TEMAT : Z KULTURĄ ZA PAN BRAT – W KINIE
DATA : 14.04.2021 / ŚRODA /
CELE OGÓLNE : zapoznanie dzieci z zasadami zachowania w kinie , rozwijanie słownika czynnego , poznawanie etapów powstawania filmów

Proponuję dzisiaj zabawę w kino . Mam nadzieję , że wszystkie dzieci były już w kinie i jest to temat znajomy . Jeśli nie to proszę przybliżyć dziecku temat . Kino to miejsce , w którym wyświetlane są filmy , bajki na bardzo dużym ekranie . Żeby wejść do kina potrzebujemy biletu na konkretny seans , na którym jest zaznaczone na jakim miejscu możemy usiąść . Gdy gaśnie światło , wtedy rozpoczyna się projekcja filmu i wszyscy widzowie siedząc w ciszy oglądają z zaciekawieniem film . W kinie należy zachowywać się kulturalnie i cicho , aby nie przeszkadzać w odbiorze innym .
ZABAWA W DOMOWE KINO
Rodzic pyta dziecko na jakim urządzeniu można obejrzeć film . Demonstruje trzy różnej wielkości urządzenia multimedialne np. telefon komórkowy , tablet , komputer , telewizor itp . Dziecko segreguje przedmioty od najmniejszego do największego używając określeń mały , większy , największy . Pytamy czy dziecko widziało gdzieś jeszcze większy ekran oraz na którym ekranie najlepiej ogląda się filmy / mniejszym czy większym /
Przygotowujemy urządzenie do projekcji filmu / dobrze gdyby była możliwość na rzutniku , a jeśli nie to dowolne urządzenie / Dzieci znają metodę projekcji na dużym ekranie , który jest wykorzystywany w przedszkolu można rozwinąć temat i zapytać /
Ustawiamy krzesła w rzędzie i oznaczamy je obrazkami / dowolne mogą być to naklejki /. Przygotowujemy bilety dla całej rodziny i zapraszamy wszystkich do kina . Dziecko może być sprzedawcą biletów , które wcześniej przygotowało z pomocą rodzica . Kto kupi bilet musi odszukać swoje miejsce w rzędzie krzeseł . Gdy miejsca są zajęte / dobrze mieć dużą rodzinę lub posłużyć się pluszakami / wtedy gasną światła / proponuję zasłonić okna / i zaczyna się projekcja filmu .
JAK POWSTAJE FILM ? / etapy powstawania filmu /
Rodzic nagrywa krótki filmik z udziałem dziecka lub wspólnie z innymi członkami rodziny Może zaproponować dziecku przedstawienie krótkiej scenki rodzajowej lub np. zaśpiewanie piosenki , recytowanie wiersza z pokazywaniem itp.
Następnie proszę pokazać dziecku gotowe nagranie i poprowadzić rozmowę w taki sposób żeby w podsumowaniu dzieci opisały etapy powstania filmu : przygotowanie aktorów , nagranie kamerą ich pracy, pomoc osób na planie .
PRACA PLASTYCZNA
Potrzebne będą : kartka papieru , farby , słomka , mazaki lub kredki
Dziecko wydmuchuje przez słomkę krople farby / po wyschnięciu będą to postaci na ekranie TV / dorysowują im oczy , elementy ciała . Prosimy dziecko aby wymyśliło imiona dla stworków lub tytuł bajki w jakiej mogą występować . Dzieci wypowiadają imiona z podziałem na sylaby .
Życzę miłej zabawy .