„Przysmaki wielkanocne” – 06.04.2020 r.

utworzone przez | Kwi 6, 2020

Tematyka tygodnia: Wielkanoc

Temat dnia: Przysmaki wielkanocne

Data: 06.04.2020 r.

🐣

1.Zabawa na powitanie z pokazywaniem.

Teraz wszyscy się witamy – Dziecko macha ręką
I gorąco pozdrawiamy. – przesyła buziaki do Rodzica
Już zajęcia zacząć czas, – wykonuje duże koło rękami
Więc podskoczmy razem raz – podskakuje raz w górę

2.Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku – Kurczęta

Dziecko jest kurczątkiem. Skacze w ustalonym miejscu obunóż, cichutko wypowiadając sylabę: pi, pi, pi.
Rodzic w danym momencie mówi hasło: „Lis się skrada”, kurczątko jak najszybciej ustawia się pod ścianą.
Na kolejne hasło: „Lis wrócił do lasu”, kurczątko kontynuuje zabawę.

3.”Zajączki” – zabawa paluszkowa

Pięć zajączków małych kica na polanie. Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie. Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie. Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie. Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie. Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych już do mamy kica. Kocha je ogromnie –
mama zajęczyca zaplata palce obu dłoni i lekko kołysze splecionymi dłońmi.

4.Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Wielkanocne pyszności.

Książka (s. 60–61) : https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-ks/mobile/index.html#p=62

Rodzic prezentuje dziecku ilustrację z książki i zaprasza do wysłuchania opowiadania.
W przedszkolu na każdym kroku widać było zbliżającą się Wielkanoc.
W wazonach stały bazie, a obok – koszyczki z jajkami. Wszystkie zawieszone dekoracje też przypominały o świętach. Słońce każdego kolejnego dnia coraz mocniej świeciło. Ada, podobnie jak inne dzieci z jej grupy, nie mogła doczekać się świąt. Pani opowiadała o tradycjach wielkanocnych.
– A może zrobimy sobie mazurka? I jeszcze babkę i szynkę. Nie może też zabraknąć chleba i jajek!
– Ale jak my to wszystko sami zrobimy? – dopytywał Kamil. – To naprawdę dużo pracy. Widziałem, jak babcia piekła ciasto. Pani tajemniczo uśmiechnęła się do dzieci. – Tak naprawdę zrobimy dziś te wszystkie smakołyki, ale one nie będą nadawały się do jedzenia. Wykonamy je z masy solnej, potem wypieczemy i pomalujemy. A na koniec urządzimy kącik wielkanocny.
– Ale fajny pomysł – zawołał Kamil. Ada zrobiła wielką babę wielkanocną, a Kamil – szyneczkę. Inne dzieci też starały się jak mogły. Po pomalowaniu i ułożeniu na stoliczku wszystkie „smakołyki” wyglądały jak prawdziwe, zwłaszcza baba z lukrem. Po podwieczorku do sali średniaków przyszły w odwiedziny starszaki.
– Ale macie tu pyszniutkie pyszności! – oblizując się, zawołał Maciek i wyciągnął rękę po babę. W ostatniej chwili przed zjedzeniem powstrzymał go Olek.
– Dlaczego nie mogę się poczęstować? Trzeba jeść szybko, póki świeże. Potem już nie będą takie dobre.
– Maciek, przyjrzyj się uważniej tym smakołykom. Przecież one są z masy solnej. Jeszcze mógłbyś sobie przez nie połamać zęby. Najlepiej poczekaj na prawdziwy wielkanocny stół i prawdziwe pyszności. Maciek przytaknął głową, ale i tak ukradkiem – kiedy nikt nie patrzył – powąchał babkę. Skrzywił się, zawiedziony, i rad nierad postanowił jednak poczekać na święta.

Następnie rodzic zadaje kilka pytań dziecku:
− Z czego dzieci wykonały pyszności do koszyka wielkanocnego?
− Dlaczego Olek powstrzymał Maćka przed skosztowaniem babki z kącika wielkanocnego?
− O jakich tradycjach wielkanocnych była mowa w opowiadaniu?
− Jakie smakołyki z wielkanocnego stołu lubicie najbardziej?

5.Pokazujemy dziecku ilustracje przedstawiającą „wielkanocne smakołyki” zawartą w kartach pracy, cz. 2, nr 29.
Link: https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-kp-2/mobile/index.html#p=31

Dziecko:
− ogląda obrazek,
− wymienia nazwy smakołyków, które zna

6.Ozdoby wielkanocne – zajęcia plastyczne

Składniki:
1 szklanka maki pszennej
1 szklanka soli
0,5 mąki ziemniaczanej
¾ szklanki wody

Link – wykonanie masy solnej :
https://www.youtube.com/watch?v=ljIP06Xfbpg

Dzieci lepią samodzielnie z masy solnej wielkanocne ozdoby. Podają ich nazwy. Umieszczają swoje prace na tacy,
aby wyschły. Po wyschnięciu pomalują je na odpowiednie kolory. Proszę o zwrócenie uwagi na porządkowanie miejsca pracy. Dziecko układa na tacy niewykorzystaną masę solną. Wyciera stół mokrą ściereczką. Zbiera resztki masy solnej
z podłogi i wyrzuca ją do kosza.

*Ile schnie masa solna? Masę solną pozostawiamy do wyschnięcia na minimum 2 dni. Jeżeli chcemy przyśpieszyć tworzenie ozdób, możemy upiec powstałe ciasto. Piecyk nastawiamy na ok 50-75 stopni, wstawiamy nasze dzieła na 45-60 min. Po upieczeniu do dekorowania możemy użyć farb wodnych, brokatu, koralików – wszystko według uznania.

7.Słuchanie piosenki o tematyce wielkanocnej- Znaki Wielkanocy

Tekst: „Znaki Wielkanocy”
Te mazurki ozdobione migdałami
Te koszyki wypełnione pisankami
Te baranki ulepione z marcepanu
Bazie kotki od staruszki ze straganu

To są znaki tradycyjnej Wielkanocy
Kiedy życie się odradza do swej mocy
To znaki rozbudzonej świeżo wiosny
Świat się staje znów zielony i radosny
Świat radosny! Radosny! Świat radosny!

Te palemki od bibuły kolorowe
Baby z lukrem wyrośnięte, bo drożdżowe
No a potem jeszcze lany poniedziałek
Śmigus dyngus pełen mokrych niespodzianek

biedronka

Pani Ola

Skip to content