LOGOPEDIA
O ZAJĘCIACH
Udział w zajęciach logopedycznych zaczyna się po zdiagnozowaniu dzieci podczas badań
przesiewowych.
Badania przesiewowe wykonano za zgodą rodziców w październiku i listopadzie 2020 r. w grupach 4, 5, 6 latków
oraz w styczniu 2021 r. w grupie najmłodszej.
Dzieci objęto terapią ze względu na:
– zaburzoną pracę narządów artykulacyjnych,
– nieprawidłową wymowę głosek szeregu szumiącego, syczącego i ciszącego,
– nieprawidłową wymowę głoski r, mowę bezdźwięczną,
– opóźniony rozwój mowy,
– utrzymujące się substytucje, uproszczenia spółgłoskowe.
Prowadzenie terapii logopedycznej obejmuje wg. potrzeb:
– ćwiczenia oddechowe: wyrabianie prawidłowego oddechu przez nos, wydłużanie fazy
wydechowej,
– ćwiczenia prawidłowego połykania,
– ćwiczenia motoryczne narządów artykulacyjnych zmierzające do wywołania zaburzonych
głosek; w tym pionizowanie języka i uzyskiwanie prawidłowej pozycji spoczynkowej języka,
– ćwiczenia słuchowe: usprawnianie odbioru bodźców akustycznych, ćwiczenia słuchu
fonematycznego, rozróżnianie głosek dobrze i źle wypowiedzianych;
– głosowe: wyrabianie właściwej tonacji, kierowanie głosu na maskę, ćwiczenia modulowania siły
głosu, naśladowanie dźwięków;
– artykulacyjne: wywoływanie głosek w izolacji, utrwalanie ich poprawnej realizacji w sylabach,
logotomach, wyrazach, zdaniach, opowiadaniach;
– leksykalne: rozwijanie zasobu słownictwa poprzez opowiadanie historyjek obrazkowych,
opowiadanie ilustracji, wysłuchanego tekstu, udzielanie odpowiedzi na pytania, gry i zabawy
ortofoniczne. Podczas zajęć logopedycznych doskonali się również sprawność grafomotoryczną,
myślenie przyczynowo-skutkowe, percepcję wzrokową i słuchową.
PLAN ZAJĘĆ
MATERIAŁY DODATKOWE
Drodzy Rodzice
Pamiętajcie o systematycznych ćwiczeniach z waszymi dziećmi. Tylko w ten sposób razem uzyskamy pozytywne efekty pracy logopedycznej. Nie zapominajcie również o ćwiczeniach wzmacniających pracę narządów artykulacyjnych. Wystarczy kilka minut dziennie, aby utrwalić umiejętności zdobyte podczas zajęć logopedycznych w przedszkolu. W razie jakichkolwiek pytań zapraszam na konsultacje indywidualne.
Logopeda Magdalena Minor
SEPLENIENIE MIĘDZYZĘBOWE
Seplenienie międzyzębowe jest wadą wymowy występującą coraz częściej u dzieci przedszkolnych. O przyczynach powstawania międzyzębowości i holistycznej terapii logopedycznej pisze logopeda Paulina Mistal....
CO MÓWIĄ ZWIERZĘTA, NAŚLADUJ DŹWIĘKI – LOGOPEDYCZNE GRY INTERAKTYWNE
https://wordwall.net/pl/resource/1089368/logopedia/co-mówią-zwierzęta https://wordwall.net/pl/resource/1164945/logopedia/naśladuj-dźwięki-logopedyczny-świat-zabaw
OD JEDZENIA DO MÓWIENIA
O prawidłowym rozszerzaniu diety małego dziecka i jego wpływie na usprawnianie narządów mownych i wymowę głosek można przeczytać klikając w poniższy link....
GRY LOGOPEDYCZNE „WYŚCIGI Z GŁOSKĄ” Domologo.pl
Utrwalanie wymowy głosek podczas gry planszowej to doskonały pomysł na ćwiczenia logopedyczne i wesołą zabawę 🙂 https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/wyscigi-z-gloska-sz/ https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloski-szumiace/wyscigi-z-gloska-cz/...
ĆWICZENIA ODDECHOWE W TERAPII LOGOPEDYCZNEJ
Ćwiczenia oddechowe stanowią istotną część terapii logopedycznej, ponieważ mowa i oddech to czynności ze sobą ściśle związane. Oddychanie podczas spoczynku to oddychanie statyczne, podczas którego wdech i wydech wykonywany jest nosem. Powietrze przechodząc przez nos...
CO SŁYCHAĆ NA WSI?
Zapraszam dzieci młodsze i starsze do zabawy w zagadki dźwiękowe opracowane na podstawie materiałów z kącika logopedycznego z miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA :)...
CO DAJĄ NAM ZWIERZĘTA – PREZENTACJA BLIŻEJ PRZEDSZKOLA
Obejrzyj prezentację i odpowiedz na pytania: jakie zwierzęta tu występują, spróbuj opisać ich wygląd, powiedz, co dają ludziom, naśladuj ich głosy i ruchy, podziel ich nazwy na sylaby, jaką głoskę słyszysz na początku ich nazwy, a jaką na końcu, wymyśl wesołą...
SZ czy S?
https://wordwall.net/pl/resource/1033625/sz-czy-s-logopedyczny-świat-zabaw
ZWIERZĘTA WIEJSKIE – ZABAWY SŁOWNE logopestka.pl
Zalety zabaw słownych: zwiększanie zasobu słownictwa czynnego i biernego,rozwijanie wyobraźni,uczenie reguł gramatycznych i fleksyjnych,ćwiczenie narządów mowy,usprawnianie słuchu fonemowego.