TEMAT TYGODNIA: WIOSNA NA WSI
TEMAT DNIA: GRAMY W ZIELONE
- Pokaż dziecku obrazek (niebieska książka str.74) wiejskiego podwórka.
Dziecko podaje nazwy zwierząt, które widzi na obrazku, dzieli nazwy na głoski. Wypowiada się na temat wrażeń i doświadczeń z pobytu na wsi.
Dziecko czyta tekst pod obrazkiem. Odpowiada na zadawane pytania związane z przeczytanym tekstem, np. Gdzie stoi indyk? Gdzie leży kot?, Gdzie jest bocian? Gdzie idą ptaki?
– Czy na obrazku jest coś zielonego?
- Wskazywanie w otoczeniu przyrodniczym wszystkiego, co ma kolor zielony.
Poproś, aby dziecko zamknęło oczy i przypomniało sobie rzeczy, rośliny, zwierzęta, które są całe zielone. Niech poda jak najwięcej przykładów. Po wysłuchaniu wszystkich przykładów wymienionych przez dziecko zapytaj:
– W jakiej porze roku jest najwięcej koloru zielonego?
Poproś o uzasadnienie odpowiedzi.
– W jakim miejscu wiosną możemy najczęściej zobaczyć kolor zielony?
- Gra w zielone.
Zaproponuj dziecku zabawę w zielone.
Zapytaj: Grasz w zielone?
Dziecko odpowiada: Gram.
Zapytaj: Masz zielone?
Dziecko odpowiada: Mam, po czym pokazuje na swoim ubraniu kolor zielony.
(Jeśli ktoś nie ma na ubraniu koloru zielonego, wskazuje go na ubraniu innej osoby). W następnej kolejności dziecko poszukuje koloru zielonego w pokoju, np. wśród zabawek.
- Rozpoznawanie na mapie świata terenów zielonych. Wskazywanie miejsc, gdzie jest ich najwięcej.
Potrzebna będzie: mapa świata.
Pokaż dziecku mapę świata. Zapytaj: Jakim kolorem na mapie oznaczone są np. lasy, łąki, pola?
W których miejscach świata jest najwięcej zielonych terenów? Dzieci pokazują te miejsca na mapie, a rodzic podaje nazwy państw lub krain geograficznych, gdzie one występują. Zwraca uwagę na konieczność dbania o przyrodę.
- Praca plastyczna: żabka
Potrzebne będą: zielona kartka papieru, klej, nożyczki, kawałek białej i czarnej kartki lub mazak- na oczka, kawałek czerwonej kartki, tasiemki itp. – na język
• Poznawanie roli barwy ochronnej w życiu zwierząt.
Zapytaj: Jak myślisz, dlaczego żabka ma kolor zielony?
Jakie znasz jeszcze inne zwierzęta w kolorze zielonym?
Co by było, gdyby żabka miała kolor czerwony?
Następnie pokaż zdjęcia zwierząt, które barwą i wzorem na ciele upodobniły się do środowiska, w którym żyją (np. pasikonika, kameleona, rzekotki drzewnej).
Barwa ochronna ma na celu upodobnienie się zwierząt do środowiska, w jakim żyją. Czasem jest jedyną obroną przed wrogami. Pasikonik, mieszkaniec traw, jest cały zielony. Podobnie jak rzekotka drzewna, która żyje wśród liści. Gąsienicy zielony kolor pozwala z powodzeniem ukryć się na powierzchni liścia. Niedźwiedź polarny ma przez cały rok białą sierść. Wszystko, co go otacza, a więc śnieg i lód, jest także białe. Mistrzem kamuflażu jest gekon liścioogonowy, który ukrywa się przed drapieżnikami np. w Parku Narodowym na Madagaskarze.
• Gdzie ukryła się żabka? – rozwijanie sprawności manualnej i orientacji przestrzennej.
Potrzebne będą: wykonana przez dziecko żabka, karteczki z zadaniami do wykonania przez dziecko, np. Podskocz pięć razy. Zrób siedem przysiadów. Zaklaszcz cztery razy, kłębek wełny
Schowaj w dowolnym miejscu w pokoju papierową żabkę, do której jest przyczepiona karteczka z zadaniem do wykonania dla dziecka (np. Podskocz pięć razy. Zrób siedem przysiadów. Zaklaszcz cztery razy). Od miejsca ukrycia do środka sali jest rozciągnięta wełna. Kłębek leży w centralnym miejscu w sali. Dziecko odnajduje żabkę, nawijając wełnę na kłębek i podążając jej śladem. Przy pomocy rodzica lub samodzielnie odczytuje napisane na kartce zadanie i je wykonuje. Poproś, aby dziecko zamknęło oczy. Umieść obok żabki kolejne zadanie i ponownie ją schowaj.
MIŁEJ ZABAWY 😊