27.05 ŚRODA

maj 27, 2020

TEMAT: W KRAINIE OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

Wiek przedszkolny to okres, w którym mamy większą szansę na to, że wykształcimy postawę otwartą i gotową do współdziałania.

Zadanie 1

Pokaż dziecku obrazki i zapytaj:

– Co to oznacza, że ktoś jest niepełnosprawny?                                                                                                         

– Jaka jest różnica między osobą chorą, a niepełnosprawną?

Zadanie 2

Przeczytaj dziecku i omów wiersz J. Lisowskiej pt. „Spotkanie przyjaciół”. 

„Spotkanie przyjaciół”

Na mojej drodze, w każdej chwili,

Mogę Was spotkać moi mili.

I chociaż różni nas tak wiele,

Zostanę waszym przyjacielem.

Bo jeśli któryś z Was nie chodzi,

To na spacerze to nie szkodzi.

Ja Cię zawiozę, gdzie będziesz chciał,

Bylebyś dobrą mapę miał…

A jeśli Twoje oczy szare,

Nie cieszą się widzenia darem,

To ja Ci będę dziś oczami,

Opiszę słońce i niebo nad nami…

Jeżeli żyjesz w ciągłej ciszy,

To moją radość i tak usłyszysz.

Będziemy biegać, skakać, mówić,

Aż się nam każda z rąk utrudzi!

Jeżeli zaś Twoje usta milczą stale,

Wyślę Ci dłonią znaki małe,

Które na zawsze Ci powiedzą,

Że przyjaciele wszystko wiedzą.

Bo wiem i dobrze to rozumiem,

Że Ty nie możesz być sam w tłumie!

Chociaż mam zdrowe nogi, oczy,

To z takim jak Ty mogę kroczyć.

I gdy się w życiu gdzieś spotkamy,

To wszystkim smutkom radę damy.

Powiedz dziecku, że wśród nas są niepełnosprawne dzieci i dorośli, którzy potrzebują zrozumienia, życzliwości i pomocy.

Przeanalizuj z dzieckiem treść wiersza (rodzaje niepełnosprawności), odnieś się do doświadczeń dzieci – kontakty z dziećmi, osobami niepełnosprawnymi.

Zapytaj dziecko:

– Czy dziecko niepełnosprawne mogłoby zostać Twoim przyjacielem?

Zadanie 3

Zabawa ,,Nie widzę”

Zasłoń dziecku oczy,np apaszką. Dziecko nie widzi, gdzie chowasz np. duży klocek, który za chwilę będzie musiało znaleźć. Za pierwszym razem dziecko szuka bez pomocy przewodnika, a za drugim razem ty jesteś przewodnikiem i kierujesz “niewidomego” słowami “na prawo, na lewo, do przodu, do tyłu” i starasz się doprowadzić dziecko do schowanego klocka. Poproś dziecko “chwilowo pozbawione wzroku” o opisanie wrażeń. Następnie zamieńcie się rolami.

Zabawa „Rysuję bez użycia rąk”.

Zadaniem dziecka jest wykonanie rysunku bez użycia rąk. Na koniec zadania rodzic prosi o kilka słów refleksji.  

Zabawa „Kto stoi przed tobą?” –  rozpoznawanie innych osób za pomocą dotyku.  

Dziecko, staje i zamyka oczy (można je czymś przesłonić). Zadaniem dziecka jest od­gadnięcie za pomocą dotyku, kto przed nim stoi, lub jaki przedmiot ma w rękach.

Zabawa „Kiedy wokół panuje cisza”

Poproś, aby dziecko odwróciło się tyłem i zakryło uszy. Powiedź, że będzie mogło odsłonić je wtedy, gdy poczuje na głowie dotyk ręki. Wypowiadaj cicho dowolne polecenie, np. podejdź do okna. itd. Zapytaj, dlaczego nie wykonało polecenia.

Zadanie 4

Dzielenie się wrażeniami z przeprowadzonych zabaw. Rozmowa na temat trudności, jakie napotyka­ją w życiu osoby niewidome i nie słyszące.

Powiedz, że wśród osób niepełno­sprawnych jest bardzo wiele dzieci, które pragną bawić się i śmiać tak samo jak zdrowe dzieci.

Zapytaj dziecko:                                                                                                                                                                             

Jak się czułyście w roli osoby niewidomej?                                                                                                                              

– Jak się czułyście w roli przewodnika?                                                                                                                              

– Jakie trudności napotykają niewidomi podczas codziennych czynności?                                                                          

– Jak się czują np. na ulicy?                                                                                                                                           

– Jak możemy pomóc takim osobom?

Zadanie 5

Praca plastyczna 

Dziecko odrysowuje na kartce swoje dłonie, podpisuje swoim imieniem (jeśli potrafi samodzielnie lub z pomocą rodzica) i przykleja na dużym sercu – symbolizuje to podanie pomocnej dłoni osobie potrzebującej.

(dłonie należy pokolorować, pomalować, przyozdobić)

MIŁEGO DNIA 🙂

Skip to content