nagranie dowolnej muzyki.
Marsz:
I. Zabawy z kolorową bibułką:
Zgodnie z muzyką.
Dzieci maszerują po obwodzie koła na palcach, w przysiadzie, na piętach. W czasie marszu dzieci otrzymują wcześniej przygotowane złożone paski bibuły.
Tańczące bibułki.
Przy nagraniu dowolnej muzyki dzieci swobodnie tańczą i poruszają paskami bibułki trzymanymi najpierw w prawej, a potem w lewej ręce. Podczas przerwy w grze przykucają i układają na podłodze z bibułki dowolne kształty.
Po kole.
Dzieci układają na podłodze koła z bibułki i skaczą dookoła nich obunóż, w jedną i w drugą stronę.
Powitania bibułką.
Dzieci dotykają bibułką różnych części ciała wymienianych przez rodzica
Jak najwyżej.
Dzieci wyrzucają bibułkę do góry, obserwują jej opadanie i łapią ją tuż nad podłogą.
Sprytne palce
Dzieci chwytają palcami stopy bibułkę leżącą na podłodze i podają ją sobie do rąk.
Rysujemy ósemkę.
Dzieci przekładają bibułki z ręki do ręki na kształt ósemki pomiędzy rozstawionymi nogami.
Lustro.
Jedno z dzieci z pary jest lustrem, które odbija ruchy partnera, naśladując je.
Wiatr i wiaterek.
Dzieci dmuchają na paski bibuły z większym i z mniejszym natężeniem.
Latające owady.
Dzieci zgniatają bibułki w kulki, rzucają przed siebie i podążają ich śladem. Na koniec wrzucają kulki do kosza, którą przygotował rodzic.
Marsz z muzyką.
Dzieci rytmicznie maszerują dookoła pokoju przy nagraniu marszowej melodii. Podczas przerwy w grze przykucają i wyskakują w górę.
Ślimaki.
Dzieci zostają zamienione w ,,ślimaki”. Dzieci poruszają się w różnych kierunkach (pełzają po podłodze). Na sygnał np. uderzenie w bębenek, chowają się w swoich muszlach (zwijają się w kłębek).
II. Zabawy z chustką:
Idziemy na spacer.
Dzieci biegają, skaczą, tańczą bawiąc się chustkami w rytm muzyki granej. Na przerwę w muzyce, przykrywają się chustkami tak, aby jak najmniej było je widać – chowają się przed deszczem. Powtórna gra jest sygnałem do ponownego ruchu.
Dzieci rozkładają na podłodze chustkę i stają na niej. Rodzic wypowiada hasła np. dotykamy nos z kolanem, czoło z kolanem, palec wskazujący z nosem, łokieć z czołem, kto potrafi, to czoło z podłogą.
Kwiatek
Dzieci skulone siadają na rozłożonej chustce. Wsłuchują się z muzykę a ich ciało stopniowo rozwija się i rośnie do góry; dzieci pokazują, jak rośnie kwiatek (według własnych pomysłów)
Motyle
Dzieci swobodnie poruszają się w takt muzyki, płynnie falując chustkami, naśladując fruwające motyle. Na przerwę w muzyce, rozkładają chustki na podłodze i siadają na nich delikatnie, jak motyl na kwiatku
Tęcza
Dzieci w czasie muzyki chustką, jak pędzlem, malują tęczę na niebie.
Miłej zabawy
Pani Janka