LITERA F, f

kwi 6, 2020

Temat :  Odkrywanie litery :  f, F- małej, wielkiej, drukowanej i pisanej .

Cele ogólne:

  • utrwalanie poznanych liter  
  • rozpoznawanie i nazywanie nazw małych i wielkich liter                    
  • rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słów o prostej budowie fonetycznej
  • wyzwalanie radości w oczekiwaniu na święta Wielkanocne .

1. Czytanie tekstu – karty pracy(książka niebieska str. 60)         

– rozmowa na temat przeczytanego tekstu  (zadajemy dziecku pytania)   

– czym Olek malował jajka?       

– jakiego koloru farby miał Olek?    

(Wyjaśniamy dziecku, że kolory można podzielić na dwie grupy: ciepłe i zimne. Kolory ciepłe to takie, które kierują nasze myśli ku słońcu i ciepłu. Kolory zimne zaś przypominają nam wodę, chłód i niebo.     

– powiedz które kolory używane przez Olka są ciepłe, a które zimne?      

– co mógł zrobić Olek, aby jego jajka były pomalowane na więcej niż cztery kolory?


 2. Zaproszenie do zabawy ,,Mieszanie kolorów’’

Rodzic ma przygotowany słoik z roztworami farb: żółtej, czerwonej i niebieskiej, oraz puste słoiki. Prosi dziecko, żeby przypomniało mu, jakie kolory powstaną przez zmieszanie farb:
 • żółtej i niebieskiej (zielony)
 • niebieskiej i czerwonej (fioletowy)
 • czerwonej i żółtej (pomarańczowy).

Mieszanie kolorów (zamiast pipety można użyć strzykawki)

3. Odkrywanie litery -f , F  małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.                                                              

Zadajemy dziecku pytanie:                                                                                                                                                

 – co było potrzebne Olkowi  do malowania jajek? (farby)                                                                                    

Farby to bardzo ważna rzecz potrzebna  przedszkolakowi, a ty lubisz malować farbami ?                                             

– analiza i synteza słowa farby                                                                                                                                 

– powiedz słowo: farby- podziel słowo na sylaby ( far-by), głoski( f-a-r-b-y)                                                                         

  – ile jest sylab  ?                                                                                                                                                                      

 – ile jest głosek?                                                                                                                                                            

– jaką głoskę słyszysz na początku słowa farby?                                                                                                                   

– poszukaj innych słów, które rozpoczynają się na głoskę f                                                                             

– a jakie słowa mają ,,f ‘’w środku ?

(jestem pewna ,że poszło Wam świetnie!!!)

5. Budowa schematu słowa – farby , Franek                                                                                                                             

dziecko układa tyle kartoników ile sylab słyszy w słowie farby   karta pracy cz.4 str.60)

– pytamy dziecko: -ile sylab słyszysz w słowie farby? (dziecko rozsuwa kartoniki i wymawia je głośno)     

– następnie układa tyle kartoników ile jest głosek (wymawia każdą głoskę dotykając kolejny kartonik).

Taki sam schemat stosujemy przy słowie – Franek

6. Budowanie modelu słowa – farby, Franek           

– dziecko głośno wymienia głoski w słowach farby, Franek. Określa czy głoska jest samogłoską, czy spółgłoską.

Pod schematami słów zaznacza miejsca samogłosek- czerwonymi kartonikami,  a spółgłoski – niebieskimi kartonikami.

Porównuje liczbę samogłosek i spółgłosek.

7. Odkrywanie litery f  ,F                     

– pokazanie litery małej i wielkiej –  f, F  drukowanej i  pisanej         

 – dziecko określa ich wygląd, następnie umieszcza kartoniki z literami w odpowiednich miejscach pod modelami słów

farby, Franek (przypominamy dziecku, że imiona piszemy zawsze wielką literą).

8. Karty pracy (książka niebieska) cz.4 str.61

– dziecko dzieli nazwy zdjęć na głoski, liczy głoski                                                                                                                

 – wpisuje pod zdjęciami liczbę głosek w ich nazwach                                                                                                      

– czyta sylaby                                                                                                                                                                         

– rozwiązuje rebusy                                                                                                                                                                  

– czyta sylaby                                                                                                                                                                                

– czyta wyrazy i zaznacza w nich na niebiesko litery- f, F

9. Malujemy jajko

Rysujemy na kartce papieru sylwetę dużego jajka, dajemy dziecku cienki pędzelek i prosimy, aby starannie przyozdobiło jajko różnymi wzorkami, malunkami. Do tego celu wykorzystujemy wcześniej zmieszane farby. Dzieci uwielbiają malować farbami. Pamiętajcie aby praca była staranna, czysta, nie pochlapana!!!

Przykład:

Miłej zabawy

Pani Janka

Skip to content