TEMAT: W KRAINIE OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Wiek przedszkolny to okres, w którym mamy większą szansę na to, że wykształcimy postawę otwartą i gotową do współdziałania.
Zadanie 1
Pokaż dziecku obrazki i zapytaj:
– Co to oznacza, że ktoś jest niepełnosprawny?
– Jaka jest różnica między osobą chorą, a niepełnosprawną?
Zadanie 2
Przeczytaj dziecku i omów wiersz J. Lisowskiej pt. „Spotkanie przyjaciół”.
„Spotkanie przyjaciół”
Na mojej drodze, w każdej chwili,
Mogę Was spotkać moi mili.
I chociaż różni nas tak wiele,
Zostanę waszym przyjacielem.
Bo jeśli któryś z Was nie chodzi,
To na spacerze to nie szkodzi.
Ja Cię zawiozę, gdzie będziesz chciał,
Bylebyś dobrą mapę miał…
A jeśli Twoje oczy szare,
Nie cieszą się widzenia darem,
To ja Ci będę dziś oczami,
Opiszę słońce i niebo nad nami…
Jeżeli żyjesz w ciągłej ciszy,
To moją radość i tak usłyszysz.
Będziemy biegać, skakać, mówić,
Aż się nam każda z rąk utrudzi!
Jeżeli zaś Twoje usta milczą stale,
Wyślę Ci dłonią znaki małe,
Które na zawsze Ci powiedzą,
Że przyjaciele wszystko wiedzą.
Bo wiem i dobrze to rozumiem,
Że Ty nie możesz być sam w tłumie!
Chociaż mam zdrowe nogi, oczy,
To z takim jak Ty mogę kroczyć.
I gdy się w życiu gdzieś spotkamy,
To wszystkim smutkom radę damy.
Powiedz dziecku, że wśród nas są niepełnosprawne dzieci i dorośli, którzy potrzebują zrozumienia, życzliwości i pomocy.
Przeanalizuj z dzieckiem treść wiersza (rodzaje niepełnosprawności), odnieś się do doświadczeń dzieci – kontakty z dziećmi, osobami niepełnosprawnymi.
Zapytaj dziecko:
– Czy dziecko niepełnosprawne mogłoby zostać Twoim przyjacielem?
Zadanie 3
Zabawa ,,Nie widzę”
Zasłoń dziecku oczy,np apaszką. Dziecko nie widzi, gdzie chowasz np. duży klocek, który za chwilę będzie musiało znaleźć. Za pierwszym razem dziecko szuka bez pomocy przewodnika, a za drugim razem ty jesteś przewodnikiem i kierujesz “niewidomego” słowami “na prawo, na lewo, do przodu, do tyłu” i starasz się doprowadzić dziecko do schowanego klocka. Poproś dziecko “chwilowo pozbawione wzroku” o opisanie wrażeń. Następnie zamieńcie się rolami.
Zabawa „Rysuję bez użycia rąk”.
Zadaniem dziecka jest wykonanie rysunku bez użycia rąk. Na koniec zadania rodzic prosi o kilka słów refleksji.
Zabawa „Kto stoi przed tobą?” – rozpoznawanie innych osób za pomocą dotyku.
Dziecko, staje i zamyka oczy (można je czymś przesłonić). Zadaniem dziecka jest odgadnięcie za pomocą dotyku, kto przed nim stoi, lub jaki przedmiot ma w rękach.
Zabawa „Kiedy wokół panuje cisza”
Poproś, aby dziecko odwróciło się tyłem i zakryło uszy. Powiedź, że będzie mogło odsłonić je wtedy, gdy poczuje na głowie dotyk ręki. Wypowiadaj cicho dowolne polecenie, np. podejdź do okna. itd. Zapytaj, dlaczego nie wykonało polecenia.
Zadanie 4
Dzielenie się wrażeniami z przeprowadzonych zabaw. Rozmowa na temat trudności, jakie napotykają w życiu osoby niewidome i nie słyszące.
Powiedz, że wśród osób niepełnosprawnych jest bardzo wiele dzieci, które pragną bawić się i śmiać tak samo jak zdrowe dzieci.
Zapytaj dziecko:
– Jak się czułyście w roli osoby niewidomej?
– Jak się czułyście w roli przewodnika?
– Jakie trudności napotykają niewidomi podczas codziennych czynności?
– Jak się czują np. na ulicy?
– Jak możemy pomóc takim osobom?
Zadanie 5
Praca plastyczna
Dziecko odrysowuje na kartce swoje dłonie, podpisuje swoim imieniem (jeśli potrafi samodzielnie lub z pomocą rodzica) i przykleja na dużym sercu – symbolizuje to podanie pomocnej dłoni osobie potrzebującej.
(dłonie należy pokolorować, pomalować, przyozdobić)
MIŁEGO DNIA 🙂