Głoski szeregu syczącego – s, z, c, dz – powinny się pojawić w wymowie po 3 roku życia dziecka. Podczas artykulacji głosek syczących język spoczywa na dole jamy ustnej, jego czubek lekko przylega do dolnych zębów, a boki są lekko uniesione. Wargi są lekko rozciągnięte, zęby delikatnie złączone.
Co powinno zaniepokoić Rodzica? : Dziecko pomimo skończonych 3 lat nadal zmiękcza wyrazy („siukienka-sukienka, ); wypowiada głoski syczące, ale podczas mówienia wkłada język między zęby – seplenienie międzyzębowe; gdy dziecko pomija głoski w wyrazie; gdy zastępuje je innymi głoskami. Należy wówczas udać się do logopedy, który przeprowadzi wywiad, postawi diagnozę i ustali przyczynę wady wymowy. Terapię rozpoczyna się zawsze od usprawnienia aparatu artykulacyjnego.
ĆWICZENIA JĘZYKA
„Zabawa w chowanego”: układamy język za dolnymi zębami, przytrzymujemy przez kilka sekund.
„Matematyk”: liczymy dolne zęby czubkiem języka po wewnętrznej stronie.
„Głodny miś”: oblizujemy językiem wewnętrzną powierzchnię dolnych zębów.
ĆWICZENIA ODDECHOWE
„Tańczący płomyczek”: dmuchamy na płomień świecy w odległości niepozwalającej zdmuchnąć płomyka, lecz wyginać go.
.„Morska podróż”: dmuchamy na papierowe łódki pływające w misce z wodą.
„Kto dmuchnie dalej”: zdmuchujemy kulki waty z ręki, piórka, papierowe kulki.
„Bańki”: wydmuchujemy bańki mydlane.
„Wyścigi samochodowe”: dmuchamy na papierowe kulki po wytyczonej trasie.
„Mecz piłkarski”: przedmuchujemy piłeczkę pingpongową do osoby siedzącej naprzeciwko.
„Gotowanie wody”: dmuchamy przez rurkę do wody, aby tworzyły się pęcherzyki powietrza.
„Wietrzna pogoda”: dmuchamy na chorągiewki i wiatraczki,. rozdmuchujemy chrupki, ryż, kasze, pocięte gąbki lub kawałki styropianu.
„Muzykant”: gramy na instrumentach muzycznych: organkach, trąbce, gwizdku.
„Malarz”: rozdmuchujemy plamki farby na kartce.
ĆWICZENIA WARG
„Śmieszne miny”
Rozchylamy wargi jak do uśmiechu – wargi płaskie, przylegają do zębów (zęby widoczne), następnie powrót do pozycji neutralnej.
Rozciągamy wargi do uśmiechu, wymawiając głoskę „i”, a następnie ściągamy usta, jak przy głosce „u”.
Uśmiech z pokazywaniem zębów, a następnie zasłanianiem ich wargami.
Gimnastyka warg i języka – dotykamy językiem wewnętrznej strony dolnych zębów, uśmiechamy się.