Cele ogólne:
– mierzenie odległości za pomocą wspólnej miary,
– utrwalanie stron: prawej, lewej,
– rozwijanie umiejętności zgodnego współdziałania w zespole,
– rozwijanie sprawności manualnej, wyobraźni i pomysłowości
Dziecko:
– mierzy odległość i wysokość, podaje wynik pomiaru, – koloruje po prawej stronie te same pola, które są pokolorowane po lewej stronie, – zgodnie współpracuje w zespole przy wykonywaniu różnych zadań, – wykonuje pracę na zadany temat, opisuje wizję wspólnych zabaw w kręgu przyjaciół i przedstawia ją członkom zespołów. |
Zadanie 1
Przybliżanie dzieciom potrzeby mierzenia.
Porozmawiaj z dzieckiem o wielkości różnych pomieszczeń w domu. Spróbujcie
zmierzyć pokój. Zapytaj dziecko czym możemy zmierzyć pokój? Dziecko zaproponuje
różne rozwiązania. Podpowiedz dziecku, że pokój można mierzyć krokami. Pokaż,
jak się to robi: mierz krokami długość pokoju, a dziecko liczy i ustala, że np.
jedenaście kroków – to długość pokoju.
Teraz proś, aby zmierzyło pokój tak, jak to zrobiła mama. Dziecko mierzy i
okazuje się, że są różne pomiary:
– dorosłych kroków jest np. dziesięć,
– dziecięcych jest np. piętnaście.
Wszyscy zgodnie oświadczają, że tak być nie może. Pomiar długości musi być
dokładny.
Dziecko zauważa także, że przyczyną rozbieżności w pomiarach są różne długości kroków.
2. Mierzenie długości dywanu – stopa za stopą.
Zaproponuj dziecku mierzenie stopa za stopą. Pokaż, jak się mierzy stopa za stopą. Potem dziecko robi to samo. Dziecko liczy-podaje wynik, a potem następuje zamiana ról.
3. Mierzenie dłonią i kredkami.
Mierzymy długość: parapetów, stołu, krzeseł itd.. Mierzenie stopa za stopą nie
wchodzi w rachubę, bo trudno wejść na przykład na parapet. Rodzic wyjaśnia, że są jeszcze inne sposoby mierzenia. Można mierzyć dłonią i kredkami – pokaż dziecku, jak to się robi. Dziecko naśladuje i uczy się takich sposobów mierzenia długości.
– wyniki pomiaru są naklejane na arkuszu papieru i przedstawiają się np. tak:
– stół: 8 dłoni, 9 kredek,
– parapet: 10 dłoni, 9 kredek,
Zadanie 2
Zapoznaj dziecko z narzędziami służącymi do pomiaru długości
Poznawanie narzędzi pomiaru długości:
Powiedz dziecku, że do dokładnego pomiaru długości służą następujące narzędzia:
MIARKA KRAWIECKA
MIARKA STOLARSKA
LINIJKA
Zapytaj dziecko:
– Do czego potrzebne są przyrządy (linijka, narzędzia pomiarowe)?
– Co te taśmy mają wspólnego?
Dziecko mówi, że na każdym narzędziu do mierzenia są cyfry i kreski. Rodzic wyjaśnia, że tak są oznaczone centymetry: Ludzie się umówili, że odtąd – dotąd– to jeden centymetr. Centymetry są zwykle numerowane. Odtąd – dotąd jest jeden metr. Jeden metr ma sto centymetrów.
Następnie wyjaśnij dziecku, że miarka stolarska służy do mierzenia mebli, desek, wszystkiego, co długie i sztywne. Do mierzenia przedmiotów okrągłych lepiej stosować miarkę krawiecką, miękką.
Zadanie 3
Osobiste doświadczenia w mierzeniu długości i posługiwaniu się poznanymi narzędziami.
Rodzic zwraca się do dziecka:
– Możemy zacząć mierzyć. – miarka krawiecka
– zmierz długość parapetu
– wysokość szafki
– obwód pasa, obwód ręki itd.
Dziecko może mierzyć miarką stolarską
Zadanie 5
Karty pracy cz.5 str. 70,71,72,73
Dzieci: – kolorują w kołach po prawej stronie karty te same pola, które są pokolorowane w kołach po lewej – rysują wzory po śladach – rysują po śladzie drogę samochodu jadącego do miasta Nysa. |
Miłej zabawy Pani Janka |