Temat : Odkrywanie litery : ż, Ż- małej, wielkiej, drukowanej i pisanej .
Cele ogólne:
– układanie schematu i modelu słów: żaba, Żaneta
– określanie miejsca samogłosek i spółgłosek w słowach o prostej budowie fonetycznej
– rozpoznawanie i nazywanie nazw małych wielkich liter
– rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słów o prostej budowie fonetycznej
– czytanie tekstu ze zrozumieniem prostych tekstów
1. Wprowadzenie do tematu – rozwiązanie zagadki
Skaczą po łące,
pływają w wodzie,
z bocianem żyją w
ciągłej niezgodzie ( żabki )
2. Oglądanie zdjęcia żaby.
– omówienie jej wyglądu.
– swobodne wypowiedzi dziecka na temat obrazka.
Proponuję obejrzeć bardzo ciekawe filmiki edukacyjne dla dzieci:
-żaby (film edukacyjny dla dzieci)
– posłuchajcie odgłosów jakie wydają żaby i ważnych informacji o wyglądzie zewnętrznym i życiu żab w naturalnym środowisku wodnym
(Opowiem ci , mamo, co robią żaby- odcinek 2 ,3)
3. Zabawa rytmiczno-artykulacyjna z wykorzystaniem wiersza T. Fiutowskiej ,,Żabie Łapki”
Dziecko podaje ręce mamie, stoją naprzeciwko siebie i powtarzają tekst, ilustrując go ruchem.
Dziecko : Dwie zielone małe żabki tak nad stawem grają w łapki: jedną łapką podnoszą prawą rękę, zgiętą w łokciu, do góry, klap, klap, klap. uderzają o prawą dłoń mamy, Drugą łapką podnoszą lewą rękę, ugiętą w łokciu, do góry, klap, klap, klap- uderzają o lewą dłoń mamy, Potem podnoszą obie ręce, ugięte w łokciach, klap, klap, klap- uderzają w obie dłonie partnera, Ty, bocianie, przykucają i grożą bocianowi, nie łap nas! Pokazują palcem wskazującym.
4. Odkrywanie litery: ż, Ż małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
(karta pracy cz.4 str.72- niebieska)
Zadajemy dziecku pytanie:
– w co grali Ada i Olek?
– co pokazał Olek Adzie?
– co zrobiła Ada?
– co zrobiła żaba?
– co uważał Olek?
– A Ty?
– analiza i synteza słowa: żaba
– powiedz słowo : żaba – podziel słowo na sylaby( ża-ba), głoski ( ż-a-b- a)
– ile jest sylab?
– ile jest głosek?
– jaką głoskę słyszysz na początku słowa- żaba?
5. Poszukiwanie wyrazów z literą „ż” w nagłosie, śródgłosie i wygłosie spośród różnych obrazków. (żaba, żyrafa, żmija, żonkil, żółw, nosorożec, ważka, nożyczki, nóż itd.)
Jeżeli nie mamy obrazków możemy zabawić się z dzieckiem w zgadywanki np.
– jest zielona i boi się bociana,
– ma długą szyję, jest najwyższym zwierzęciem żyjącym na świecie itd.
6. Podawanie przykładów imion
rozpoczynających się głoską Ż
(Żaneta, Żelisław, Żanna, Żaklina, Żelibor, Żegota).
7. Budowa schematu słowa: żaba, Żaneta
– dziecko układa tyle kartoników ile sylab słyszy w słowie: żaba
– pytamy dziecko: ile sylab słyszysz w słowie żaba? (dziecko rozsuwa kartoniki i wymawia je głośno)
– następnie układa tyle kartoników ile jest głosek (wymawia każdą głoskę dotykając kolejny kartonik).
Taki sam schemat stosujemy przy słowie: Żaneta
8. Budowanie modelu słowa: żaba, Żaneta
– dziecko głośno wymienia głoski w słowach żaba, Żaneta. Określa czy głoska jest samogłoską, czy spółgłoską. Pod schematami słów zaznacza miejsca samogłosek – czerwonymi kartonikami, a spółgłoski – niebieskimi kartonikami. Porównuje liczbę samogłosek i spółgłosek.
– dziecko określa ich wygląd, następnie umieszcza kartoniki z literami
w odpowiednich miejscach pod modelami słów: żaba, Żaneta. (przypominamy
dziecku, że imiona piszemy zawsze wielką literą).
9. Zabawa ruchowa „Żabie zabawy”.
Na hasło: żabka skacze!- dziecko naśladuje żabie skoki. Na hasło: żabka
pływa! – dziecko, w leżeniu przodem, naśladuje pływanie żabką. Na hasło: żabka
odpoczywa – wykonuje siad klęczny, chowa głowę w ramiona, pochylając się do
przodu).
10. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Żabki i bocian”.
Dywan – to staw, dziecko lub dzieci- żabki skaczą po „łące’’. Na hasło bocian,
wskakują do stawu, a wybrany bocian, próbuje je złapać. Złapane żaby,
zamieniają się w bociany.
11. Układanie z rozsypanki literowej.
Dziecko zajmują miejsce przy stole, otrzymuje rozsypankę literową, z której
układa wyrazy „Żanetka” i „żaba”, a następnie prosimy dziecko o narysowanie
zielonej żabki i bociana – tworzą ilustracją – rysują kredkami.
12. Karta pracy cz.4 nr.72 (niebieska)
– dziecko zwraca uwagę na podział słowa ,,żaba” na sylaby, na głoski, samogłoski i spółgłoski
13. Karta pracy cz.4 str.73
– dziecko dzieli na głoski nazwy zdjęć, rysuje pod nimi odpowiednią ilość okienek
– czyta sylaby i wyrazy,
– rozwiązuje rebusy,
Miłej zabawy
Pani Janka