
TEMAT TYGODNIA: Łąka w maju.
TEMAT DNIA: Mieszkańcy łąki.
DATA: 11.05.2020
1. Mieszkańcy łąki – oglądanie ilustracji przedstawiających mieszkańców łąki.
Prezentujemy dzieciom ilustracje umieszczone w galerii poniżej, zachęcamy do samodzielnego nazywania ich. Następnie czytamy informacje dotyczące mieszkańców łąki.







2. Łąka – słuchanie opowiadania A. Widzowskiej. Doskonalenie umiejętności aktywnego i uważnego słuchania.
Włączamy nagranie umieszczone w linku poniżej i zapraszamy dzieci do uważnego słuchania. Po wysłuchaniu treści opowiadania rozmawiamy z dziećmi na jego temat wykorzystując poniższe pytania:
- Dokąd dzieci wybrały się na spacer?
- Wymień zwierzęta, które dzieci widziały na łące.
- Jakie zwierzęta kopią kopce na łące?
- Gdzie mieszkają myszy polne?
- O czym była piosenka, której nauczyły się dzieci?
3. Poruszamy się jak – zabawa ruchowa.
Do zabawy potrzebujemy łyżkę stołową i garnek. Przenosimy się na łąkę pełną motyli, bocianów i żab. Demonstrujemy dzieciom jak poruszają się
- motyle (biegamy i machamy rękami)
- bociany (unosimy nogi zgięte w kolanach wysoko do góry)
- żaby (skaczemy z przysiadu podpartego)
Następnie wygrywamy na garnku rytmu, zaś dzieci maszerują swobodnie po dywanie. Na przerwę w grze wypowiadamy nazwę jednego ze zwierzątek, zaś dzieci naśladują jego ruchy. Zabawę powtarzamy 4-5 razy.
4. Z kwiatka na kwiatek – zabawa ruchowa.
Na dywanie rozkładamy małe kawałki papieru/gazety wielkości A5 – są to nasze kwiatki. Zadaniem dzieci jest, skacząc z nogi na nogę, wskoczyć na każdy kawałek papieru/gazety, tak aby żadnego nie pominąć.
5. Ile lata niebieskich motyli – zabawa z kartą pracy (umieszczona w galerii poniżej).
Dzieci liczą, ile jest niebieskich motyli, następnie tyle razy podskakują.

6. Tęcza – poznanie zjawiska.
Włączamy dzieciom film umieszczony w linku poniżej. Po obejrzeniu, pytamy czy dzieci pamiętają z jakich kolorów składa się tęcza. Następnie układamy przed dziećmi kolejno kartki w kolorach tęczy i prosimy aby dzieci je nazwały. Po nazwaniu kolorów dzieci, przeliczają i dokładnie sprawdzają z ilu kolorów składa się tęcza.
Możemy pobawić się również prosząc, aby dziecko dokładnie przyjrzało się wszystkim kartą a następnie odwróciło. Rodzic zabiera jedną kartkę, zaś zadaniem dziecka jest odgadnięcie, jakiego koloru kartka została zabrana.
7. Tęczowe butelki – zabawa badawcza.
Do zabawy potrzebujemy:
- 7 jednakowych, plastikowych, przezroczystych butelek,
- lejek,
- farby (w kolorach tęczy),
- latarki.
Dzieci wspólnie z rodzicem napełniają butelki wodą. Określają, gdzie jest więcej wody, a gdzie jest mniej wody. Dolewają wodę tak, by w każdej butelce było tyle samo wody. Zakręcają butelki i przykładają zapaloną latarkę, obserwując, jak światło przenika przez wodę. Następnie do każdej butelki dodają farbę w innym kolorze tęczy. Stopniowo dodają niewielkie ilości farb, zakręcają butelki i potrząsają nimi, obserwując, jak woda się zabarwia. Przykładają latarkę do butelek i obserwują, czy światło przenika przez wodę.
Wniosek: im więcej farby dodają dzieci, tym kolor jest bardziej intensywny i mniejsze przenikanie światła przez butelkę.