Przykłady zajęć i zabaw inspirowanych metodą prof. Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej „MATEMATYCZNE ŁAMIGŁÓWKI ”- autor innowacji Małgorzata Frontczak – część I
Wykorzystanie elementów metody prof. Edyty Gruszczyk- Kolczyńskiej w rozwijaniu logicznego myślenia i kształtowaniu pojęć matematycznych
I. Zabawy z przestrzenią
Cele ogólne:
– zgodne uczestniczenie we wspólnych zajęciach i zabawach;
– kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci i zdolności do wysiłku intelektualnego
Cele szczegółowe:
– kształtowanie świadomości własnego ciała;
– różnicowania prawej i lewej strony ciała
Zabawa „Czy widzisz to co ja?”
Dziecko stoi, podnosi ręce, spogląda w górę i stwierdza, że widzi (sufit, lampę).
Opuszcza ręce, spoglądają w dół i stwierdza, że i tym razem widzi (podłogę). Podskakuje kilka razy. Próbuje wyczuć bijące serce, ustala, że ma serce po lewej stronie. Następnie wyciąga ręce w lewą, potem w prawą stronę, patrzy kolejno w te strony. Ustala, że w takich sytuacjach widzi to samo.
Zabawa ruchowa „Nie chcę cię znać”
(potrzebna gumka, frotka – zakładamy dziecku na lewą rękę)
Dzieci stoją w parach twarzami do siebie. Wyciągają ręce i patrzą przed siebie, każde widzi co innego. Podają sobie ręce i spoglądają na założone na ręce frotki, gumki. Ustalają, że w takiej sytuacji ręka lewa jest naprzeciw prawej, a prawa naprzeciw lewej.
Zabawa ruchowa do piosenki „Głowa, ramiona, kolana, pięty”
https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE
Zabawa ze śpiewem „Głowa, ramiona…” – dzieci pokazują poszczególne części ciała.
Ach, gimnastyka, dobra sprawa,
Dla nas wszystkich to zabawa.
Ręce w górę i w przód, i w bok,
Skłon do przodu, w górę skok.
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
Kolana, pięty, kolana, pięty,
Oczy, uszy, usta, nos
Mój rysunek.
Dziecko wybiera kolorową kartkę, zdejmując ją ze sznurka. Przed zdjęciem wskazują górę, dół, lewą i prawą stronę kartki. Siada do stolika i pod dyktando prowadzącej, rysuje na środku kartki drzewo, w lewym górnym rogu słoneczko, na dole trawkę, a po prawej stronie kwiat.
II. MATEMATYCZNE ŁAMIGŁÓWKI – wykorzystanie elementów metody prof. Edyty Gruszczyk -Kolczyńskiej w rozwijaniu logicznego myślenia i kształtowaniu pojęć matematycznych
Przebieg:
Zaproszenie dzieci do skonstruowania gry matematycznej „Pory roku – gdzie jest wiosna”,
Obejrzenie zgromadzonych materiałów w koszyku, zaznaczenie początku i końca toru, umieszczenie napisów: START– META – zaznaczenie kierunku poruszania się strzałką.
Wykorzystanie zgromadzonych materiałów do oznaczenia na torze pułapek i premii
– przewidywanie konsekwencji, oznaczeń, logiczności, ustalenie reguł gry,
umieszczenie „niespodzianek” przez RODZICA (instrukcje w formie pro zadań, reguł matematycznych)
Podział na dwa zespoły, wybór kapitana, dziecko (dzieci) które będą pionkami, wybór
„kuriera” – określenie jego zadań.
Wspólna gra z przestrzeganiem ustalonych reguł za pomocą 2 kostek, sumowanie liczby wyrzuconych oczek, z chwilą trafienia na niespodziankę rozwiązanie reguł matematycznych, zadań.
Zakończenie gry, wyciąganie wniosków – czy ustalone reguły gry były przestrzegane.
Miłej zabawy
Pani Janka