
Tematyka kompleksowa: Dbamy o przyrodę
Temat dnia: Oszczędzamy wodę
Data: 20.04.2020 r.
Witajcie kochane Biedroneczki
💧💧💧
1.Gimnastyka to podstawa!
2.Naśladuj Ziemię.



3.Wprowadzenie w tematykę zajęć.
Proszę przeczytać dzieciom krótki wierszyk.
O wodę koniecznie dbamy.
Więc na darmo jej nie wylewamy.
Pamiętajcie o wody oszczędzaniu
i o kurkach zakręcaniu!
Ważne jest również o czystość jej dbanie!
Dlatego jest tak ważne zbiorników wodnych niezaśmiecanie.
Bo ryby które dom tam mają,
szybko w brudnej wodzie poumierają.
A woda, którą potrzebujemy do życia, podlewania, picia i gotowania.
Zanieczyszczona nigdy przez nas nie będzie mogła być wykorzystana.
Bo wszyscy byśmy się pochorowali.
Dlatego jest tak ważne, by wszyscy o wodę dbali!
4.Szklanka wody 🥤
Proszę aby każdy z Was napił się wody. Dzieci głaszczą się po brzuszkach i pokazują kciuki w górę.
5.Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej „Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!”
Ilustracja z książki : https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-ks/mobile/index.html#p=66
Rodzic czytając opowiadanie, prezentuje ilustracje do niego.
Ada, podobnie jak pozostałe dzieci, codziennie po śniadaniu myła zęby. Starała się robić to
bardzo dokładnie. Tego dnia jak zwykle wyjęła z kubeczka pastę i szczoteczkę, odkręciła kran
i zaczęła szorować ząbki. Ciepła woda płynęła wartkim strumieniem do odpływu, a kubeczek
z dinozaurem stał bezczynnie obok.
– Ado, prosiłam cię już kilka razy, żebyś nalewała wody do kubeczka, a kran zakręcała podczas
mycia zębów – powiedziała pani. – Każdy z nas powinien oszczędzać wodę. Po to właśnie
mamy kubeczki.
– Znowu zapomniałam – westchnęła dziewczynka. – Ale ja przecież nie leję dużo wody. Tylko
troszeczkę. Naprawdę.
– Tak tylko ci się wydaje. Najlepiej będzie, jeśli zrobimy pewien eksperyment. Może to cię
przekona do oszczędzania wody. Maciusiu, nalej wody do kubeczka i zacznij myć zęby. W tym
czasie pani wstawiła miskę do sąsiedniej umywalki. – A teraz twoja kolej, Ado. Zacznij myć zęby
– powiedziała pani i w tym samym momencie odkręciła kran.
– Skończyłam! – zawołała po pewnym czasie Ada. Pani natychmiast zakręciła kran i zaniosła
miskę z wodą do sali. Wszystkim dzieciom rozdała jednorazowe kubeczki. – A teraz kolejno
nabierajcie wodę z miski do swoich kubeczków.
– Jeden kubeczek, drugi, trzeci… Ada patrzyła z niedowierzaniem. – Jak to możliwe? To ja
zużywam aż tyle wody? – zastanawiała się dziewczynka.
– Niestety tak. Codziennie myjesz ząbki i codziennie marnujesz tyle wody, ile zużywa cała
nasza grupa.
– To ja już na pewno się poprawię. Obiecuję.
– Bardzo się cieszę, że tak mówisz. Musicie wiedzieć, że na świecie są kraje, w których brakuje
wody. Są takie miejsca, gdzie trzeba kopać specjalne bardzo głębokie studnie, żeby się do niej
dostać. Woda, którą pijemy, to woda słodka. Wcale nie jest jej tak dużo.
– Proszę pani, ale przecież w morzu jest mnóstwo wody – zawołała Kasia.
– Owszem, Kasiu, ale ta woda nie nadaje się do picia, bo jest słona. Zarówno ludzie, zwierzęta,
jak i rośliny potrzebują słodkiej wody do życia. Dlatego jest taka cenna. Nie powinniśmy
marnować jej bez potrzeby.
– W takim razie w domu też zacznę oszczędzać wodę, i to nie tylko podczas mycia zębów –
obiecała Ada, a inne dzieci przytaknęły.
– W takim razie – powiedziała pani – proponuję, żebyśmy nauczyli się na pamięć krótkiej
rymowanki. Posłuchajcie:
Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!
Wszystkie dzieci już po chwili zapamiętały słowa rymowanki. Obiecały również, że nie będą
marnować wody.
• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
Rodzic zadaje pytania:
− W jaki sposób Ada myła zęby?
− Dlaczego należy oszczędzać wodę?
Rodzic kontynuuje rozmowę na temat wody i sposobów jej oszczędzania. Dziecko, z pomocą Rodzica,
podaje sposoby oszczędzania wody. Przykłady:
− branie prysznica zamiast kąpieli w wannie,
− dokładne zakręcanie kranu przed wyjściem z łazienki,
− gromadzenie wody deszczowej i podlewanie nią roślin w ogrodzie.
6. Oglądanie ilustracji zamieszczonej w kartach pracy.
Karta pracy: https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-kp-2/mobile/index.html#p=38
Dziecko:
-ogląda obrazki,
-opowiada, co robi Ada z mamą,
-mówi, jak należy dbać o rośliny.
7.Oglądanie bajki edukacyjnej Hibbi – „Oszczędzanie wody”
8.Karta pracy – woda

Pani Ola
