W opowieściach słowno-obrazkowych, dzięki zastosowaniu dużej czcionki i zastąpieniu niektórych słów obrazkami. tekst nie jest przeładowany i nie wymaga od dziecka nadmiernie długiego okresu skupienia i koncentracji.
Obrazki uczynią czytanie przyjemniejszym, a jednocześnie posłużą sprawdzeniu, czy dziecko rozumie, o czym czyta, ponieważ obrazki te zastępują nie tylko rzeczowniki w formie podstawowej (w mianowniku), ale także i rzeczowniki w innych przypadkach gramatycznych. Zadaniem dziecka będzie zastosować właściwą formę – tak, by każde zdanie w tekście miało sens i pasowało do całości.
Zalety czytania współuczestniczącego, czyli czytania „dopowiadania”
- skupienie uwagi dziecka na czytanym tekście,
- poczucie satysfakcji i uczestnictwa w procesie czytania,
- doskonalenie percepcji wzrokowej,
- wzbogacanie słownika czynnego,
- utrwalanie używania poprawnych form gramatycznych,
- wzbudzanie zainteresowania książką i motywacji do nauki czytania w przyszłości,
- pogłębianie więzi rodzinnych.