ZABAWY LOGICZNO-MATEMATYCZNE

utworzone przez | Kwi 28, 2020

TEMAT: RAZ, DWA, TRZY…  zabawy logiczno- matematyczne dla dzieci 6-letnich                                                             

Cele:                                   

– kształcenie umiejętności dodawania i odejmowania.                                                                              

– utrwalanie znajomości figur geometrycznych                                                                                                                                                                     

– rozwijanie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie dostępnym dziecku.                                                                                                       

– kojarzenie liczby elementów z jej zapisem graficznym – cyfrą.                                                                            

– kształcenie umiejętności liczenia obiektów niewidocznych i określanie ich lic                                                             

– przypomnienie i utrwalenie poznanych liter.

Zadanie 1

Przeczytaj dziecku rymowankę, dziecko pokazuje i utrwala nazwy palców.

Kciuki gotowe? Tak! – pięść zaciśnięta, wystawiony kciuk 
Wskazujące gotowe? Tak! – wystawiony drugi palec
Środkowe gotowe? Tak! – wystawiony trzeci palec
Serdeczne gotowe? Tak! – wystawiony czwarty palec 
Małe gotowe? Tak! – wystawiony piąty palec 
Wszystkie palce gotowe? Tak!
Schowajcie się za głowę! – schowanie dłoni za głowę 

Następnie dzieci przeliczają swoje palce poprzez dotyk o policzek z jednoczesnym nazywaniem ich. Określenie, ile palców razem jest w obu dłoniach.

Zadanie 2                                                                                                                               
Ćwiczenia liczbowe – odtwarzanie zasłyszanych dźwięków

Wrzucaj do kubka określoną liczbę guzików, w takim tempie, aby dziecko mogło je policzyć. Zadaniem dziecka jest ułożyć przed sobą tyle samo guzików, podpisując je odpowiednią cyfrą. W celu sprawdzenia- dziecko wysypuje z kubka guziki i liczy.  

Uderz w metalowy przedmiot (taki który wydaje dźwięki) – dziecko odtwarza dźwięki za pomocą liczmanów, odpowiednio je podpisując. Przy kolejnym powtórzeniu zabawy uderz w inny przedmiot lub instrument perkusyjny – dziecko podskakuje tyle razy, ile słyszy dźwięków.  

Zadanie 3 ,,Matematyczne zagadki’

Przygotuj cyfry na małych kartonikach od 1 – 9. Zakryj cyfry, dziecko odkrywa kolejny kartonik z numerem zagadki i rozwiązuje ją

1) Jak nazywa się duży palec u dłoni?
2) Wymień dwa pojazdy posiadające tylko dwa koła?
3) Którą dłoń podajemy na powitanie?
4) Ile palców u obu dłoni ma człowiek?
5) Ile dzieci dostanie jabłko, jeżeli w koszyku jest ich 6?
6) Jak nazywa się figura geometryczna, która ma wszystkie boki równe?
7) Która z tych liczb jest większa 5 czy 3?
8) Ile to jest razem 3 i 3?
9) Ile boków ma trójkąt?

Zadanie 4 

Utrwalamy figury geometryczne 

Wytnij z kolorowego bloku technicznego małe, średnie i duże figury geometryczne

Spośród rozsypanych figur geometrycznych dziecko segreguje: koła, kwadraty, trójkąty, prostokąty.

Następnie zapytaj dziecko:

– jak nazywają się te figury geometryczne?                                                                                     

– jak wygląda koło, trójkąt, prostokąt, kwadrat? (dziecko opisuje wygląd tych figur)                                                                                                                                                                         

– jakiej wielkości są te figury? (są duże, średnie i małe)                                                                       

– jakiego koloru są te figury?                                                                                                                   

– jak można posegregować te figury? (małe, średnie, duże, poukładać według koloru)                              

– policz ile  figur jest razem?                                                                                                                     

– ile jest kół małych? , ile średnich? ile dużych? (dzieci liczą pozostałe figury, podają wynik)             

– ile razem jest trójkątów i kwadratów? itd.

Wierszyki o figurach geometrycznych

Zademonstruj figurę.

Kwadrat

– To jest dziwna figura,
bo nie wiadomo,
gdzie dół, a gdzie góra.
Do góry głową czy na dół głową.
Zawsze wygląda jednakowo.
Ma równe kąty, ma równe boki,
Tak samo długi jest – jak szeroki.

Koło                                                                      
Ma je samochód                                   
i nawet rower Zosi.                                
Jest całe okrągłe,                                  
Kątów wręcz nie znosi.                          

Prostokąt                                                          
Ma cztery rogi,                                              
dwa boki długie I krótkie dwa.                  
Nie jest kwadratem,                                   
choć kwadratowych kuzynów ma.    

Trójkąt

Ta figura jest,                                                                                                                                                                      

jak czapka krasnoludka                                                                                                                                      

Gdy podarujesz jej pół kółka                                                                                                                                         

będzie z niej piękna  łódka

Zadanie 5

Daj dziecku kartkę papieru, klej. Poproś, aby z figur geometrycznych ułożyło ,,jakiś’’ wymyślony przez siebie obrazek, a następnie nakleiło na kartkę papieru. Po wykonaniu pracy zapytaj co przedstawia obrazek?

Dalej poproś dziecko, aby wyszukało w pokoju przedmiotów, rzeczy, które są w kształcie koła, trójkąta, prostokąta, kwadratu.

Zadanie 6 „Dodajemy i odejmujemy”

Dziecko otrzymują 10 klamerek, manipuluje nimi – dodaje i odejmuje, ustalając wynik działania.

Zadanie 7

Propozycja kreatywnych zabaw dla dzieci

Arytmetyka i zabawy dla dzieci, nauka liczenia – kreatywne dzieci

Skip to content