Temat : Odkrywanie litery : f, F- małej, wielkiej, drukowanej i pisanej .
Cele ogólne:
- utrwalanie poznanych liter
- rozpoznawanie i nazywanie nazw małych i wielkich liter
- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słów o prostej budowie fonetycznej
- wyzwalanie radości w oczekiwaniu na święta Wielkanocne .
1. Czytanie tekstu – karty pracy(książka niebieska str. 60)
– rozmowa na temat przeczytanego tekstu (zadajemy dziecku pytania)
– czym Olek malował jajka?
– jakiego koloru farby miał Olek?
(Wyjaśniamy dziecku, że kolory można podzielić na dwie grupy: ciepłe i zimne. Kolory ciepłe to takie, które kierują nasze myśli ku słońcu i ciepłu. Kolory zimne zaś przypominają nam wodę, chłód i niebo.
– powiedz które kolory używane przez Olka są ciepłe, a które zimne?
– co mógł zrobić Olek, aby jego jajka były pomalowane na więcej niż cztery kolory?
2. Zaproszenie do zabawy ,,Mieszanie kolorów’’
Rodzic ma przygotowany słoik z roztworami farb: żółtej, czerwonej i niebieskiej, oraz puste słoiki. Prosi dziecko, żeby przypomniało mu, jakie kolory powstaną przez zmieszanie farb:
• żółtej i niebieskiej (zielony)
• niebieskiej i czerwonej (fioletowy)
• czerwonej i żółtej (pomarańczowy).
Mieszanie kolorów (zamiast pipety można użyć strzykawki)
3. Odkrywanie litery -f , F małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
Zadajemy dziecku pytanie:
– co było potrzebne Olkowi do malowania jajek? (farby)
Farby to bardzo ważna rzecz potrzebna przedszkolakowi, a ty lubisz malować farbami ?
– analiza i synteza słowa farby
– powiedz słowo: farby- podziel słowo na sylaby ( far-by), głoski( f-a-r-b-y)
– ile jest sylab ?
– ile jest głosek?
– jaką głoskę słyszysz na początku słowa farby?
– poszukaj innych słów, które rozpoczynają się na głoskę f
– a jakie słowa mają ,,f ‘’w środku ?
(jestem pewna ,że poszło Wam świetnie!!!)
5. Budowa schematu słowa – farby , Franek –
dziecko układa tyle kartoników ile sylab słyszy w słowie farby karta pracy cz.4 str.60)
– pytamy dziecko: -ile sylab słyszysz w słowie farby? (dziecko rozsuwa kartoniki i wymawia je głośno)
– następnie układa tyle kartoników ile jest głosek (wymawia każdą głoskę dotykając kolejny kartonik).
Taki sam schemat stosujemy przy słowie – Franek
6. Budowanie modelu słowa – farby, Franek
– dziecko głośno wymienia głoski w słowach farby, Franek. Określa czy głoska jest samogłoską, czy spółgłoską.
Pod schematami słów zaznacza miejsca samogłosek- czerwonymi kartonikami, a spółgłoski – niebieskimi kartonikami.
Porównuje liczbę samogłosek i spółgłosek.
7. Odkrywanie litery f ,F
– pokazanie litery małej i wielkiej – f, F drukowanej i pisanej
– dziecko określa ich wygląd, następnie umieszcza kartoniki z literami w odpowiednich miejscach pod modelami słów
farby, Franek (przypominamy dziecku, że imiona piszemy zawsze wielką literą).
8. Karty pracy (książka niebieska) cz.4 str.61
– dziecko dzieli nazwy zdjęć na głoski, liczy głoski
– wpisuje pod zdjęciami liczbę głosek w ich nazwach
– czyta sylaby
– rozwiązuje rebusy
– czyta sylaby
– czyta wyrazy i zaznacza w nich na niebiesko litery- f, F
9. Malujemy jajko
Rysujemy na kartce papieru sylwetę dużego jajka, dajemy dziecku cienki pędzelek i prosimy, aby starannie przyozdobiło jajko różnymi wzorkami, malunkami. Do tego celu wykorzystujemy wcześniej zmieszane farby. Dzieci uwielbiają malować farbami. Pamiętajcie aby praca była staranna, czysta, nie pochlapana!!!
Przykład:
Miłej zabawy
Pani Janka