Sygmatyzm – przygotowanie do wywołania głosek szeregu szumiącego

utworzone przez | 11 maja, 2020

Głoski szeregu szumiącego- sz, ż, cz i dż – powinny pojawić się w mowie dziecka między 4 a 5 rokiem życia.

Podczas wymowy głosek szeregu szumiącego czubek języka tworzy szczelinę – głoski sz i ż, lub zwarcie i szczelinę – głoski cz, dż, unosząc się do wałka dziąsłowego, jednocześnie przytrzymując boki przy podniebieniu. Wargi są nieco zaokrąglone, a zęby delikatnie zbliżone do siebie.

W początkowym etapie terapii sygmatyzmu stosuje się ćwiczenia oddechowe, słuchu fonematycznego i ćwiczenia usprawniające pracę narządów artykulacyjnych.

Głównym celem jest wzmocnienie mięśni warg i języka – doprowadzenie do pionizacji języka i osiągnięcia pozycji wertykalno-horyzontalnej, tzw. kobry ( szerokie ułożenie języka, którego czubek znajduje się na górnym wałku dziąsłowym, tuż za zębami, boki języka przyklejają się do wewnętrznej .strony górnego łuku zębowego).

Ćwiczenia języka:

Łakomczuch”: oblizywanie czubkiem języka wałka dziąsłowego przy szeroko otwartych ustach,
„Konik”: kląskanie,
„Malarz: wodzenie czubkiem języka po podniebieniu na boki, wodzenie czubkiem języka po podniebieniu w tył i w przód, wodzenie czubkiem języka po podniebieniu w kółeczko,
„Dzięcioł”: stukanie czubkiem języka w podniebienie,
„Głodny miś”: zlizywanie z podniebienia przyklejonego tam uprzednio kawałka czekolady, opłatka lub kropek miodu,
„Kto dłużej?”: przytrzymywanie na wałku dziąsłowym za pomocą czubka języka rodzynki lub małego cukierka przy jednoczesnym opuszczaniu żuchwy,
„Glonojad”: przyklejanie całej powierzchni języka do podniebienia przy szeroko otwartej buzi (wytrzymywanie około 10-15 sekund),
„Skrzynka pocztowa”: przyklejanie całej powierzchni języka do podniebienia przy szeroko otwartej buzi, a następnie nie odrywając języka od podniebienia, otwieranie i zamykanie buzi,
Młotek”: szybkie stukanie czubkiem języka o wałek dziąsłowy za górnymi zębami z wymową głoski l (llll), przy otwartych ustach, następnie tttt, dddd, nnnn (wymowa dziąsłowa).

Ćwiczenia oddechowe:

Wieje wietrzyk”: ćwiczenia oddechowe: dmuchanie w piórka, kawałki papieru, paski gazety. Ważne podczas wykonywania ćwiczeń oddechowych: wciągamy powietrze nosem, wydmuchujemy ustami.

Ćwiczenia warg:
Całuski”: posyłanie całusów :),
„Cmokająca rybka”: układanie ust w dziobek ze wciągniętymi policzkami,
Straż pożarna”: naprzemienne przesadne wypowiadanie samogłosek I oraz U.

Ćwiczenia artykulacyjne wykonuje się przed lustrem 2-3 razy dziennie po kilka minut.

Skip to content