
TEMAT TYGODNIA: Wielkanoc
TEMAT DNIA: Wielkanocny koszyk
DATA: 30.03.2021
PROPOZYCJE ZABAW Z DZIEĆMI:
1. Uważne słuchanie wiersza M. Majchrzak ,,Już wielkanoc”.
Rodzic czyta dziecku treść utworu:
Święta, Święta Wielkanocne,
jak wesoło, jak radośnie.
Już słoneczko mocno grzeje,
miły wiatr wokoło wieje.
Rośnie trawa na trawniku,
żółty żonkil w wazoniku.
Na podwórku słychać dzieci,
ach, jak dobrze, że już kwiecień.
A w koszyczku, na święcone
jajka równo ułożone.
Śliczne, pięknie malowane,
różne wzory wymyślone.
Jest baranek z chorągiewką,
żółty kurczaczek ze wstążeczką.
I barwinek jest zielony
w świeże kwiatki ustrojony.
Następnie wykorzystując poniższe pytania, proszę porozmawiać z dzieckiem o treści utworu:
- W jaką porę roku i w jakim miesiącu mają miejsce święta Wielkanocne w wierszu?
- Jaki panuje podczas nich nastrój?
- Jaka jest pogoda?
- O jakich tradycjach wielkanocnych jest mowa w wierszu?
- Jak nazywa się wielkanocny koszyczek z pokarmami?
- Jakie inne tradycje wielkanocne znacie?
2. ,,Co w koszyczku?” – zabawa dydaktyczna.
Prezentujemy dzieciom poniższą ilustrację.

Wyjaśniamy dzieciom, że
Wielkanocny Koszyczek to innymi słowy ,,Święconka”. Wielką Sobotę, przed Wielkanocą, idziemy z koszyczkiem do kościoła, gdzie ksiądz święci przyniesione w nim produkty. Każda rzecz, którą wkładamy do koszyczka ma swoje znaczenie, jest tam z pewnego powodu. Wszystkie produkty spożywamy podczas wielkanocnego śniadania.
Po chwili prosimy, aby dzieci samodzielnie wymieniły, co znajduje się w Wielkanocnym Koszyczku. Następnie wyjaśniamy dzieciom symbolikę, każdego z pokarmu:
Kiedyś wierzono, że pokarmy w święcące zapewnią ludziom zdrowe i dostatnie życie, chroniąc ich przed złem.
- baranek – symbol zmartwychwstania, wygranej życia nad śmiercią
- jajko – symbol nowego życia
- chleb – symbol dostatku, pomyślności
- wędlina – oznaka dobrobytu, zdrowia
- babka – oznaka doskonałości i radości spotkania przy wielkanocnym stole,
- chrzan – symbol męki Pana Jezusa, oznacza siły ludzkie
- sól – chroni od zepsucia
3. Karta Pracy nr 23 – ćwiczenie małej motoryki oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.
Dzieci kolorują obrazek przedstawiający koszyk wielkanocny, wycinają obrazek wzdłuż linii, a następnie układają go i naklejają na kartce.
4. Utrwalamy znajomość piosenki ,,Święta z Jajkiem i Zającem”.
Zachęcam do dzielenia się efektami twórczości plastycznej i muzycznej poprzez relację na whats’app 🙂
Wasza Pani Ola 🙂