TEMAT: MONETY I BANKNOTY
Poprzez zabawę dzieci uświadamiają sobie, że pieniądze są ważne i ułatwiają dokonywanie zakupów. Zabawa z dzieckiem rozwija umiejętność komunikacji, kreatywność, logiczne myślenie oraz umiejętności matematyczne. Warto zatem rozmawiać z dzieckiem o pieniądzach, ale dzieci najlepiej uczą się przez zabawę.
Dziecko 6 -letnie powinno:
- wskazywać różnicę między monetami i banknotami
- czytać nominały monet
- liczyć pieniądze (w zakresie 10 zł)
- rozmieniać pieniądze na drobne (w zakresie 10 zł)
- wskazać różnice między monetami a banknotami
Poniżej przykłady zabaw, które są doskonałym wprowadzeniem do rozmowy o pieniądzach.
Zanim zaczniemy zabawy:
Pokazujemy dziecku, jakimi monetami posługujemy się w naszym kraju. Dziecko
ogląda monety, sprawdza, co się znajduje na awersie (nominał), a co na rewersie
monety (orzeł). Następnie pokazujemy banknoty, zwracając uwagę na zamieszczone
na nich wizerunki władców. Dziecko określa nominał monet i banknotów, które mu
pokazujemy.
- Zabawa w sklep
Dzieci uwielbiają bawić się w sklep. Najchętniej z mamą, tatą lub starszym rodzeństwem. Każdy rodzic oczywiście wie, że dziecko będzie sprzedawcą. W tym celu musimy urządzić w pokoju sklep. Sklep należy zaopatrzyć w ,,towar.” Towarem mogą być zabawki dziecka, owoce, opakowania po kosmetykach itp. Podczas zabawy używamy zwrotów:
– Dzień dobry pani.
– Ile płacę?
– Czy są (np. małe samochodziki na resorach)?
– Poproszę (np. lalkę z warkoczykami).
– Dziękuję, do widzenia. itd.
Do zabawy można użyć plastikowych monet, papierowych zabawkowych banknotów, kas, to co nadaje się do zabawy w sklep. Można też użyć prawdziwych monet i banknotów.
Dziecko powinno wiedzieć, że w sklepie, na stacji benzynowej, markecie itd. można zapłacić kartą płatniczą (pokazujemy karty płatnicze).
- Tworzymy banknoty i monety.
Dzieci, z przygotowanych kółek i prostokątów, tworzą wybrane przez siebie monety i banknoty (rysują kredkami).
- Do tej zabawy potrzebne będą różne monety; 1gr, 2 gr, 5gr, 10 gr (wyjmujemy z portfela wszystkie drobne monety).
Zadaniem dzieci jest wybranie spośród monet kwoty 10 groszy. Podczas
wykonywania ćwiczenia dzieci zauważają, że daną kwotę można wypłacić monetami
na kilka różnych sposobów (za pomocą dwóch monet, za pomocą trzech monet, itd.)
i chociaż liczba monet się zmienia, kwota pozostaje taka sama. Uświadamiamy
dziecku, że ktoś ma więcej monet, nie oznacza, że posiada więcej pieniędzy.
(stosujemy różne warianty).
- Kupujemy za 10 zł, 5zł,
Ćwiczenie ma
na celu uświadomienie dzieciom wartości pieniędzy – przekonują się, co tak
naprawdę mogą kupić za 10 zł, 5zł.
Zadanie matematyczne: (propozycja) Mama poszła do sklepu i kupiła dla Ady (Olka); soczek za 2zł, bułeczki na śniadanie za 2 zł, ciasteczko za 4zł i lizak za 1 zł. Ile mama zapłaciła za te produkty? – dzieci z rozsypani cyfrowej układają działanie matematyczne: 2+2+4+1=9 itd.
- Dodawanie i odejmowanie (ćwiczenia szybkiego dodawania i odejmowania). Należy przygotować kilka produktów i oznaczyć ceną przez siebie napisaną na karteczce np: jabłko-1zł, banan- 2zł, pisak 3zł, itd.). Zadaniem dziecka jest zrobienie zakupów za 10 zł, dziecko nie może przekroczyć tej kwoty, zmieniamy kwotę, za którą mogą dokonać zakupu. W naszej grupie są dzieci, które liczą bardzo dobrze, znacie dobrze umiejętności matematyczne swoich pociech, można więc wprowadzić znacznie wyższe kwoty na zrobienie zakupów.
Zadania- niebieska książeczka – karta pracy cz.4, str. 56-57)
Miłej zabawy.
Pani Janka
Opracowano w oparciu o materiał: „Gry i zabawy”, „Przedsiębiorcze dzieci” -Sylwia Jacek
A na koniec – pomysł: Jak zrobić skarbonkę ze słoika?
MIŁEJ ZABAWY 🙂