Kwiecień , tydzień 1
Temat tygodnia: Wiosenne powroty
Temat dnia: 30.03.2020 Poznanie litery ł,Ł
Dzień dobry Kubusie
Oto dzisiejsze propozycje zabaw dla Was:
- Poranna gimnastyka. Zapraszam Was do porannego rozruchu, poruszajcie się trochę.
Mam nadzieję, że się Wam udało.
- Opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby pt. „Ławka.
Następnego dnia Atlas znów wybrał się na długi spacer. Poszedł nad leśne jezioro. Tam, na zielonej fali, kołysał się biały łabędź. „Temu to dopiero dobrze – pomyślał kotek. – Fale wożą go na swoim grzbiecie, a on nawet dziobem nie kiwnie”.
– Przepraszam cię, piękne stworzenie. Powiedz mi, jak się nazywasz – poprosił grzecznie kotek. Łabędź uniósł białą szyję. – Zmykaj stąd, łobuziaku! – syknął i odpłynął od brzegu. Atlas był oburzony. – Wcale nie jesteś ładny! – zawołał. – Jesteś brzydki i niegrzeczny! A twoja pierwsza literka musi być najbrzydsza pod słońcem! – To łabędź, …będź!, …będź! – odezwał się znajomy głos echa. – To Ł… Ł… Ł! – Ł? Nie znam takiej litery! – zawołał kotek. – Ale nic mi po niej – dodał. – Musi być głupia i niegrzeczna jak ten cały łabędź – rozżalił się. – Nie przesadzaj, lepiej popatrz na swoje łapki – odparło echo.
– Dlaczego na łapki? Atlas przestraszył się, że znowu zapomniał je umyć. – Łapki, …apki, …apki! – powtórzyło echo.
– Czy są głupie albo niegrzeczne? – Ach! – kotek nagle zrozumiał. – Łapki są na Ł! To musi być wspaniała literka. Łabędź nie jest miły, ale łapki – chodzą, biegają, skaczą i robią tyle pożytecznych rzeczy. Są pracowite i zręczne. A to dopiero odkrycie! Dziękuję ci, echo! – Nie ma za co… co! co! Uradowany Atlas pobiegł do domu. Zmęczony, usiadł na ławce przy ogrodzeniu. – Poznałem dzisiaj dziwną literkę – rozmyślał głośno. – Jest miła i niemiła jednocześnie. Szkoda, że tylko dwie rzeczy zaczynają się na Ł. – Co ty powiesz? – zatrzeszczała ławka. – A ja to co? – Przepraszam – miauknął kotek.
– Zapomniałem, że ty też jesteś na Ł. Znasz jeszcze inne wyrazy zaczynające się na tę literkę? – Oczywiście! – zatrzeszczała ławka i zaczęła tłumaczyć: – Gdyby nie Ł, siedziałbyś na – awce, biegał po -ące, pływał -ódką, jadł -akocie albo popłakiwał kocimi -zami… – Ojejej! Jak dużo wyrazów! – Atlas złapał się za łepek. – Bardzo dużo jak na ostatnią literkę alfabetu – dodał. – Ostatnią? W żadnym wypadku! – stwierdziła ławka. – To w takim razie jaka litera jest ostatnia? – Dowiesz się we właściwym czasie.
Zadaj dziecku pytania dotyczące przeczytanego tekstu:
– Jakie nazwy na ł poznał Atlas?
– Czy spodobała się mu ta literka?
– Czy to była ostatnia literka alfabetu?
4. Poproś dziecko aby podało imiona, owoce, warzywa, zwierzęta, rzeczy zaczynające się głoskę ł. Czy znasz słowa w których głoska ł występuje w środku i na końcu? Podaj je.
5. Zaprezentuj dziecku stronę z książką
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=49 . Poproś dziecko aby spojrzało na drukowaną małą i wielką literę i pisaną ł. Czy jest taka sama jak mała i wielka pisana litera c? czym się różnią?
6. Zapytaj dziecku co pokazuje strzałka? ( łodyga), poproś dziecka aby wyklaskało wyraz
ło-dy-ga, zapytaj ile znajduje się w nim sylab? Następnie poproś aby je przegłoskowało ł-o-d-y-g-a, zapytaj ile jest w nim głosek?
7. Przygotujcie sobie kartkę do pisania i ołówek. Narysuj dziecku na kartce cztery prostokąciki
( tak jak w książce). Poproś dziecko aby nazwało obrazki ( łopata, sałata, bułki, małpa), następnie dziecko w każdym z prostokącików ma narysować tyle kresek, z ilu głosek składa się jego nazwa.
8. Poproś dziecko aby przeczytało wyrazy i sylaby ze str. 47
9. Prezentacja pisowni małej i wielkiej litery ł (str. 49). Poproś dziecko aby przyjrzało się tym literom, następnie niech spróbuje je napisać w powietrzu, na stole i kaszy manny.
Ćwiczcie i powtarzajcie naukę literek 🙂
Do zobaczenia
Pani Marta 🙂