LITERA: ż, Ż

utworzone przez | kwi 14, 2020

Temat : Odkrywanie litery :  ż, Ż- małej, wielkiej, drukowanej i pisanej .

Cele ogólne:

– układanie schematu i modelu słów:  żaba, Żaneta         

– określanie miejsca samogłosek i spółgłosek w słowach o prostej budowie fonetycznej                      

 – rozpoznawanie i nazywanie nazw małych wielkich liter                                                                                                        

– rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słów o prostej budowie fonetycznej

– czytanie tekstu ze zrozumieniem prostych tekstów

1. Wprowadzenie do tematu – rozwiązanie zagadki                                                                                                                                                                           

Skaczą po łące, 
pływają w wodzie,
z bocianem żyją w
ciągłej niezgodzie ( żabki )

2. Oglądanie zdjęcia żaby.                                                                                                                    

 – omówienie jej wyglądu.
– swobodne wypowiedzi dziecka na temat obrazka.

Proponuję obejrzeć bardzo ciekawe filmiki edukacyjne dla dzieci:

-żaby (film edukacyjny dla dzieci)

– posłuchajcie odgłosów jakie wydają żaby i ważnych informacji o wyglądzie zewnętrznym i życiu żab w naturalnym środowisku wodnym

(Opowiem ci , mamo, co robią żaby- odcinek 2 ,3)

3. Zabawa rytmiczno-artykulacyjna z wykorzystaniem wiersza T. Fiutowskiej  ,,Żabie Łapki”

Dziecko podaje ręce mamie, stoją naprzeciwko siebie i powtarzają tekst, ilustrując go ruchem.

Dziecko : Dwie zielone małe żabki tak nad stawem grają w łapki: jedną łapką podnoszą prawą rękę, zgiętą w łokciu, do góry, klap, klap, klap. uderzają o prawą dłoń mamy, Drugą łapką podnoszą lewą rękę, ugiętą w łokciu, do góry, klap, klap, klap- uderzają o lewą dłoń mamy, Potem podnoszą obie ręce, ugięte w łokciach, klap, klap, klap- uderzają w obie dłonie partnera, Ty, bocianie, przykucają i grożą bocianowi, nie łap nas!  Pokazują palcem wskazującym.

4. Odkrywanie litery: ż, Ż  małej i wielkiej, drukowanej i pisanej. 

     (karta pracy cz.4 str.72- niebieska)                                                                                                                                                                                                               

Zadajemy dziecku pytanie:     

– w co grali Ada i Olek?

– co pokazał Olek Adzie?

– co zrobiła Ada?

– co zrobiła żaba?

– co uważał Olek?

– A Ty?     

  – analiza i synteza słowa: żaba    

  – powiedz słowo :  żaba – podziel słowo na sylaby( ża-ba), głoski ( ż-a-b- a)                                                            

    – ile jest sylab?                                                                                                                                                                    

   – ile jest głosek?                          

   – jaką głoskę słyszysz na początku słowa- żaba?                                                                                                                       

5. Poszukiwanie wyrazów z literą „ż” w nagłosie, śródgłosie i wygłosie spośród różnych obrazków. (żaba, żyrafa, żmija, żonkil, żółw, nosorożec, ważka, nożyczki, nóż itd.)

Jeżeli nie mamy obrazków możemy zabawić się  z dzieckiem w zgadywanki  np.

– jest zielona i boi się bociana,

– ma długą szyję, jest najwyższym zwierzęciem żyjącym na świecie itd.


6. Podawanie przykładów imion rozpoczynających się głoską Ż

(Żaneta, Żelisław, Żanna, Żaklina, Żelibor, Żegota).                                                                                                                                                                                                    

7. Budowa schematu słowa: żaba, Żaneta                                                                                                                   

 – dziecko układa tyle kartoników ile sylab słyszy w słowie: żaba                                                                          

– pytamy dziecko: ile sylab słyszysz w słowie żaba? (dziecko rozsuwa kartoniki i wymawia je głośno)

– następnie układa tyle kartoników ile jest głosek (wymawia każdą głoskę dotykając kolejny kartonik).

Taki sam schemat stosujemy przy słowie: Żaneta

8. Budowanie modelu słowa: żaba, Żaneta                                                                                                                               

– dziecko głośno wymienia głoski w słowach żaba, Żaneta. Określa czy głoska jest samogłoską, czy spółgłoską. Pod schematami słów zaznacza miejsca samogłosek – czerwonymi kartonikami, a spółgłoski – niebieskimi kartonikami. Porównuje liczbę samogłosek i spółgłosek.

– dziecko określa ich wygląd, następnie umieszcza kartoniki z literami w odpowiednich miejscach pod modelami słów: żaba, Żaneta. (przypominamy dziecku, że imiona piszemy zawsze wielką literą).

9. Zabawa ruchowa „Żabie zabawy”.

Na hasło: żabka skacze!- dziecko naśladuje żabie skoki. Na hasło: żabka pływa! – dziecko, w leżeniu przodem, naśladuje pływanie żabką. Na hasło: żabka odpoczywa – wykonuje siad klęczny, chowa głowę w ramiona, pochylając się do przodu).

10. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Żabki i bocian”.


Dywan – to staw, dziecko lub dzieci- żabki skaczą po „łące’’. Na hasło bocian, wskakują do stawu, a wybrany bocian, próbuje je złapać. Złapane żaby, zamieniają się w bociany.

11.  Układanie z rozsypanki  literowej.


Dziecko zajmują miejsce przy stole, otrzymuje rozsypankę literową, z której układa wyrazy „Żanetka” i „żaba”, a następnie prosimy dziecko o narysowanie zielonej żabki i bociana – tworzą ilustracją – rysują kredkami.


12. Karta pracy cz.4 nr.72 (niebieska)

dziecko zwraca uwagę na podział słowa ,,żaba” na sylaby, na głoski, samogłoski i spółgłoski

 13. Karta pracy cz.4 str.73

– dziecko dzieli na głoski nazwy zdjęć, rysuje pod nimi odpowiednią ilość okienek  

– czyta sylaby i wyrazy,

– rozwiązuje rebusy,

Miłej zabawy

Pani Janka

Skip to content