Poniedziałek 30.03.2020r.

mar 30, 2020

Kwiecień , tydzień 1

Temat tygodnia: Wiosenne powroty

Temat dnia: 30.03.2020 Poznanie litery  ł,Ł

Dzień dobry Kubusie

Oto dzisiejsze propozycje zabaw dla Was:

  1. Poranna gimnastyka. Zapraszam Was do porannego rozruchu, poruszajcie się trochę.

Mam nadzieję, że się Wam udało.

  • Opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby pt. „Ławka.

 Następnego dnia Atlas znów wybrał się na długi spacer. Poszedł nad leśne jezioro. Tam, na zielonej fali, kołysał się biały łabędź. „Temu to dopiero dobrze – pomyślał kotek. – Fale wożą go na swoim grzbiecie, a on nawet dziobem nie kiwnie”.

– Przepraszam cię, piękne stworzenie. Powiedz mi, jak się nazywasz – poprosił grzecznie kotek. Łabędź uniósł białą szyję. – Zmykaj stąd, łobuziaku! – syknął i odpłynął od brzegu. Atlas był oburzony. – Wcale nie jesteś ładny! – zawołał. – Jesteś brzydki i niegrzeczny! A twoja pierwsza literka musi być najbrzydsza pod słońcem! – To łabędź, …będź!, …będź! – odezwał się znajomy głos echa. – To Ł… Ł… Ł! – Ł? Nie znam takiej litery! – zawołał kotek. – Ale nic mi po niej – dodał. – Musi być głupia i niegrzeczna jak ten cały łabędź – rozżalił się. – Nie przesadzaj, lepiej popatrz na swoje łapki – odparło echo.

– Dlaczego na łapki? Atlas przestraszył się, że znowu zapomniał je umyć. – Łapki, …apki, …apki! – powtórzyło echo.

– Czy są głupie albo niegrzeczne? – Ach! – kotek nagle zrozumiał. – Łapki są na Ł! To musi być wspaniała literka. Łabędź nie jest miły, ale łapki – chodzą, biegają, skaczą i robią tyle pożytecznych rzeczy. Są pracowite i zręczne. A to dopiero odkrycie! Dziękuję ci, echo! – Nie ma za co… co! co! Uradowany Atlas pobiegł do domu. Zmęczony, usiadł na ławce przy ogrodzeniu. – Poznałem dzisiaj dziwną literkę – rozmyślał głośno. – Jest miła i niemiła jednocześnie. Szkoda, że tylko dwie rzeczy zaczynają się na Ł. – Co ty powiesz? – zatrzeszczała ławka. – A ja to co? – Przepraszam – miauknął kotek.

– Zapomniałem, że ty też jesteś na Ł. Znasz jeszcze inne wyrazy zaczynające się na tę literkę? – Oczywiście! – zatrzeszczała ławka i zaczęła tłumaczyć: – Gdyby nie Ł, siedziałbyś na – awce, biegał po -ące, pływał -ódką, jadł -akocie albo popłakiwał kocimi -zami… – Ojejej! Jak dużo wyrazów! – Atlas złapał się za łepek. – Bardzo dużo jak na ostatnią literkę alfabetu – dodał. – Ostatnią? W żadnym wypadku! – stwierdziła ławka. – To w takim razie jaka litera jest ostatnia? – Dowiesz się we właściwym czasie.

Zadaj dziecku pytania dotyczące przeczytanego tekstu:

– Jakie nazwy na ł poznał Atlas?

– Czy spodobała się mu ta literka?

–  Czy to była ostatnia literka alfabetu?

     4. Poproś dziecko aby podało  imiona, owoce, warzywa, zwierzęta, rzeczy zaczynające się głoskę ł. Czy znasz słowa w których głoska  ł występuje w środku i na końcu? Podaj je.

     5. Zaprezentuj dziecku stronę z książką

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=49  . Poproś dziecko aby spojrzało na  drukowaną  małą i wielką literę  i pisaną ł. Czy jest taka sama jak  mała i wielka pisana  litera c? czym się różnią?

       6. Zapytaj dziecku co pokazuje strzałka? ( łodyga), poproś dziecka aby wyklaskało wyraz

 ło-dy-ga, zapytaj ile znajduje się w nim sylab? Następnie poproś aby je przegłoskowało ł-o-d-y-g-a, zapytaj ile jest w nim głosek?

7. Przygotujcie sobie kartkę do pisania i ołówek. Narysuj dziecku na kartce cztery prostokąciki

 ( tak jak w książce). Poproś dziecko aby nazwało obrazki ( łopata, sałata, bułki, małpa), następnie dziecko w każdym  z prostokącików ma  narysować  tyle kresek,  z ilu głosek składa się jego nazwa.

8. Poproś dziecko aby przeczytało wyrazy i sylaby ze str. 47

9. Prezentacja pisowni małej i wielkiej litery ł (str. 49). Poproś dziecko aby przyjrzało się tym literom, następnie niech spróbuje je napisać w powietrzu, na stole i kaszy manny.

Ćwiczcie i powtarzajcie naukę literek 🙂

Do zobaczenia

Pani Marta 🙂

Skip to content