TEMAT TYGODNIA: Wiosenne powroty.
TEMAT DNIA: Powroty ptaków.
DATA: 30.03.2020
PROPOZYCJE ZABAW Z DZIEĆMI:
1. Poranna gimnastyka malucha. Zapraszam do wzięcia udziału w gimnastyce, postępujemy zgodnie ze słowami w tle. Link znajduje się poniżej.
2. Uważne Uszko. Doskonalenie umiejętności aktywnego i uważnego słuchania poprzez słuchanie opowiadania. Rodzic zaprasza dziecko do wysłuchania opowiadania.
Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. Pogoda była piękna, a w powietrzu czuło się zapach nadchodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów. – Widzisz, co jest na dachu stodoły u sąsiada? – zapytał dziadek. – Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? – zapytał chłopiec. – To jest gniazdo bociana. – Dziadku, tam nikogo nie ma. – Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia. – Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł – powiedział chłopiec. – Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom. – Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce? – Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka. A może nawet już się wykluły. – I one też kiedyś odlecą? – Tak, kiedy trochę podrosną i nabiorą sił. – Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem – stwierdził Olek. – Ja też nie – odparł ze śmiechem dziadek. – Brakuje nam skrzydeł. – I dziobów – dodał chłopiec. Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy, i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany. – Jerzyki? – zdziwił się chłopiec. – Przecież jeże nie latają! – Jerzyki to gatunek ptaków. Tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje. Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe. – Miałeś rację, dziadku! – zachwycił się Olek. – Już są! Skąd wiedziałeś? 134 – Wczoraj słyszałem ich klekotanie: kle, kle, kle. – Kle, kle, kle! – powtórzył Olek. Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historię o bocianach, od razu znalazła kolorową książkę i przeczytała Olkowi wierszyk:
Kle, kle Klekotaniem zbudził bociek
całe gniazdo swoich pociech.
Kle, kle dzwoni w ptasich główkach
niczym głośna ciężarówka!
– Znowu tatko tak klekoce,
że zarywa boćkom noce?
Czemu tatuś nasz kochany
taki dziś rozklekotany?
Bocian skrzydłem dziób zasłania,
sen miał nie do wytrzymania!
– Ach, obudźcie mnie już, błagam,
bo was chciała połknąć żaba!
Następnie możemy porozmawiać na temat wysłuchanego tekstu zadając pomocnicze pytania:
- Dokąd pojechał Olek?
- Gdzie miał swoje gniazdo Bocian?
- W jaki sposób przychodzą na świat bociany?
- Po czym dziadek poznał, że przyleciały Bociany?
- Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wiosną wracają do Polski?
3. Poznanie wyglądu ptaków wracających wiosną do Polski (ilustracje znajdują się poniżej).
Prezentując dzieciom ptaki, bardzo proszę abyście Państwo przy oglądaniu zwrócili uwagę na:
- głowę;
- dziób;
- skrzydła;
- nogi.





4. Gdzie siedzi ptak? – zabawa dydaktyczna. Doskonalenie umiejętności orientowania się w przestrzeni.
Do zabawy będziemy potrzebować:
- zabawkę/ pluszaka – ptaszka lub innego dostępnego pluszaka;
- krzesło.
Kładziemy ptaszka na krześle i pytamy: Gdzie jest ptaszek?
Następnie prosimy dziecko, aby to ono gdzieś posadziło ptaszka. Rodzic odpowiada na pytanie: Gdzie usiadł ptaszek. Zabawa powtarza się, aż ptaszek usiądzie lub jest (na krześle, obok krzesła, pod krzesłem, nad krzesłem). Ważne, aby to dziecko udzieliło tych odpowiedzi.
4. Skąd dobiega dźwięk? – zabawa słuchowa.
Zabawa polega na wydawaniu dźwięków/wypowiadaniu słów z różnego miejsca w jednym pomieszczeniu. W naszym przypadku możemy posłużyć się nazwami poznanych dziś ptaków (bocian, jaskółka, szpak, żuraw, skowronek). Dziecko/rodzic ma zamknięte oczy, partner zabawy udaje się po cichutku w wybrane miejsce i wypowiada nazwę ptaka. Zadaniem dziecka jest wskazanie miejsca, z którego dobiega głos. Po wskazaniu miejsca wymieniamy się rolami.
5. Ptaszek – praca plastyczna.
Potrzebować będziemy:
- kartkę papieru;
- pędzel;
- farbki.
Sposób wykonania:
Na kartce papieru malujemy gałązki.
Dokładnie obmywamy pędzelek.
Malujemy swoją rączkę farbą lub kilkoma kolorami farby.
Odbijamy rączkę na gałązce.
Domalowujemy dzióbek oraz oczka.
Tradycyjnie zachęcam do fotorelacji z Waszych zabaw!
Dobrego dnia!
Wasza Pani Ola.