TEMAT: KWIATY DLA MAMY – zajęcia językowo–matematyczne
Kochana Mamo – zacznę zwyczajnie,
że z Tobą w domu jest zawsze fajnie:
i w deszczu i w słotę, w smutku, w radości,
wspierasz i uczysz życia w miłości.
Dzisiaj za wszystko chcę Ci dziękować,
skromny bukiecik kwiatów darować.
Wszystkim Mamom naszych kochanych „Mróweczek”, dziękujemy za ich trud, za ich bezgraniczną miłość, za poświęcenie i wielkie serce!
Życzymy zdrowia, pociechy, radości i dumy z dzieci.
Pani Janka i Pani Ola.
Cele ogólne
– zapoznanie z rolą matki w rodzinie,
– rozwijanie mowy,
– rozwijanie spostrzegawczości słuchowej i sprawności rachunkowej,
– rozwijanie sprawności ruchowej.
Cele operacyjne
Dziecko:
– wyjaśnia rolę matki w rodzinie,
– tworzy zdrobnienia, dobiera określenia przymiotnikowe potrzebne do opisania mamy, formułuje zdania,
– rozwiązuje proste zadania z treścią, dodaje elementy w zakresie 6 i w zakresie 10,
– aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
Zadanie 1
Zadaj dziecku zagadkę K. Datkun-Czerniak Mama.
Kto pogłaszcze i przytuli,
łzy ukoi, baśń opowie –
i kto kocha nas
nad życie?
No, kochani… Kto odpowie? (mama)
Porozmawiaj z dzieckiem na temat roli matki w rodzinie.
Zapytaj dziecko:
– Czy łatwo jest być mamą?
– Dlaczego mama jest taka ważna dla dzieci?
– Jak możemy zwracać się do mamy?
– poproś dziecko aby podzieliło wyrazy na sylaby (wyklaskiwanie sylab)
(mama, mamusia, mamunia, mamuśka, mamcia)
– Za co kochasz swoją mamę?– rozmowa
Poproś dziecko, aby skończyło zdanie:
Kocham moją mamę za to, że…. Zwróć uwagę na to, iż miłość może być bezinteresowna
Zadanie 2
Zapraszam do zabawy pantomimicznej – Jak ma na imię i co lubi robić moja mama?
Moja mama ma na imię… i lubi robić to (dziecko pokazuje ruchem czynność, którą lubi wykonywać mama).
– czesanie,
pranie, odkurzanie, prasowanie, prowadzenie samochodu itp.
Poproś dziecko, aby za pomocą określeń przymiotnikowych, np.: czuła, troskliwa, cierpliwa, serdeczna, opisało swoja mamę.
Poproś aby dzieci ułożyło zdania, w których znajdzie się słowo mama.
Dzielenie zdań (wypowiedzeń) na słowa.
np. Moja mama jest kochana.
- Zabawa ruchowo-naśladowcza „Co robi mama”:
Dzieci kolejno naśladują czynności podane przez nauczyciela: czesanie, pranie, odkurzanie, prasowanie, prowadzenie samochodu itp.
Zadanie 3
Powiedz dziecku kilka przysłów dotyczących matki i omów z dzieckiem ich znaczenie.
Następnie dziecko, klaszcząc, wyodrębniają słowa w zdaniach i je liczy.
Dla każdej matki miłe jej dziatki. (wyjaśnij znaczenie słowa dziatki).
U swej matki każdy gładki.
Dobre dziatki to skarb matki.
Poproś dziecko, aby wypowiedziało wcześniej wymienione przysłowia z różną intonacją, np. cicho, głośno, z radością, ze smutkiem, wolno, szybko.
Ćwiczenia matematyczne.
Zadanie 1 – Zrywanie kwiatów z rabatek
Zaproś dziecko do ogrodu (na środek pokoju), gdzie na grządkach (zielonej krepinie lub tkaninie) rosną kwiaty (ułożone są sylwety tulipanów, gerber i irysów). Włącz nagranie spokojnej muzyki. Dziecko spaceruje po ,,ogrodzie’’. Podczas pauzy zbiera kwiaty z grządek i głośno je liczy. Zabawę powtarza się tyle razy, aby dziecko zebrało po 3 kwiaty danego gatunku. Na koniec dziecko szuka miejsca na dywanie, rozkładają kwiaty i ustala, czy ma żądaną liczbę kwiatów. Nazywa zebrane kwiaty.
GERBERY
TULIPANY
IRYS
Zadanie 2 – Rozwiązywanie zadań z treścią – Kwiatowe łamigłówki.
Wytnij z papieru – 3 czerwone tulipany i 3 białe róże
Zadanie: Tata ściął z grządki 3 czerwone tulipany i 3 białe róże. Ile kwiatów razem ściął z grządki tata?
Dziecko: Układa na kartonie w rzędzie odpowiednie sylwety kwiatów i je przykleja. Liczy kwiaty, układa działanie z odpowiednich liczb i znaków, nakleja pod sylwetami kwiatów : 3 + 3 = 6 Przykłady innych zadań: Zosia wręczyła mamie bukiet złożony z 3 róż i 2 gerber. Z ilu kwiatów składał się bukiet dla mamy? Mama włożyła do wazonu 2 irysy i 1 gerberę. Ile kwiatów włożyła do wazonu mama? Po wykonaniu każdego zadania dzieci liczą kwiaty każdego gatunku i porównują ich liczbę. Ustalają, których kwiatów jest więcej, których mniej, a których tyle samo. |
Zadanie 3 – „Dodajemy i odejmujemy”
Dziecko otrzymuje 10 klamerek, manipuluje nimi – dodaje i odejmuje, ustalając wynik działania. (utrwalanie cyfr od 0-10) Układa działanie z odpowiednich liczb i znaków.
Zadanie 4 – „Matematyczne zagadki”
Dziecko siedzi na podłodze, Rodzic rozkłada sylwety motyla oznaczone cyframi od 1 do 9, z drugiej strony napisana jest zagadka. Dziecko wyrzuca kostkę, przelicza liczbę oczek i podaje Rodzicowi chmurkę z odpowiednią cyfrą. Rodzic odczytuje zagadkę, dziecko podaje odpowiedz. Następnie dziecko rzuca dwiema kostkami, dodaje oczka i przelicza i podaje chmurkę z odpowiednią cyfrą, rozwiązują zagadki podane przez Rodzica.
1) Jak nazywa się duży palec u dłoni?
2) Wymień dwa pojazdy posiadające tylko dwa koła?
3) Którą dłoń podajemy na powitanie?
4) Ile palców u obu dłoni ma człowiek?
5) Ile dzieci dostanie jabłko jeżeli w koszyku jest ich 6?
6) Jak nazywa się figura geometryczna, która ma wszystkie boki równe?
7) Która z tych liczb jest większa 5 czy 3?
8) Ile to jest razem 3 i 3?
9) Ile boków ma trójkąt?
Zadanie 5
Praca plastyczna – prezent dla mamy (propozycje)
Serce z papieru
Jak zrobić Harmonijkowe Serce?
(pomóż dziecku, to trochę trudne wezwanie.)
Wystarczy, jak dziecko przyozdobi czerwone serce wycięte z papieru!
Mama i tak się bardzo ucieszy.
Miłej zabawy
Pani Janka