TEMAT: RAZ, DWA, TRZY… zabawy logiczno- matematyczne dla dzieci 6-letnich
Cele:
– kształcenie umiejętności dodawania i odejmowania.
– utrwalanie znajomości figur geometrycznych
– rozwijanie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie dostępnym dziecku.
– kojarzenie liczby elementów z jej zapisem graficznym – cyfrą.
– kształcenie umiejętności liczenia obiektów niewidocznych i określanie ich lic
– przypomnienie i utrwalenie poznanych liter.
Zadanie 1
Przeczytaj dziecku rymowankę, dziecko pokazuje i utrwala nazwy palców.
Kciuki gotowe? Tak! – pięść zaciśnięta, wystawiony kciuk
Wskazujące gotowe? Tak! – wystawiony drugi palec
Środkowe gotowe? Tak! – wystawiony trzeci palec
Serdeczne gotowe? Tak! – wystawiony czwarty palec
Małe gotowe? Tak! – wystawiony piąty palec
Wszystkie palce gotowe? Tak!
Schowajcie się za głowę! – schowanie dłoni za głowę
Następnie dzieci przeliczają swoje palce poprzez dotyk o policzek z jednoczesnym nazywaniem ich. Określenie, ile palców razem jest w obu dłoniach.
Zadanie 2 Ćwiczenia liczbowe – odtwarzanie zasłyszanych dźwięków. Wrzucaj do kubka określoną liczbę guzików, w takim tempie, aby dziecko mogło je policzyć. Zadaniem dziecka jest ułożyć przed sobą tyle samo guzików, podpisując je odpowiednią cyfrą. W celu sprawdzenia- dziecko wysypuje z kubka guziki i liczy. Uderz w metalowy przedmiot (taki który wydaje dźwięki) – dziecko odtwarza dźwięki za pomocą liczmanów, odpowiednio je podpisując. Przy kolejnym powtórzeniu zabawy uderz w inny przedmiot lub instrument perkusyjny – dziecko podskakuje tyle razy, ile słyszy dźwięków. Zadanie 3 ,,Matematyczne zagadki’ Przygotuj cyfry na małych kartonikach od 1 – 9. Zakryj cyfry, dziecko odkrywa kolejny kartonik z numerem zagadki i rozwiązuje ją 1) Jak nazywa się duży palec u dłoni? 2) Wymień dwa pojazdy posiadające tylko dwa koła? 3) Którą dłoń podajemy na powitanie? 4) Ile palców u obu dłoni ma człowiek? 5) Ile dzieci dostanie jabłko, jeżeli w koszyku jest ich 6? 6) Jak nazywa się figura geometryczna, która ma wszystkie boki równe? 7) Która z tych liczb jest większa 5 czy 3? 8) Ile to jest razem 3 i 3? 9) Ile boków ma trójkąt? |
Zadanie 4
Utrwalamy figury geometryczne
Wytnij z kolorowego bloku technicznego małe, średnie i duże figury geometryczne
Spośród rozsypanych figur geometrycznych dziecko segreguje: koła, kwadraty, trójkąty, prostokąty.
Następnie zapytaj dziecko:
– jak nazywają się te figury geometryczne?
– jak wygląda koło, trójkąt, prostokąt, kwadrat? (dziecko opisuje wygląd tych figur)
– jakiej wielkości są te figury? (są duże, średnie i małe)
– jakiego koloru są te figury?
– jak można posegregować te figury? (małe, średnie, duże, poukładać według koloru)
– policz ile figur jest razem?
– ile jest kół małych? , ile średnich? ile dużych? (dzieci liczą pozostałe figury, podają wynik)
– ile razem jest trójkątów i kwadratów? itd.
Wierszyki o figurach geometrycznych
Zademonstruj figurę.
Kwadrat
– To jest dziwna figura,
bo nie wiadomo,
gdzie dół, a gdzie góra.
Do góry głową czy na dół głową.
Zawsze wygląda jednakowo.
Ma równe kąty, ma równe boki,
Tak samo długi jest – jak szeroki.
Koło
Ma je samochód
i nawet rower Zosi.
Jest całe okrągłe,
Kątów wręcz nie znosi.
Prostokąt
Ma cztery rogi,
dwa boki długie I krótkie dwa.
Nie jest kwadratem,
choć kwadratowych kuzynów ma.
Trójkąt
Ta figura jest,
jak czapka krasnoludka
Gdy podarujesz jej pół kółka
będzie z niej piękna łódka
Zadanie 5
Daj dziecku kartkę papieru, klej. Poproś, aby z figur geometrycznych ułożyło ,,jakiś’’ wymyślony przez siebie obrazek, a następnie nakleiło na kartkę papieru. Po wykonaniu pracy zapytaj co przedstawia obrazek?
Dalej poproś dziecko, aby wyszukało w pokoju przedmiotów, rzeczy, które są w kształcie koła, trójkąta, prostokąta, kwadratu.
Zadanie 6 „Dodajemy i odejmujemy”
Dziecko otrzymują 10 klamerek, manipuluje nimi – dodaje i odejmuje, ustalając wynik działania.
Zadanie 7
Propozycja kreatywnych zabaw dla dzieci
Arytmetyka i zabawy dla dzieci, nauka liczenia – kreatywne dzieci